• Casper01

Pitbull

Har under en period läst i lite trådar om denna rasen.
    Men känner att i det stora hela finns även här människor som vet väldigt lite om denna diskutionsfyllda ras.
    Vill gärna veta lite hur ni ser på
    Pitbull i allmänhet och då gärna vilka erfarenheter och kunskaper ni har om denna ras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 00:07
    Jag vet att ämnet kan vara uttjatat för många men känner att jag vill veta vad människor med erfarenheter kan berätta om rasen och med erfarenhet även kunskap.
    I vår familj finns våran underbara pitbull hane Gunwald som faktiskt är en "riktig" pitbull. Med riktig menar jag med reggade föräldrar. 'Jag känner att jag klart inte är fulllärd om denna ras men lär mig hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    Visst har media ett finger med i spelet när det gäller dessa raser men eftersom det i de flesta hundklubbar, hunddagis, rastparker är förbjudet med pitbulls eller andra "kamphundar". Detta gör att det är lättare för rasen att komma i fel händer.. Den har inget riktigt användsområde... Jag vet att det finns väldigt mycket bra spår och jakt egenskaper i dessa hundar visst finns det även här undantag men... Tänk såhär om pitbullen fick en användning som tex. jakt och spår på vildsvin som växer hela tiden i sverige hade inte det då blivit svårare för "kampägaren" att vara anonym.

• Svar på tråden Pitbull
  • sAiLe05

En granne till oss hade en Pitbull. Helmysig hund! Stabil i psyket, otroligt lättlärd och en glad och trevlig hund! Skrattande
    Jag har inga fördommar mot rasen. Synd bara att det finns folk som vill föda upp Pitbulls till att bli rena rama kamphundar.. Alltså fostra dom så från början.
    Men det finns väl rötägg till uppfödare inom alla raser antar jag...

Men som sagt jag har inga problem med någon ras. Det sitter i ägaren hur man vill att sin hund ska vara.

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • Mysflint

Finns väldigt få apbt's i sverige, det kryllar av blandrashundar med liknande utséende dock, uppfödda i köket hemma hos tonåringar.

• Lokatt

Har nog inte träffat en riktig pitbull, de är ganska så ovanliga i sverige...

• Jolinsmamma

Det finns nog väldigt få renrasiga pittbulls här i sverige..eftersom det inte är en godkänd ras hos skk. Däremot finns det säkert importerade. Själv är jag ägare till en renrasig am.staff som är så snarlik en pittbull man kan komma. Underbar hund på alla sätt. Igentligen vill jag inte hålla på att disskutera det här ämnet eftersom det börjar bli lite urtjatat. Vi ägare till dessa raser får alltid stå till svars av vårt val av hund mot människor som har fördommar pga allt negativt som står i media mm. Jag förstår delvis andras syn på hundarna om man bara utgår ifrån vad man läser och hör talas om. Det är tråkigt att dom fått sån negativ klang. Detta är min andra staffe och jag känner även ett par andra och min erfarenhet är bara posetiv. Våran tös är som vilken annan familjehund som hellst. Glad, vänlig, pussig, envis, lomhörd, busig,aktiv..ja allt som en hund ska vara enligt mig. Däremot ska man alltid ha i bakhuvudet vad hunden har med sig i sina gener. De har använts till kamp och kamplusten är ofta ganska hög på dessa hundar, därför kampar jag inte med min hund särskillt ofta (många gör ju det som belöning vid träning mm) jag försöker hitta andra lekformer. kampar jag med henne är det helt på mina vilkor och hon får sällan vinna. Det är också en mycket aktiv ras som kräver mycket fysisk aktivitet. Det är därför viktigt att de får rusa av sig, springa lösa för att få utlopp för all energi. De räcker inte med koppelprommenader i stan. Självklart krävs ju oxå mental träning som för alla hundar. Men jag upplever att min tik är i större behov av fysisk aktivering än mental..om jag jämför med min rottis som krävde mer mental träning är fysisk..om du förstår
    Jag skulle nog inte föreslå att skaffa en staffe/pittbull som första hund. man bör nog ha lite hunderfarenhet innan, för det är en tuff ras även om min tik är det mesigaste som finns =) Men det är oxå skillnad på tikar och hanar...
    men som sagt, jag älskar dessa hundar både till utseendet och till mentaliteten...

• Vurre

Det är likadant vart man än vänder sig. Det finns alltid folk som har bestämda åsikter om saker de egentligen inte har någon fakta om, eller där de använt sig av källor som t.ex. Aftonbladet för att skapa sig en uppfattning. Många av oss är likadana, även om det inte just gäller Pitbulls. Vad som däremot är tråkigt är de som är fast beslutna att hålla fast vid den åsikten och inte vill ändra sig, eller kan inse att de har fel.

Är själv Pitbull-ägare, och har varit intresserad av rasen i bra många år nu.

Skulle väl själv tippa på att det finns någonstans mellan 300-600 Pitbulls i Sverige. De flesta födda i Sverige, men en hel del importerade också givetvis.

• bruno3

Har en amstaff/ambulldog mix och kan bara säga att det måste vara en av de stabilaste hundar man kan hitta....Min tjej har aldrig visat sig aggressiv mot någon annan hund eller människa...Möjligtvis finns väl vissa tendenser till att kunna pussa ihjäl nån....Synd bara att dessa raser så ofta hamnar i fel händer.....

• Mysflint
    Vurre skrev 2008-01-26 19:26:12 följande:
    Är själv Pitbull-ägare, och har varit intresserad av rasen i bra många år nu.
    Kul att någon med apbt skriver! Var har du din hund reggad? Vilka linjer?
  • Vurre
    Mysflint skrev 2008-01-26 20:06:56 följande:
    Kul att någon med apbt skriver! Var har du din hund reggad? Vilka linjer?
    Reggad i ADBA. Pratar helt inte om linjer öppet i forumet, men du är välkommen att inboxa mig om du vill.
    Är du också APBT-ägare?
Svar på tråden Pitbull