• Hs Bobbo

    När bära bebis framåtvänd i BabyBjörn?

    Hej, min bebis är 10 v, 5,6 kg och ca 60 cm lång. Han är ganska stadig i nacken. Vi har hittills burit honom vänd mot oss i BabyBjörn bärselen, men han vill inte sitta så längre. Provade nu vända honom framåt och han stortrivs! Men jag undrar om det är för tidigt?

  • Svar på tråden När bära bebis framåtvänd i BabyBjörn?
  • cicci85

    Im Fabulous skrev 2008-01-07 10:24:35 följande:


    Sen när är intryck skadligt för ett barn?
    Ja för mycket intryck som går för fort vet man ju att inte är bra för en så liten bebis. De kan bli överstimulerade och stressade. Det finns ju en hel del forskning som visar på det.

    www.aftonbladet.se/foraldrar/bebis/article305999.ab
  • Im Fabulous
    cicci85 skrev 2008-01-07 10:28:34 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-01-07 10:24:35 följande:Ja för mycket intryck som går för fort vet man ju att inte är bra för en så liten bebis. De kan bli överstimulerade och stressade. Det finns ju en hel del forskning som visar på det.www.aftonbladet.se/foraldrar/bebis/article305...
    Konstigt att varken BVC eller BB informerar om detta, om det är så skadligt?

    Jag väljer faktiskt bort aftonbladet.
  • cicci85

    Im Fabulous skrev 2008-01-07 10:30:31 följande:


    Konstigt att varken BVC eller BB informerar om detta, om det är så skadligt?Jag väljer faktiskt bort aftonbladet.
    Det finns ju många bvc som faktiskt informerar om det.
    Men man gör ju som man själv vill.
  • Lorelei

    Man väljer själv hur man gör tror jag. Det finns hur mycket forskning som helst inom de flesta områden som rör barn. Sunt förnuft räcker långt. Barn som är så små ser inte längre sträckor vilket gör att intrycken ändå inte blir så där många som man tror.

    Vi försökte ha sonen vänd "rätt" i BB.selen men han vägrade. Bar hela tiden och varierade. Han ammade rätt mycket i selen och då satt han ju rätt men när han fick bestämma så satt han framåtvänd.

