• Fröken Inga

Kan man få on om rumpan av foglossning

Jag har ont i nedre ryggen och höfterna. Min faster som är bm sa att de lät som foglossning. Har de senaste dagarna också fått ont i rumpan. Känns som om jag suttit på nåt hårt i flera timmar. Kan de också höra till foglossningen?

Kan man göra nåt åt smärtan förutom övningar?

Är i v. 26.

• Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning
  • AnnaGBG
    Fröken Inga skrev 2008-01-16 08:20:33 följande:
    Hm, okej. Sgå ju lite annorlunda ut. Jag ska prova att flytta ner mitt bälte lite och se om det hjälper... Annars kanske man får köpa ett nytt.PBCBSå känns det för mig också typ. Kan inte sitta på nånting hårt.MariennoRådfråga läkare först!www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Foglossningsbältena är väldigt mycket hårdare än det som du har, men du kan ju testa

Testa hemma med något morgonrocksskärp eller något som du knyter stenhårt runt rumpan så du "hålls ihop"
  • Krånglan

Hej FrökenInga. Jag känner oxå igen mig med att ha ont i "sittbenen". Fick akupunktur ofta av en barnmorska och det hjälpte. Lite olika från kropp till kropp, säger dem; men det är definitivt värt att prova! Man får tokont(oj, vilket konstigt ord! tok och ont gick inte så bra ihop i skrift;)) i en eller ett par dagar efter själva nålandet, men sedan blir det successivt bättre och bättre under en eller ett par veckor; sedan är det dags att nåla igen! Hoppas ni har ngn som är bra på att "nåla" hos er. :)

• Fröken Inga
    Krånglan skrev 2008-01-30 10:21:02 följande:
    Hej FrökenInga. Jag känner oxå igen mig med att ha ont i "sittbenen". Fick akupunktur ofta av en barnmorska och det hjälpte. Lite olika från kropp till kropp, säger dem; men det är definitivt värt att prova! Man får tokont(oj, vilket konstigt ord! tok och ont gick inte så bra ihop i skrift;)) i en eller ett par dagar efter själva nålandet, men sedan blir det successivt bättre och bättre under en eller ett par veckor; sedan är det dags att nåla igen! Hoppas ni har ngn som är bra på att "nåla" hos er. :)
    Tack för tipset. Ska få komma till en sjukgymnast. Ska till bm idag så då ska jag fråga om akupunktur.

Har också fått låna ett sånt bälte en vecka nu och vilken gudagåva. Det trollar ju inte bort problemet men hjälper verkligen.
    När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Du och Jag ver2

hej på er!
    Jag ar fått superont i svanskotan idag - e det foglossning på g då?
    Har ont i svanken också, men det hade jag innan jag blev gravid också (överrörlig, å jag får väl skylla mig själv som inte tränat ordentligt...), det har iofs blivit värre nu - men antar att det blir så under graviditeten.

Hoppas verkligen man kan ha ont i svanskotan utan att det betyder foglosnning (vet ju inte riktigt vad det är! eller ja, vet ju vad det är - men inte hur det känns). Jag är ju bara i v 15 än!

• Fröken Inga

Japp, för mig känns det  som omm jag vurpat mmmed pulkan och slagit i svanskotan så in i h****e. Det är foglossning tyvärr.

• Donna69

jag hade foglossning, o sånt där bälte hjälpte inte alls.
    inte TENS heller.

skulle ge mig på övningar som jag fått av sjukgymnasten men det va lönlöst...

ont hade jag i höfter, rygg, bak, fram - you name it.

• Du och Jag ver2

nooooo, jag som bestämt mig för att INTE få foglossning (det låter ju liksom inge skoj...).

Googlade lite igår å hittade tyvärr uppgifter på att överörlighet inte precis gör foglossningen mindre.

Nån som vet om man kan träna upp (å hur isf) musklerna för att förhindra att det blir värre? Har ju inte så jätteont nu, men det kommer väl antar jag. GÅR det att förhindra överhuvudtaget?!

Kan man ringa BM å fråga om man får träffa en sjukgymnast? Förlåt, många frågor blir det! Men, jag har ju så mycket å fixa med hemma innan bebis kommer - så NÅGRA månader till vill jag ha på mig iaf!

