• didilej

    ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

    I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

    Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

    Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

    Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

    För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

    Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

    Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

    Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

    Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

    ***
    Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt
    ***

    Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

    Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

    Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

    När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

    Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

    Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

    Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

    Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

    Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

  • Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • trulle82
    Lindask skrev 2015-02-18 00:31:54 följande:

    Mitt stora problem för tillfället är att hon inte somnar på kvällarna. Jag har ok tålamod i ca två rimmar, men när klockan närmar sig ett på matten då brister det. Det sägs att man inte ska försöka korrigera små barns (7 veckor) sömn, att det rättar till sig av sig själv, stämmer detta?


    Ja jag tror också det är för tidigt på en sådan liten Det är nog rätt vanligt att det är lite svårare på kvällarna när de är så små. Tror att man ska låta henne sova när hon är trött, ofta är det väl efter mat. Och så kan man göra som LeaveMeAlone skrev med skillnad på natt och dag. Dygnsrytmen ställs in efterhand. Man kan ju börja lite tidigare på kvällarna att dämpa belysningen och ljudet och varva ner tex.
  • trulle82
    LeaveMeAlone skrev 2015-02-18 09:20:44 följande:
    Ja det har väl gått lite upp och ner här med. Vi är uppe i inskolning på förskolan och jag har precis börjat jobba så det är lite mycket på en gång. Vi har inte alltid orken att lägga tillbaka i sängen mitt i natten utan låter han sova mellan oss då men vi har vant av honom med nattflaskan och han sover längre och längre i sin säng och blir lättare att få att komma till ro genom tassen på och han somnar fortare på kvällarna.
    Ja han kanske behöver lite extra närhet nu när det är så mycket nytt

    Jag började ändra nattrutinen lite till. Jag la henne, la på täcket och sa godnatt och sen gick jag ut och stängde dörren.Fick gå tillbaka in några gånger, men det var bara små protester. Jag brukar ju annars sitta bredvid sängen så hon kan se och känna på mig när hon ska sova. Efter det fick jag 2 riktigt bra nätter i min mening. Bara 1 till 2 uppvak. Men nu i gårkväll och inatt så var både läggningen svårare och hon vaknade fler gånger på natten, så jag vågar inte hoppas på att det verkligen har hjälpt Tror att ibland låter man tassningen gå för långt så att till slut behöver hon en hand på eller klapp på ryggen för att kunna somna om. Men men, får se hur det blir!
  • trulle82
    gosigmamman skrev 2015-02-07 10:17:15 följande:

    Tack trulle82! Alltid skönt att höra att det finns andra som haft det likadant. Natten till idag var den bästa hittills då dottern vaknade men somnade om själv alla gånger utom en. Jag hoppas att det betyder att hon börjar känna sig trygg i sängen nu. Vi får se hur det går idag. Förmiddagsvilan förstördes av en bajsblöja precis när hon skulle somna så det blev en långkörare med mycket gråt men nu sover hon iaf.

    Jag undrar också över era erfarenheter av att sova borta. Fungerar det automatiskt bättre när sömnen hemma blir bättre? Jag är lite i det läget att jag funderar på om jag borde hålla mig hemma tills hon sover bättre. Hur gjorde ni?


    Hur har det gått för dig?

    I helgen ska vi också sova borta..får se hur det går!!!
  • LeaveMeAlone
    trulle82 skrev 2015-02-18 09:59:45 följande:
    Ja han kanske behöver lite extra närhet nu när det är så mycket nytt smile1.gif

    Jag började ändra nattrutinen lite till. Jag la henne, la på täcket och sa godnatt och sen gick jag ut och stängde dörren.Fick gå tillbaka in några gånger, men det var bara små protester. Jag brukar ju annars sitta bredvid sängen så hon kan se och känna på mig när hon ska sova. Efter det fick jag 2 riktigt bra nätter i min mening. Bara 1 till 2 uppvak. Men nu i gårkväll och inatt så var både läggningen svårare och hon vaknade fler gånger på natten, så jag vågar inte hoppas på att det verkligen har hjälpt smile2.gif Tror att ibland låter man tassningen gå för långt så att till slut behöver hon en hand på eller klapp på ryggen för att kunna somna om. Men men, får se hur det blir!
    Ja det är nog lätt att det blir så. Jag försöker att lyssna på andningen mycket och ta bort tassen när andningen blir lugnare men innan det börjar bli för lugnt. Glömmer dock det där steget med att gå ut ur rummet men har inte så bråttom. Nätterna är jag kass på eftersom jag sover så djupt. Efter jag slutade amma så hinner han vakna till för mycket innan jag går in så vi har fått ta upplägget att mannen tar nätterna och jag mornarna.
  • gosigmamman
    trulle82 skrev 2015-02-18 10:04:56 följande:

    Hur har det gått för dig?

    I helgen ska vi också sova borta..får se hur det går!!!


    Det har gått ganska bra för oss. Sömnen har helt klart blivit bättre och vi har sovit borta tre nätter med bra resultat. Pappan kom hem i förrgår så nu arbetar jag hårt med att få med honom på den nya metoden. Han har åtminstone erkänt att hon känns mer harmonisk nu när hon sover bättre på nätterna.

    Hoppas det går bra att sova borta för er med!
  • tasirvio

    har inte läst hela tråden då den är nååååågot LÅNG ?? men vi har alltså tvillingpojkar som inkommande vecka blir 6mån. Föregående vecka var vi inne på barnavdelningen för avlastning/sömnskola. Nu lyckas vi natta i sängen, och de sover sådär. Ena sover bra med endast några nappinstop, andra vaknar närmare 10x..

