• sarahl
    Äldre 29 Jan 09:25
    7526 visningar
    28 svar
    28
    7526

    resa på avbetalning

    kommer säkert få massa moralpredikan nu, men jag frågar ändå och rubriken säger väl allt.

    Skulle ni ta en utlandsresa på avbetalning. Känner verkligen att vi skulle behöva komma bort, vi har det lite kämpigt i vårt äktenskap just nu, min man är mycket trött pga arbete och jag trött på att gå hemma och vara föräldraledigt.
    så vi funderar på att ta barnen och åka iväg till solen en vecka. och bara slappa. vi har inga sparade pengar till att resa för. men vi vet att vi kommer få tillbaka på skatten i juni och det ca 15000:- kan man komma iväg 2 vuxna och 2 barn för ca 10000:- vart och vart är varmt och barnvänligt?

    har sett att flera resebolag har räntefria avbetalningar, vi har en annan avbetalning men det är slut nästa månad.

    ge oss tips och råd.

  • Svar på tråden resa på avbetalning
  • Äldre 29 Jan 10:18
    #11

    Folk köper ju en massa annat också på avbetalning så varför inte en resa!

  • Emseba­mse
    Äldre 29 Jan 10:22
    #12
    Elli47 skrev 2008-01-29 10:18:44 följande:
    Folk köper ju en massa annat också på avbetalning så varför inte en resa!
    Precis, tycker man att det ar vart de extra pengarna sa ar det val ok. Men man ska vara medveten om att det blir dyrare fast det inte later sa pa resebolagen.
  • Äldre 29 Jan 11:07
    #13

    Men om ni har ett VISA-kort med kredit, kan ni inte använda kreditdelen till resan? Alltså, ni betalar hela resan till resebolaget och delar upp skulden på VISA-kortet istället? Det brukar bli hyfsat bra ränta då.

  • Emseba­mse
    Äldre 29 Jan 11:09
    #14
    Elli47 skrev 2008-01-29 11:07:56 följande:
    Men om ni har ett VISA-kort med kredit, kan ni inte använda kreditdelen till resan? Alltså, ni betalar hela resan till resebolaget och delar upp skulden på VISA-kortet istället? Det brukar bli hyfsat bra ränta då.
    Det ar nog ett ratt bra alternativ. Blir sakert billigare pa det viset. Plus att man kan valja hur mycket man vill betala av varje manad.
  • Panna8­2
    Äldre 29 Jan 15:18
    #15

    Jag skulle aldrig köpa något på avbetalning och därmed ingen resa heller. Detta är enbart en principsak för mig. Dels för att jag inte har lust att betala massor av extraavgifter och dels för att jag kort och gott inte skulle tycka det var kul att sitta och betala på något månad efter månad.

  • miss prince­ss
    Äldre 29 Jan 23:31
    #16

    jag är inte förtjust i avbetalningar heller. men när jag läser vad TS skriver så ser jag nog det på ett annat sätt... deras äktenskap är viktigare än att betala lite mer än vad en resa egentligen kostar...


    TS, om du känner att det kommer att göra gott för er så res. det är mitt råd!


    Alexander 070605
  • Mollym­ajs
    Äldre 31 Jan 14:06
    #17

    Ni kan ju boka en resa i august och så behöver ni bara betala en liten summa nu och resten närmare avresa och då har ni förhoppningsvis hunnit få skattepengarna.

    Vi gör alltid så så har vi en anledning o spara ihop pengarna till avresan.

    turkiet har många bra ställen till bra priser. Side är kanonmed barn.

  • Äldre 31 Jan 15:57
    #18

    Vi har bokat flyg till Thailand till jul med Ticket och har lagt det på deras Ticketkort. Det var liksom det enda alternativet, till jul kommer vi ju att ha råd med de där biljetterna, men såhär 11 månader före är det lite svårt - och tyvärr måste de bokas nu. Hur som, våra extrakostnader uppgår till 300 kronor för en räntefri delbetalning på 12 månader - och då har vi ändå 25000 kronor på det där kortet nu. Ingen extrem extrakostnad, direkt.

  • Äldre 31 Jan 16:01
    #19

    Jag skulle aldrig ta något på avbetalning överhuvudtaget.

    Jag kan förstå att det känns lockande om ni går hemma och känner er trötta och tråkiga, men hänger ert äktenskap verkligen på om ni får komma "bort" i två veckor? Hur blir det när ni kommer hem igen?

  • Emseba­mse
    Äldre 31 Jan 16:04
    #20

    Dessut


    Thursday skrev 2008-01-31 16:01:33 följande:
    Jag skulle aldrig ta något på avbetalning överhuvudtaget.Jag kan förstå att det känns lockande om ni går hemma och känner er trötta och tråkiga, men hänger ert äktenskap verkligen på om ni får komma "bort" i två veckor? Hur blir det när ni kommer hem igen?
    Dessutom ar det inte speciellt avslappnande att aka ivag med tva barn. Kanske ni tva kan aka ivag och ta in pa hotell en eller tva natter. Det racker kanske? Ni far sova ut och hinna umgas.
  • sara sofia
    Äldre 31 Jan 23:37
    #21

    Gör vad som känns bäst. Ni har ju en annan avbetalning som tar slut om 1 månad, och det är ju bra. Så ekonomiskt sett så klarar ni det säkert.
    Min egen personliga åsikt är att aldrig ta en kredit till nåt som inte går att sälja.
    Men känner du att resan är riktigt nödvändig nu och du vet att ni får extra pengar i juni, så varför inte?
    Kanske en sista minuten, det är ju billigast.
    Lycka till med äktenskapet!

  • Celest­ial
    Äldre 31 Jan 23:40
    #22

    Nej, vi skulle inte ta en resa på avbetalning.

  • Äldre 31 Jan 23:45
    #23

    vilka resebolag kan erbjuda detta??

  • Lady Bling
    Äldre 1 Mar 15:30
    #24

    Blev det någon resa?

  • Bubbla­n84
    Äldre 1 Mar 15:32
    #25

    Vi åkte till Kreta genom Ticket i höstas..tog d på avbetalning o det är avgiftsfrott i 12 månader..vi valde att betala av d på 3 måander..kanon

  • Äldre 1 Mar 15:36
    #26

    först tänkte jag att just resor är dumt att ta på avbetalning, dom varar ju inte så länge om man säger.
    men sen läste jag lite till, och, ja, i vissa fall tycker jag att man kan göra så ändå! i detta fallet handlar det ju om mer än en resa, det handlar ju om familjens välmående. jag tycker att ni ska åka!


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Thu 8 Aug 2019 09:03
    #27

    Jag håller inte riktigt med om att det behöver bli "mycket dyrare" att köpa resa på avbetalning. Gjorde en liten jämförelse på http://charterbloggen.se/2018/05/19/jamforelse-resekort/

    Och de 3 stora, TUI, Ving och Apollo erbjuder räntefri delbetalning. Men uppläggningsavgift samt aviavgift.

    Pyntar du då av resan på 6 månader blir den extra kostnaden (hos Tui som exempel):

    Uppläggningsavgift: 295:-
    Aviavgift 6 * 25:- = 150:-
    Totalt: 445:-

    Om du däremot inte betalar av innan den räntefria perioden är över, då har du hög ränta. Troligtvis också de kunderna som bolagen tjänar pengar på.


  • Thu 8 Aug 2019 09:07
    #28

    Resan måste ju vara betald vid detta laget.

Svar på tråden resa på avbetalning