• Annamus

    Hårtoning på 6-åring

    Min son har tjatat i ett år eller mer, om att få tona håret. Detta började efter att Marcus vann Idol, sonen ÄLSKAR Idol-Marcus. Nu har jag till slut låtit honom få tona håret, en-två nyanser mörkare än hans råttblonda. Dock har jag fått en del kritik för detta, och nu blir jag lite fundersa, på om jag har gjort något knasigt. Så här e mina frågor:

    1. Skulle du själv ha låtit din 6-åring få tona håret?

    2. Om inte, varför? Är färgen farlig eller något annat?

  • Svar på tråden Hårtoning på 6-åring
  • BeJay
    Annamus skrev 2008-01-08 17:55:25 följande:
    Min son har tjatat i ett år eller mer, om att få tona håret. Detta började efter att Marcus vann Idol, sonen ÄLSKAR Idol-Marcus. Nu har jag till slut låtit honom få tona håret, en-två nyanser mörkare än hans råttblonda. Dock har jag fått en del kritik för detta, och nu blir jag lite fundersa, på om jag har gjort något knasigt. Så här e mina frågor:1. Skulle du själv ha låtit din 6-åring få tona håret?2. Om inte, varför? Är färgen farlig eller något annat?
    vill barnet tona så låt dom, det är du och ingen annan som väljer åt ditt barn..
    (¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯)
  • MissWhiskey

    kanske ska vara rädd om barnets hår, svårt att få tillbaka den rätta färgen sen..


    Mamma till Casper och Sophi
  • Astrosmurfan

    Självklart låter jag mina barn tona håret om de vill.

    Min stora tjej (9 år) har blonderats 3 gånger sedan hon var sex år.

    Jag tror inte att håret tar skada av det och det är kul att se hur nöjd hon är.

  • julmusten

    Jag har jattesvart att tanka mig att min dotter ens skulle veta vad det innebar att tona haret nar hon ar sex, men om sa var fallet sa tror jag att jag skulle saga att hon kunde gora det nar hon var aldre.

    Jag skulle absolut inte gora det utan att snacka med en frisor forst, men jag skulle nog forsokt att forhindra det sa lange som mojligt.

  • holy

    Nej jag skulle inte låta min 6-åring tona håret.
    Varför? För mkt kemikalier och varför ska en 6-åring efterlikna sin Idol.
    Men det är min åsikt. Andra gör som dom vill!

  • Agapi

    Förstår inte varför man inte skulle göra de? De är ju inte skadligt på något annat sätt än att håret kan bli fult. men de växer ju ut ganska fort ändå, speciellt om man är korthårig så tar de inte många månader. Bara kanske ska vara lite försiktig med blekning eller starkare färger som kan svida/bränna/klia i hårbotten väldigt när man gör de. Men en liten toning skulle jag inte tveka på.

  • ruffe4

    Holler med Holy, nej verkligen inte, tycker det är bättre att man som 6 åring ska vara sig själv!

  • Thaleia

    Nej, jag har inte låtit mina barn tona/färga/blonderat håret vid 6-årsåldern. Tycker gott dom kan vänta till dom bli äldre. Dels beror det på att jag känner "varför böja "förstöra" håret så pass tidigt?" och dels så känner jag att "varför göra barn "vuxna så tidigt?"

  • Eva och Nadjas mamma

    Min sexåring tjatar också om att få tona håret sen hennes farmor gjorde det. Hon är blond och skulle vilja ha brunt. Jag har sagt nej hela tiden men det enbart för att jag vet vad folk skulle tänka och tycka. Hon har redan haft mascara på sig en gång i skolan men då sa hennes fröken att det var förbjudet att ha smink i skolan. Det känns som att alla skulle tro att det var jag som mixtrade med hennes utseende eftersom jag redan är utseendefixerad och alltid klär henne fint och så. Men hon är också utseendefixerad och vill ha klackskor. Det är synd bara att det inte är riktigt socialt accepterat att små barn också kan vara utseendefixerade.

Svar på tråden Hårtoning på 6-åring