• Äldre 13 Jan 22:12
    13487 visningar
    53 svar
    53
    13487

    Kan man ha endometrios i knäna?

    Kan nästan ingenting om sjukdomen men jag misstänker att jag har det.. min moster har blivit opererad för det, och min andra moster kunde inte få barn men det fastställdes aldrig varför. om jag förstått det hela rätt så är det att slemhinnan växer på andra ställen än i livmodern.

    iaf, saken är att jag i slutet av mensen får äckligt ont i knäna, mest på kvällarna. jag lider också av reumatism (blev friskförklarad ca 4 år sen men kom tillbaka 1,5 år sen i samband med min grvaviditet) så jag har alltid bortförklarat det onda på detta, men sedan ett par månader tillbaka så började jag med en ny medicin som garanterat hjälper mot just den typ av reumatism jag har. guess what, den hjälper inte ett skvatt mot värken i knäna som kommer och går.

    det är också bara efter graviditeten som dethär med knäna började.. och jag blev med barn helt oplanerat, missade ett p-piller och så blev det som det blev, därför undrar jag om man kan isf ha utvecklat endometriosen efter graviditeten? om det nu är det som det hela handlar om..
    kan ju tillägga att jag alltid haft väldigt riklig mens, och haft otroligt ont i magen i samband med mensen. och en rad andra skumma symptom som jag sökt vård för men som ingen riktigt förklarat eller kommit på varför det är som det är.

    bara bollar lite tankar här, är det ens möjligt att man kan ha det i knäna? :p

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?
  • Lolill­a
    Äldre 6 Feb 10:18
    #41

    Gotta go! En kompis ringde just. Kikar in senare och gnäller lite mer...

  • Äldre 6 Feb 14:22
    #42

    hm, hade ju telefontid med läkaren igår angående knäna och tog upp det att jag har flera symptom på endometrios och jag har det nära i släkten. hann inte ens prata färdigt innan han avbröt och sa att det är det inte. hur han nu lyckades lista ut det över telefon vet jag inte och jag tror inte han kommer ihåg hur mina knän kändes när han undersökte dom för flera månader sen.. men men. fick lovat att i spetember när jag ska dit igen så ska han iaf skicka mig till röntgen för att utesluta om det är någon missbildning som gör att det gör så satans ont med jämna mellanrum.. för övrigt skulle jag titta på dom nästa gång jag har ont för att se om dom är svullna eller ej, är dom det så får jag åka in akut så ska dom spola rent innuti o se vad dom hittar. mysigt.

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 7 Feb 03:48
    #43

    Ja josses!

  • Fru U
    Äldre 7 Feb 04:52
    #44

    Det verkar finnas en hel del endo-kunskap här så jag tänkte fråga en sak: hur vanligt är det att endo-smärtorna går i skov? Alltså att man helt plötsligt skulle ha smärtfria mensperioder i flera år efter att det i tio år bara blivit värre o värre..Fundersam


    Live and let live
  • Lolill­a
    Äldre 7 Feb 09:48
    #45

    Fru U skrev 2008-02-07 04:52:13 följande:


    Det verkar finnas en hel del endo-kunskap här så jag tänkte fråga en sak: hur vanligt är det att endo-smärtorna går i skov? Alltså att man helt plötsligt skulle ha smärtfria mensperioder i flera år efter att det i tio år bara blivit värre o värre..
    Dom kan gå i skov vet jag. Om det finns något tydligt mönster på hur vanligt det är tvivlar jag på
    Endometrios är en äcklig, oberäknelig sjukdom.
    Har din gått i skov? Grattis i så fall!
    Har du gjort något speciellt som kan ha orsakat det? Hormoner, nytt preventivmedel etc?
  • Äldre 7 Feb 12:11
    #46

    hade ont igår kväll igen, har mens nu.. inte lika ont som jag brukar men mensen var inte lika kraftig som den brukar heller pga hormonspiralen, har väl nåt samband. tyckte att jag kunde ana att ena knät som det gjorde mest ont i var svullet så jag ringde reumatologen idag igen. dom sa att dom inte spolar rent och sätter ingen kortisonspruta om värken gått över igen. och hon tyckte inte heller att det lät som reumatiska för det sitter i flera dagar. undrade då vad hon trodde att det var men det hade hon ingen aning om. förklarade sig med att kroppen har liteg rejjer för sig ibland som man inte kan ta reda på vad det är eller varfrö det blir så. vet inte om jag ska skratta eller gråta för det svaret :/

    sen ringde jag till vårdcentralen här i mölnlycke och sa att nu får dom allt ta och undersöka knäna.. dom tog det hela med lite mer allvar och jag fick en tid till början av mars om jag inte minns fel. samtidigt ska dom kolla på magen på mig, dethär att det gör så satans ont när man har lite luft i magen o tarmarna rullar runt misstänker jag att har något att göra med att magmusklerna inte växt samman på mig efter graviditeten. lutar jag mig bakåt en aning så pluppar maginnehållet ut som en tjock ål mellan musklerna. det åker ju in igen när jag står rakt men ändå, det kan ju inte vara nyttigt..
    det roliga är att det blir samma läkare som skickade mig med akut ambulans till östra sjukhuset sist jag var där. han trodde att jag hade fått en propp i lungan när jag hade lite svårt att andas.. EKG't var tydligen helt kasst, fick inte ens gå på toa för dom trodde att proppen skulle vandra om jag rörde på mig. undrar vad han får ihop det till denna gången :)

