Inlägg från: Cerdrica |Visa alla inlägg
  • Cerdrica

pratar ni med era föräldrar om.......

Du får väl förklara för din dotter hur det ligger till hemma. Att farmor och farfar är pappas riktiga föräldrar men att det fanns en mamma och pappa först. Att förälder kan man vara både genom blod och genom handling/kärlek.

Då kommer kanske inte frågan upp på samma sätt när ni är hos farmor och farfar. Alla är olika och har olika lätt för att prata om saker och ting.

Jag är inte adopterad men har en son som är född i ett annat land och jag anser mig självklart vara hans riktiga mamma. Jag skulle ha berättat för ett barn som undrade att man kan bli mamma och pappa/familj på olika sätt och inget är rätt eller fel men jag har ju adopterat nu, när det är vanligare och mer öppet. Förr gick man inga kurser, pratade inte så mycket om varken adoptioner eller infertilitet (eller ev andra orsaker till adoption)

Vad jag menar är att nej, jag tycker inte att din dotters farföräldrar hanterade situationen på ett jättebra sätt men du (och din dotters pappa) kan ju ändå förmedla det fina med adoption till henne.

Lycka till!

Svar på tråden pratar ni med era föräldrar om.......