Du bilkunnig, se hit! Vad är en projektorlins?
Ska sätta in xenonlampor i bilen och undrar vad dom menar när dom skriver H7 (projektorlins)? Har en Opel Astra 03, passar dessa?
Ska sätta in xenonlampor i bilen och undrar vad dom menar när dom skriver H7 (projektorlins)? Har en Opel Astra 03, passar dessa?
Förr i tiden så hade de flesta bilar slipade ytterglas på strålkastarna vilket gav rätt ljusbild så att inte ljuset strålade åt alla håll och därmed riskerade att blända andra.
Sedan blev det mode med så kallade klarglas vilket innebär att det inte finns någon slipning i ytterglaset på strålkastarna, de är då helt "blanka", vilket ansågs snyggare.
För att då ändå få kontroll på ljusbilden på ett annat sätt så får man ha en projektorlins inuti strålkastaren så att ljusbilden hamnar rätt.
Tekniken är dock fortfarande halogen (förkortningen H).
Halogenljus kom på 1960-talet och har till skillnad ifrån klarglas en praktisk funktion, tidigare hade man bara vaccum inuti själva glödlampan varvid ljuset mattades succesivt och blev allt sämre, samtidigt som att glödlamporna gick sönder då o då.
För att motverka detta kom halogentekniken då glödlampan fylldes med halogengas istället för vaccum, då mattades inte ljuset utan var nästan lika starkt hela lampans livslängd samtidigt som att glödlamporna (eg glödtråden) höll bättre livslängd.
Första typen var H4 som sedan har utvecklats till dagen H7.
Man kan alltså ha halogenglödlampor tillsammans med både klarglas eller slipade ytterglas, icke halogenlampor är idag rätt sällsynta och används mest i veteranbilar av nostalgiska skäl.
Xeon använder en helt annan teknik, då är det xeongas i lampan och det finns ingen glödlampa utan gasen är så att säga i hela stålkastaren. Ljuset är starkare men mera komplicerat (läs dyrt) att framställa då xeon kräver mer förutsättningar för att fungera.
Ljustet riktas (avskärmas) då av små flikar som styr ljusmängden.
Att montera H7 lämpor i en Astra är normalt, har du klarglas så måste du ha projektorlins, annars väljer du utan projektorlins.
Det går säkert att montra xeon också men detta blir dyrare och mera komplicerat, som jag ser saken så kostar dessa ljus mera än vad de ger i praktiskt utbyte utan är mer en modesak.
Vill minnas att en eftermonterad xeonsats kostar runt 4-6000 kr + montering.
Desutom är det olagligt..
Tycker mest det ser töntigt ut.
Köp x-ljus med xenon i stället då blir det ljust...
Du ska alltså köpa en eftermarknadssats till din vagn som ej har xenon från fabrik? Kostar inte mycket men monterar du dessa till halvljuset så blir det olagligt. Men till helljuset är det inga problem. Då behöver man dessutom inga x-ljus längre.
Kan rekommendera www.xenonkungen.se, bra kvalité och generösa garantier på ballaster och lampor.