Inlägg från: Fru hemlig |Visa alla inlägg
  • Fru hemlig

Ni som vill veta hur det är att vara adopterad, fråga mig gärna:-)

Jag såg att det fanns två varianter av den här tråden och flyttar min fråga hit.

Hej hej
    Jag kan passa på att fråga dig hur du tycker man ska göra med namn när man adopterar? Tycker du att man ska behålla barnets tilltalsnamn eller ska man ge dem ett svenskt tilltalsnamn? Det är så klart kanske en viss skillnad om barnet är ett år eller tre eller större. Vi funderar mkt på det, oftast tänker vi att barnet ska få behålla sitt namn bara det går att använda i Sverige men sen undrar jag om det kanske är skönt att ha ett svenskt namn? Ska det svenska namnet vara första eller andar namn?
    Jag tycker att det känns konstigt (ingen kritik mot folk som gör det vi kanske oxå gör det) att ändra barnets namn särskilt om det kanske närmar sig tre år. Nu är det lång tid tills vi får barn och vi hinner nog ändra oss många ggr.

• Fru hemlig

Ja det gäller att lyssna till barnets behov oavsett vad detta behov är! Håller med dig.

mammatillvictor skrev 2008-04-06 07:00:53 följande:
    Det är jättebra om man får möjligheten att besöka barnhemmet, det är inte alla länder som tillåter detta. Vi fick det, vi hämtade vår son på barnhemmet, fick filma och fota hur mycket vi ville och vi tog också namnet på de skötare som haft ansvar för sonen under hans första tid i livet. Det är jätteviktig information. Och vi har foton och film på hur de bär honom och pussar och kramar honom etc. MEN! Om han visar att han inte vill söka sina rötter, eller ens se filmerna så måste man som förälder vara öppen för det också. Precis lika öppen stöttande som om han vill åka på återresa och söka sina rötter etc. Men jag är så tacksam över att vi fick besöka barnhemmet etc och kunna dokumentera så mycket som möjligt!
Svar på tråden Ni som vill veta hur det är att vara adopterad, fråga mig gärna:-)