Ni som har en fobi - har ni förståelse för andra slags fobier?
Jag har en lite luddig fobi för att ta blodprov i armen, blodådror och "sånt", och upplever att inte många förstår HUR fobisk jag är...
Jag upplever typiska ångestsymptom när jag utsätts för detta men kan ändå inte förstå andras fobier, sätta mig in i deras sits.
Till exempel getingar, vissa går ju inte ut på sommaren pga fobin.
Kräkfobi, vissa går inte in på IKEA under vinterhalvåret pga fobin.
Fågelfobi, vissa sätter aldrig sin fot på ett stort torg eller liknande plats, pga fobin.
Jag mår själv jättedåligt av min fobi, men kan inte förstå hur man kan tycka att fåglar är läskiga. Konstigt, eller normalt?
------------
Den drabbade får olika ångestsymptom. Ångestsymptom är normala och grundläggande varningssystem som i alla tider hjälpt människan att undvika och fly ifrån farliga situationer. Om symptomen kommer i vardagliga situationer som egentligen inte är farliga, utan "bara" upplevs som skrämmande, kan reaktionerna leda till stort lidande.
Symptomen kan delas upp i fysiologiska, beteendemässiga, tankemässiga och känslomässiga:
Fysiologiska: ökad puls, svett, darrning, ökad andning, spändhet, illamående, andnöd osv.
Beteendemässiga: till exempel att undvika eller dra sig undan (fly) från det obehagliga.
Tankemässiga: "Jag dör", "Spindeln kommer hoppa på mig", "Jag kommer att ramla" och så vidare.
Känslomässiga: till exempel rädsla, pinsamhet, ilska.
Efter hand kan besvären bli mycket handikappande då den drabbade inte "bara" undviker det fruktade utan även det som man förknippar med det, till exempel högt gräs eftersom det kan finnas ormar där. Detta kan leda till att den drabbade undviker vissa ställen, att vara ute eller att semestra och så vidare.
Källa: Netdoktor.se