  • Sammie
    cicci85 skrev 2008-01-07 10:20:09 följande:
    Har burit i patapum och då har han sett ut på sidorna ändå!Men tror ni att tryggheten av att va nära uppväger alla intryck av att vara framåtvänd för en 8-10 veckors bebis?
    Vad jag tror angående närhet och intryck m.m orkar jag inte disskutera. Det jag funderade över var precis som TS frågade, därför så tänker jag inte debattera vidare om detta.
    Lovis mamma
  • Sammie
    Lorelei skrev 2008-01-07 10:38:53 följande:
    Man väljer själv hur man gör tror jag. Det finns hur mycket forskning som helst inom de flesta områden som rör barn. Sunt förnuft räcker långt. Barn som är så små ser inte längre sträckor vilket gör att intrycken ändå inte blir så där många som man tror.Vi försökte ha sonen vänd "rätt" i BB.selen men han vägrade. Bar hela tiden och varierade. Han ammade rätt mycket i selen och då satt han ju rätt men när han fick bestämma så satt han framåtvänd.
    Exakt sunt förnuft!! Lagoma stunder!
    cicci85 skrev 2008-01-07 10:28:34 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-01-07 10:24:35 följande: Ja för mycket intryck som går för fort vet man ju att inte är bra för en så liten bebis. De kan bli överstimulerade och stressade. Det finns ju en hel del forskning som visar på det.www.aftonbladet.se/foraldrar/bebis/article305...
    Aftonbladet är ju mer en skvallertidning, tror inte ett dugg på deras s.k experter.
    Lovis mamma
  • Hs Bobbo
    Ullegulle78 skrev 2008-01-07 10:07:43 följande:
    Håller med.Samt att det inte är särskillt bra för bebis ryggen att bli så uträttad som man blir i den possitionen.. Tänk på att de legat ihoprullade i magen ganska länge.. kolla gärna denna länk:www.pepplon.se/information.php bebben absolut vill se frammåt: skaffa en ergonomisk bärsele som man kan bära på ryggen i. tex. Beco eller Ergo. Då ser den lilla frammåt..
    Ett annat minus med att bära frammåtvänt på mage är att det blir tungt för bäraren...
    Bra info för mig! Har funderat på en bärsjal men inte köpt nån än, det som tilltalat mig med BB är att den ger stöd för min rygg (har en Active) som jag annars får lätt ont i. Men kanske kan ngn bärsjal vara lika snäll?
  • Sammie
    Hs Bobbo skrev 2008-01-07 13:07:07 följande:
    Bra info för mig! Har funderat på en bärsjal men inte köpt nån än, det som tilltalat mig med BB är att den ger stöd för min rygg (har en Active) som jag annars får lätt ont i. Men kanske kan ngn bärsjal vara lika snäll?
    Har både sjal och BB, sjalen är helt suverän för ryggen, inte alls lika jobbigt som BB!! Känns knappt att du bär när du har sjal
    Lovis mamma
  • Ullegulle78
    Hs Bobbo skrev 2008-01-07 13:07:07 följande:
    Bra info för mig! Har funderat på en bärsjal men inte köpt nån än, det som tilltalat mig med BB är att den ger stöd för min rygg (har en Active) som jag annars får lätt ont i. Men kanske kan ngn bärsjal vara lika snäll?
    Det finns det säkerligen. Jag använder mest ergonomiska selar (med höftbälte, så all vikt hamnar på höften. Som i en schyst bag-pager rygga..)
    och Mei Tai (som är en variant av sele fast man knyter istället för knäpper.) så jag har ingen plåtkoll.
    Men det har gänget på sjalbarn!
    www.sjalbarn.se
    Lycka till med bärandet!
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Höstbaby

    Vår kille var stark i nacken redan från början och vi hade honom framvänd från ca 1månad utan problem, inga "dunsar" eller liknande dåman kan reglerar hur högt han sitter.

  • Bo Peep

    Tänk på att all vikt hamnar på pungen när man bär små bebispojkar framåtvända. Det kan inte vara bra.

  • Dreamteam82

    Vår lilla guldklimp är nu snart 6 veckor gammal och vägde 4 900g vid födseln (Nu drygt 6,2kg)
    Vi har en BabyBjörn bärsele Mini.
    Vi har gått en del utomhus och då varit vänd mot min kropp.
    Sedan när jag använde den hemma var hon bara ledsen. Testade då att vända henne framåt istället. Då försvann gråten och hon var väldigt nyfiken på omgivningen och väldigt glad och vevade med ena armen.
    Man har ju läst om att de inte bör åka framlänges förrän 6 månaders ålder. Men jag tror det mer är en allmän rek. för att det skall kunna gälla alla barn.

    Hon satt framvänd medan vi åt middag, så det blev totalt sett kanske 30 minuter. Men tycker det är ett väldigt bra sätt att träna nackmuskulaturen, då jag upplever henne mer som en jordfräs vid magläge i babygymmet. Nåväl, hon kommer ju ingenstans, men när hon inte orkar hålla uppe huvudet längre är det vad som händer.

    I selen är jag är självklart med lite med händerna för att stötta ifall hon far kraftigt med huvudet, men tyckte hon klarade det väldigt väl.  
     
    En annan aspekt då barnen skall sova på rygg, vilket alla fått inpräntat och spädbarnsdödligheten har kraftigt minskat, gott så. Men man tar inte så ofta upp de avigsidor ryggläget medför.

    https://www.barnsidan.se/bebis-spadbarn/en-vanlig-men-okand-diagnos.htm

    Därför tror jag det är bra att ha barnet framvänt i selen som en metod att stärka halsmuskulatur samt avlasta skallbenen, om det sker under kontrollerade former.

Svar på tråden När bära bebis framåtvänd i BabyBjörn?