  • Fru U
    Äldre 7 Feb 14:16
    #47

    Fram till jag var 25 hade jag sådana menssmärtor att jag åkte in o ut på KK varje månad (idag förstår jag inte varför de inte gav mig morfin för nåt annat hjälpte inte)

    Sen när jag var 25 slutade jag med ppillerna (de tog slut o jag fick inte tummarna loss att hämta ut nya) och till min förvåning överlevde jag och det tog flera år innan smärtorna började komma tillbaka igen

    Vet att jag förmodligen hade ett mycket tidigt missfall någonstans vid den tidpunkten men kan inte säga säkert att det var just då (det var först flera år senare som jag begrep att det nog var ett missfall)

    Nu är smärtorna nästan tillbaka med full kraft, men idag har jag tack o lov smärtlindring (iofs för reumatisk värk, men värktabletterna diskriminerar inte endon *s*). Har även fått oxynorm utskrivet när jag haft cystor (helt orelaterade till endon) och de är guld värda när menssmärtorna är som värst (dvs första dagen på mensen - brukar sova bort den dagen även med smärtstillande)


    Live and let live
  • Lolill­a
    Äldre 7 Feb 17:00
    #48

    Fru U skrev 2008-02-07 14:16:59 följande:


    Fram till jag var 25 hade jag sådana menssmärtor att jag åkte in o ut på KK varje månad (idag förstår jag inte varför de inte gav mig morfin för nåt annat hjälpte inte)Sen när jag var 25 slutade jag med ppillerna (de tog slut o jag fick inte tummarna loss att hämta ut nya) och till min förvåning överlevde jag och det tog flera år innan smärtorna började komma tillbaka igenVet att jag förmodligen hade ett mycket tidigt missfall någonstans vid den tidpunkten men kan inte säga säkert att det var just då (det var först flera år senare som jag begrep att det nog var ett missfall)Nu är smärtorna nästan tillbaka med full kraft, men idag har jag tack o lov smärtlindring (iofs för reumatisk värk, men värktabletterna diskriminerar inte endon *s*). Har även fått oxynorm utskrivet när jag haft cystor (helt orelaterade till endon) och de är guld värda när menssmärtorna är som värst (dvs första dagen på mensen - brukar sova bort den dagen även med smärtstillande)
    Får jag fråga vad för typ av värktabletter du har? Själv har jag efter 4 års tid fortfarande inte hittat några tabletter som funkar för mig.
  • Fru U
    Äldre 7 Feb 18:00
    #49

    Tiparol+alvedon och celebra för min ryggvärk (jag har inte fått de utskrivet pga endo utan pga min reumatiska värk). De funkar relativt okej, eller de har fungerat i alla fall men nu börjar det som sagt bli värre och då funkar de bara så där


    Lolilla skrev 2008-02-07 17:00:49 följande:
    Fru U skrev 2008-02-07 14:16:59 följande: Får jag fråga vad för typ av värktabletter du har? Själv har jag efter 4 års tid fortfarande inte hittat några tabletter som funkar för mig.
    Live and let live
  • Äldre 7 Feb 19:19
    #50

    En liten (äcklig) fråga:

    Nu har ju jag troligtvis alltid haft endo så jag vet ju inte hur det ska vara när det är "normalt" men, är det normalt med klumpar i mensen eller beror dessa på endon?

    Sorry om jag förstörde någons aptit!

    /TomMon

  • malink­a2
    Äldre 7 Feb 20:46
    #51
    TomMon skrev 2008-02-07 19:19:51 följande:
    En liten (äcklig) fråga:Nu har ju jag troligtvis alltid haft endo så jag vet ju inte hur det ska vara när det är "normalt" men, är det normalt med klumpar i mensen eller beror dessa på endon?Sorry om jag förstörde någons aptit! /TomMon
    Samma här, anagligen endo så länge jag minns oxå men äckliga klumpar av levrat blod har jag med, tror det kan hänga ihop med om man blöder välldigt mycket, fast det gör inte jag. Ibland *sluta läs nu äckelmagade * så är dt nästan som tjockt slem, så jäkla äckligt så FY! Fast det kankse är något alla har? I dont know...

    Lolilla: Jag äter diklofenak + tiparol, tar i varjefall bort den värsta smärtan fast smärtfri blir jag aldrig.
  • Hjarte­sjalen
    Äldre 9 Feb 07:49
    #52

    Klumparna har inte med endon att gora!!

  • Nittio­talist­en
    Mon 2 Sep 2019 10:51
    #53

    Jag tror det för jag har alltid ledvärk vid mens :(

Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?