• Alvi

Ni som har en fobi - har ni förståelse för andra slags fobier?

Jag har en lite luddig fobi för att ta blodprov i armen, blodådror och "sånt", och upplever att inte många förstår HUR fobisk jag är...

Jag upplever typiska ångestsymptom när jag utsätts för detta men kan ändå inte förstå andras fobier, sätta mig in i deras sits.
    Till exempel getingar, vissa går ju inte ut på sommaren pga fobin.
    Kräkfobi, vissa går inte in på IKEA under vinterhalvåret pga fobin.
    Fågelfobi, vissa sätter aldrig sin fot på ett stort torg eller liknande plats, pga fobin.

Jag mår själv jättedåligt av min fobi, men kan inte förstå hur man kan tycka att fåglar är läskiga. Konstigt, eller normalt?

------------

Den drabbade får olika ångestsymptom. Ångestsymptom är normala och grundläggande varningssystem som i alla tider hjälpt människan att undvika och fly ifrån farliga situationer. Om symptomen kommer i vardagliga situationer som egentligen inte är farliga, utan "bara" upplevs som skrämmande, kan reaktionerna leda till stort lidande.

Symptomen kan delas upp i fysiologiska, beteendemässiga, tankemässiga och känslomässiga:

Fysiologiska: ökad puls, svett, darrning, ökad andning, spändhet, illamående, andnöd osv.

Beteendemässiga: till exempel att undvika eller dra sig undan (fly) från det obehagliga.

Tankemässiga: "Jag dör", "Spindeln kommer hoppa på mig", "Jag kommer att ramla" och så vidare.

Känslomässiga: till exempel rädsla, pinsamhet, ilska.

Efter hand kan besvären bli mycket handikappande då den drabbade inte "bara" undviker det fruktade utan även det som man förknippar med det, till exempel högt gräs eftersom det kan finnas ormar där. Detta kan leda till att den drabbade undviker vissa ställen, att vara ute eller att semestra och så vidare.

Källa: Netdoktor.se
    Näääe... om man skulle ta och byta sidfot kanske...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som har en fobi - har ni förståelse för andra slags fobier?
  • Dino78

Har förståelse för det flesta men en del saker fattar jag inte alls.
    Läste att han Billy Bob Thornton hade fobi för antika möbler och såna fobier kan jag faktiskt inte förstå

Själv är jag bara rädd för spindlar men förstår att folk kan vara rädda för fåglar (min moster), höjder (min sambo), hissar (min bror), råttor (min kusin) och så vidare.
    Men en gammal möbel? Nääää

DIF i själ och hjärta
  • Alvi
    Dino: Hmm... nääe, asså... Nejdu, den var ju.. ovanlig...
    Faktiskt - allt som du räknade upp, och det jag har - det kan ju upplevas som ett hot. Vilket gör det hela försåeligt! Men möbler - de är ju inte farliga!?
    Näääe... om man skulle ta och byta sidfot kanske...
  • lövet2

Alt 3. Jag försöker ha respekt för andras fobier, men nog är det en hel del fobier jag inte förstår ...

• CeeJay

Håller med - har också spindelfobi och respekterar andras fobier men har självklart svårt att förstå någon som är rädd för helt "ofarliga och oäckliga" saker som jag inte är rädd för

Dino78 skrev 2008-01-18 21:41:46 följande:
    Har förståelse för det flesta men en del saker fattar jag inte alls.Läste att han Billy Bob Thornton hade fobi för antika möbler och såna fobier kan jag faktiskt inte förstå Själv är jag bara rädd för spindlar men förstår att folk kan vara rädda för fåglar (min moster), höjder (min sambo), hissar (min bror), råttor (min kusin) och så vidare.Men en gammal möbel? Nääää
  • Avelyn

Har förståelse för det mesta. Har själv kräkfobi så. Men det är klart, vissa saker kanske är svårare att förstå. Så jag kan inte säga att jag har förståelse till hundra procent. Men jag försöker i af att respektera andras fobier och inte kränka någon som har en fobi jag ej förstår riktigt själv.

• memle

Ja, 100%..
    Jag har själv fobi för smör! Så, det känns inte som om jag har rätt att döma någon annan för att de har konstiga fobier.

• Dinturiel

Jo, visst har jag förståelse för att folk har fobier, även om jag kan tycka att en del är i det bisarraste laget. Men skulle aldrig fördöma någon för det.

• Taggtroden

Jag har jättekonstigt fobier själv, så jag har förståelse till 100 %

• pajas01

har nog ingen konstig fobi så.. har bara för stora spindlar.. och ah jag tror att de är ganska vanligt..

har väl viss förståelse men inte för allt..

• Lurvenpajsaren

Jag förstår nog, men kan inte låta bli att fnissa lite åt ovanliga fobier, sådana som inte är direkt "traditionella".

Svar på tråden Ni som har en fobi - har ni förståelse för andra slags fobier?