• Donna69
    Du och Jag ver2 skrev 2008-02-01 08:33:51 följande:
    nooooo, jag som bestämt mig för att INTE få foglossning (det låter ju liksom inge skoj...). Googlade lite igår å hittade tyvärr uppgifter på att överörlighet inte precis gör foglossningen mindre. Nån som vet om man kan träna upp (å hur isf) musklerna för att förhindra att det blir värre? Har ju inte så jätteont nu, men det kommer väl antar jag. GÅR det att förhindra överhuvudtaget?! Kan man ringa BM å fråga om man får träffa en sjukgymnast? Förlåt, många frågor blir det! Men, jag har ju så mycket å fixa med hemma innan bebis kommer - så NÅGRA månader till vill jag ha på mig iaf!
    jag pratade med bm som slussade iväg mig till läkaren som ordinerade mig till sjukgymnasten....
  • Fröken Inga

Ja, ring och be om en sjukgymnast nu. De ska kunna hjälpa dig med övningar. Finns säkert tips på nätet också.

AAnnars brukar standardråden vara de här: Skaffa graviditetsbälte, ta varma bad eller lägg något varmt mot det onda. Undvik att sitta länge och gå långa sträckor. Undvik att luta dig mot ett ben.

• Du och Jag ver2

Ja, ska ta å googla runt på lite träningstips. Hittar jag inget så ringer jag BM på måndag.

Hm, bra att man bara sitter framför en dator på jobbet då hela dagarna....Få ta å stå lite imellanåt - fast det är ju jättesvårt å stå på båda benen samtidigt - att belasta dem lika mycket alltså! jag brukar ju alltid "sjunka ner" på ena benet ju!

Om man upprepar mantrat "jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte" - tror ni att det hjälper?!

• Nimsy

jag kan få som ischias i skinkan som sprider sig uppåt neråt sidorna osv.. rejäla hugg o bestående värk. ibland kan man knappt röra sig, ta små steg osv =((

• Du och Jag ver2

ush, det låter verkligen inge vidare. Lider verkligen med er.

När började foglossningen för er?

• Donna69
    Du och Jag ver2 skrev 2008-02-01 08:54:28 följande:
    ush, det låter verkligen inge vidare. Lider verkligen med er.När började foglossningen för er?
    jan/feb -07 nån gång.
    vart helt sjukskriven i början på mars o fick lillan juli....
  • Du och Jag ver2

oh...det lät inge lovande för mig. Min lill* ska ju komma i slutet av juli...

Donna69 skrev 2008-02-01 08:56:29 följande:
    jan/feb -07 nån gång.vart helt sjukskriven i början på mars o fick lillan juli....
  • Donna69
    Du och Jag ver2 skrev 2008-02-01 09:08:00 följande:
    oh...det lät inge lovande för mig. Min lill* ska ju komma i slutet av juli...

alla är ju olika visserligen men ändå.

jag jobbar på restaurang o där finns det ingen möjlighet till anpassning....

hoppas det går bättre fördig!

• lastchristmas

Känner igen mig. Mitt onda sitter nästan bara i skinkorna och strålar ned i benen. Allra ondast får jag när jag har dammsugit. För mig hjälper vila och när mannen masserar.

• Du och Jag ver2

Verkar inte vara foglossning som tur e! Hoppas jag iaf!

Har fortfarande ont i svanken, men det hör ju till min överrörlighet. Men svanskotan ömmar inte längre. Har tränat nu sen i fredags, å det blir inte värre iaf! Börjar redan få träningsvärk i skinkorna å låren efter yoga passet! (å då tog ja det ändå lugnt!)

Så jag hoppas verkligen detta betyder att jag slipper foglossning - att det går att "skjuta upp" så länge som möjligt med hjälp av träning!

• Fröken Inga
    Du och Jag ver2 skrev 2008-02-03 19:32:32 följande:
    Verkar inte vara foglossning som tur e! Hoppas jag iaf!Har fortfarande ont i svanken, men det hör ju till min överrörlighet. Men svanskotan ömmar inte längre. Har tränat nu sen i fredags, å det blir inte värre iaf! Börjar redan få träningsvärk i skinkorna å låren efter yoga passet! (å då tog ja det ändå lugnt!)Så jag hoppas verkligen detta betyder att jag slipper foglossning - att det går att "skjuta upp" så länge som möjligt med hjälp av träning!
    Va skönt!
Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning