Tejpa öronen, en myt eller?
Går det att tejpa öronen på bebisar för att undvika utstående öron eller är detta en myt? Går det att påverka?! Hört en del från äldre generationer som gjorde så med sina barn. Funkar det verkligen?
Går det att tejpa öronen på bebisar för att undvika utstående öron eller är detta en myt? Går det att påverka?! Hört en del från äldre generationer som gjorde så med sina barn. Funkar det verkligen?
Hmmm, på BVC när jag frågade sa BVC-tanten att det skulle man ABSOLUT inte göra, om det var så att barnet blev mobbat när det började skolan kunde man istället överväga operation. Hon sa att andra mammor också frågat och hon tyckte att det var märkligt. Vår sons ena öra hade också väldigt lätt att vika sig och de är lätt utstående. Men man törs ju inte börja tejpa på eget bevåg, en sak om en öronläkare sagt det. På BB sa läkaren inget särskilt.
Jag hade både tejpade öron och tejpad navel när jag var bebis!
JAJAJA det funkar! Lite grann i alla fall. Min syster gjorde det när hon var bebis...blev mycket bättre. Men hon blev ändå inte nöjd när hon blev vuxen och opererade dom och hon sa att det gjorde S%#T ont.
Kakan83: Är det för sent att börja tejpa vid tre månader? Hur ofta måste vara tejpade, dygnet runt? Hur länge?
Men...många utstående öron växer ju bort, hur vet man att det verkligenär tejpen somgjort nytta? Jag ahde utstående öron när jag var liten och mamma frågade mig när jag var 6-7 år om jag ville operera mig, men det ville jag inte och sedan växte huvudet ifatt öronen kan man kanske säga för nu ahr jag inte längre utståendeöron. Var väldigt tanig när jag varliten så de kanske blev "normala" i takt med vikten...
Maja har också ustående öron men tänker itne göra något vid det om hon inte själv villnär hon blir äldre. Jag tycker hon är så charmig i sina öron, en ritkig liten söt toker ![]()
elinville: Visst kan det vara så, att det växer bort. Mina öron står fortfarande ut och jag mådde jättedåligt över detta hela skoltiden. Inte för att jag blev mobbad utan för att jag kände mig annorlunda med öronen och aldrig ville visa dem. Kunde aldrig ha uppsatt hår osv. Öron är ett känsligt ämne för mig
. Min dotter är helt vansinnigt söt som hon är! Men det som jag reagerar på är att det bara är ett öra som står ut, det andra är helt "normalt". Det örat som står ut viks hela tiden då hon ligger på den sidan och jag är rädd att deta förvärrar det hela. Om jag kan tejpa hennes öron nu för att skydda örat och kanske göra det mer likt det andra örat så är det inte för min skull, för att hon ska bli finare i mina ögon, hon är ju det vackraste jag sett! Men jag vill inte att hon ska må dåligt över örat sen. Lite tejp är ju bättre än en ev. operation. Om det nu fungerar med tejpen vill säga....jag är tveksam till att det verkligen fungerar.
När mitt bonusbarn föddes tejpade barnmorskan hennes öron på bb. Hon led inte utav det och efter ett par dagar kunde dom ta bort tejpen. JKag trodde nämligen också att detta var en myt men då berättade min sambo detta för mig. Men det ligger tydligen något i det!
Min sons ena öra viker sig också lätt, frågade läkaren på bvc om man skulle göra nåt. Men hon sa att man inte tejpar öron längre man ser när dom blir äldre om det behöver göras nåt. Har också nämligen hört att man kan tejpa, men vi låter det vara. Ingen annan har reagerat så de kanske bara är jag som ser det =).
hej
har inte läst alla svar men så här "är det"
- alldeles i början har bebisarna inget brosk i öronen, de är helt mjuka. tejpar man då in dem mot huvudet kan man undvika deformerade öron (vet inte hur det funkar om man TROR att barnet kommer att få utstående öron, borde inte funka om det är en grej som växer fram). våra barn hade invikta öron vid födseln och tejpade dem - varpå de "rättade" till sig. kanske hade de gjort det ändå, kanske inte.
MEN det är alltså bara aldleles i början det funkar enligt mig - sen har örat fått "styrsel".