Ja det är inte kul att bli pappa emot sin vilja.
Jag gjorde en 10 år äldre kvinna gravid efter ett one night stand. Vi kände inte varandra alls och träffades på en företagsfest vilket utmynnade i ett one night stand.....
4 månader senare ringde hon upp och berättade att hon är gravid och bestämt sig för att behålla barnet. Hon informerade mig även att hon blev gravid med vilje då hon försökt i många år utan att lyckas och att detta förmodligen var hennes sista chans att få ett biologiskt barn.
Paniken, ångesten och förtvivlan man kände stigandes inombords var inte att leka med kan jag säga. Men jag insåg snabbt att det har gått lång tid så barnet kommer att födas och att det bästa jag kan göra var att försöka bli god vän med henne och diskutera sig lugnt och civiliserat fram till hur man ska lösa alla bitar, hur pass involverad jag skulle vara och vem som skulle ta ansvar för vad. Jag hade naturligtvis kunnat välja att lägga benen på ryggen och aldrig någonsin vända mig om och titta tillbaka igen, och jag tänkte tanken flera gånger, men jag hade aldrig orkat med att leva med det psykiskt. Det blev mycket ångest och tårar men det gick bra trots allt.....
Vad vill jag säga med det ? Att det är skitjobbigt att bli pappa emot sin vilja, att man får känna sig förtvivlad, upprörd, ledsen, besviken på kvinnan och besviken på sig själv, att det är okej att må dåligt över det och att söka psykologhjälp för det, men att det behöver inte sluta dåligt om man tar sig samman, lugnar ner sig och tänker långsiktigt. Vissa saker kan inte vi män ha fullständig kontroll över av biologiska orsaker. Men vi kan vända något som har dåliga förutsättningar till något som slutar bra trots allt.