• oxytoc­in
    Äldre 21 jan 10:09
    25972 visningar
    16 svar
    16
    25972

Hur hänga tyg på väggen?

Om man vill ha en bit tyg som en liten "fondvägg" - hur hänger man snyggast upp det? Kanske har du nån bild (länka gärna)?

• Svar på tråden Hur hänga tyg på väggen?
  • Helena­78
    Äldre 21 jan 10:14

Jag undrar det åxå?? Ska nämligen göra om dotterns rum nästa vecka & ska då måla alla väggarna vita, men på en vägg har vi funderat på en fondvägg i tyg... motivet på tyget är Disneys Prinsessor (Askungen, Törnrosa, Belle & Snövit)...

Lev livet fullt ut idag, I morgon kan det vara för sent... www.nogg.se/helena78
  • oxytoc­in
    Äldre 21 jan 10:32

Och jag är lite inne på att hänga det här tyget www.ikea.com/PIAimages/72388_PE188152_S4.jpg bakom vår vita dator och ett skrivbord som håller på att målas vitt, för att "få fram" dem då väggen bakom är ljusbeige.

• Äldre 21 jan 10:38

Jag gjorde såhär i vårt vardagsrum.)

Lossa listen uppe vid tak och nere vid golv.
    Enklast vara två pers, för att få våderna raka, och sträckta.

Först, stryka tyget förstås.

Häftpistol.
    Fäst vid taket först.
    Vik ner tyget dubbelt innan du häftar.

Dra stadigt ner - rakt - och fäst vid golvet.
    Se till att våden är rak, och inte bubblar åt något håll.

• Äldre 21 jan 10:45

jag har spännt en bit runt en masonit skiva, kunde tagit frigolit om jag haft hema, väger inte så mycket men de beror ju på hur stor bit du ska ha , min är väl ca 70*90cm.

• oxytoc­in
    Äldre 21 jan 13:22

jmmm: Det blir mer som en tavla då, eller?

Vill ha den nästan från taket och kanske så den går just under skrivbordskanten. Vad kan det vara..? 1.60 m kanske. Vill inte häfta fast den över hela väggen utan hänga upp den på nåt snajsigt sätt. Undrar om jag ska be sambon, som är metallarbetare, att göra en stång som är lika bred som tyget, göra böjar längst ut med hål i och borra upp stången ett par dm under taklisten. *fundera*

Ingen som har nån bild att visa?

• Äldre 21 jan 13:26

Gardinstång?

• oxytoc­in
    Äldre 21 jan 14:06
    ÄngelBängel skrev 2008-01-21 13:26:07 följande:
    Gardinstång?
    Funderade på det men det blir nog lite för klumpigt. Sambon föreslog gardinvajer, kanske kan funka.
  • Äldre 21 jan 14:11
    oxytocin skrev 2008-01-21 14:06:54 följande:
    Funderade på det men det blir nog lite för klumpigt. Sambon föreslog gardinvajer, kanske kan funka.
    Med gardinvajer så hänger den ju nära väggen men man måste spänna vajern som s*tan om den inte ska hänga ner på mitten, speciellt om man har ett tungt tyg.

En tunn rundstav som man skruvar i öglor i kortändan och spikar i vägger?
  • oxytoc­in
    Äldre 21 jan 14:17
    ÄngelBängel skrev 2008-01-21 14:11:30 följande:
    Med gardinvajer så hänger den ju nära väggen men man måste spänna vajern som s*tan om den inte ska hänga ner på mitten, speciellt om man har ett tungt tyg.En tunn rundstav som man skruvar i öglor i kortändan och spikar i vägger?
    Tack, rundstav var en bra idé.
  • miniGr­ynet
    Äldre 21 jan 14:22

Tänkte också tipsa om rundstav.

Och så syr man en ficka på tyget och trär i staven där.
    Blir nog bra!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • LilleP­lutten
    Äldre 21 jan 14:25

Köp två runsdavar. En uppe och en nere, så hänger tyget rakt och fladrar inte runt.

• LilleP­lutten
    Äldre 21 jan 14:26

rundstavar!

• Armine
    Äldre 21 jan 17:20

Min syster hängde tyg på väggen för att döja fula borrhål när vi gjorde om hennes gamla flickrum till gästrum. Hon häftade med häftpistol alldelles under listen. Häftklamrarna syns inte om man inte tittar väldigt noga.

Annars är ju vajer ett alternativ.

• Äldre 21 jan 21:45

Min sambo är snickare så han kapade av två smala lister typ så jag sedan träde in i tyget uppe samt nere. Sedan hängde vi upp det med hjälp av små hängare på baksidan så de syns inte. Svårt att förklara, men det blev bra!

• oxytoc­in
    Äldre 22 jan 14:11

Ingen som har bild att visa?

• Armine
    Äldre 22 jan 15:43

Tyvärr och jag glömde kameran när jag åkte ut till min pappa.

Svar på tråden Hur hänga tyg på väggen?
Logga in
Bli medlem