    Det jag funderar över är när det börjar närma sig morgon hos oss, och vi inte lyckas få vårt busfrö att somna om.. Hur ska vi gå tillväga för att ta upp honom, så att det inte blir han som "vunnit"? Om ni förstår vad jag menar? Om vi ex. Vanligtvis stiger upp 7, men han vaknar 6, och vi försöker få honom att somna om, men klockan tickar, blir över halv sju och vi inser att det inte är någon vits längre.. Om vi bara tar upp honom så ger vi väl honom bilden av att så länge man fortsätter skrika så får man till sist man vill, eller?

  • camahejo

    Hej!

    Har tänkt att börja natta med tassmetoden på vår 5 1/2 månaders dotter. Hon har samsovit sedan födseln och nu vill vi få henne att sova i egen säng. Det här är en riktig snuttbebis, som jag helammar. Somnar med bröstet vilket jag vill vänja av henne för att vi båda ska få bättre sömn. Hon snuttar som sagt en del på nätterna men äter lite mer vid vissa tillfällen så vill inte sluta nattamma nu men försöka minska på tillfällena och snuttandet.

    Just nu så funderar vi på att endast natta henne med tassmetoden och sedan ta uppvaken när nattningen funkar. Är det fel? Blir hon förvirrad om hon somnar i sin säng och får komma och sova hos oss resten av natten? Hade tänkt att jag ska ta fajten nu i början men vissa säger att det är bättre att den som inte ammar nattar.... Kan tillägga att dottern är väldigt mammig då hon inte tagit napp förrän nu och blir inte direkt tröstad av den så snuttar på mig när hon blir ledsen också....

  • Lino83

    Följer!

    Har en son som blir 2 år i juni och nu måste vi bara få till bättre nattsömn... :/

    Ska presentera tassmetoden för maken, för det är ganska likt det vi gör nu ändå. (bortsett från att vi aldrig har orken/energin till att ta fighten på nätterna...)


  • Linnea77

    Jag har en liten fråga ang välling. Börjat med tassmetoden för två nätter sedan. Vår 1 åring har hela sitt 1 åriga liv haft grava sömnstörningar med uppvaknande 1 gång i timmen. Skall ge detta en chans att se ifall man kan öka på hans trygghet att sova o vakna i sin säng. Han äter väldigt mkt välling på natten o förstår att allt bli en dominoeffekt o det är en del i att han inte sover så bra heller. Egentligen är han ju stor o behöver inte ha mat på natten.

    Äter era mat på natten? När kan man gw "första" flaskan? Kan man räkna typ att kl 5 är det morgon o att det då är okey? Eller vad säger ni?

  • I969

    @Linnea77, jag har tidigare sett råd om att i den åldern ha en 10-timmars natt som rättesnöre innan mat, detta dock på Baby Whisperer forum, lite likt Tass. Alltså om man inte kan somna om utan mat efter 10 timmar från läggdags så ger man flaska, och somnar man om då så tjohej Jag tänker att om ni kommer ifrån vane-uppvaken varje timme så är ni redan framme, om det sedan blir kvar en "nattflaska" framåt tidig morgon så må det väl vara!

  • grossess

    Hej!

    Hoppas kunna väcka liv i denna tråd igen. Jag har några nätter försökt att lägga min son utan att somna med tutten i munnen (även hållt fast vid detta dagtid de här dagarna). Han kan somna i vagnen, i bilen o i selen, med motstånd i alla förutom selen, där går det relativt enkelt, men varar inte så länge. Och så med tutten i munnen då såklart. Men, att vilja tutta varje till varannan timme hela nätterna, och ganska ofta även dagtid känns inte hållbart. För fyra nätter sen provade jag att dra ut tutten innan han somnade för att lägga ner honom, vilket efter många om och men funkade (men handen på hjärtat, hade han inte somnat till ändå?) Iaf, han sov längre än nånsin den natten o jag behövde bara amma en gång, och då kunde jag släppa ner honom i sängen brevid utan att han protesterade allt för mkt. Samma andra natten. Tredje natten bestämde vi oss för att köra helt utan tutte, ammade i annat rum, gick i sovrummet och la ner.efter det följde den mest panikslagna bebis jag nånsin sett. vi "tassade" vilket innebar at hålla länge i famnen, turades om, o sen la ner efter drygt en halvtimme. han låg o kämpade emot sömnen nästan en kvart innan han faktiskt somnade. den natten sov han 9,5h utan att vakna helt el amma!! igår kväll samma sak, jätteledsen bebis som kämpar allt han kan för att inte behöva läggas i säng, somnade efter 50min. somnade 21, vaknade o ammades en gång efter 02 då tassandet inte fungerade så bra, efter det som vanligt med tätare uppvak som dock gick utan att behöva plocka upp. Men till min fråga, det känns som att han somnar till slut av utmattning och hjälplöshet, att han inte orkar streta emot längre, och inte för att han blir tryggare med att läggas i sin säng, tvärtom, det är som att han vet vad som är påväg att hända när vi kommer in i sovrummet. :(

    jag vill bara att han ska bli trygg i att somna själv när han är trött, för det är han. Han är 6 månader nu snart. jag önskar kunna dra ner på amning o ge mat ist men han verkar inte vilja det. han tar inte flaska el napp o jag vill eg inte byta ut tröstandet med tutte med ngt annat, utan att han ska kunna somna själv, att han känner sig trygg, inte att han skrikigt så mkt att han inte orkar mer...

    vad kan jag göra annorlunda?

  • aleydis

    Hej,

    Kan man börja med tassmetoden före 6 mån? Min lilla är 3 månader. Sover jättefint på natten 6-7 h utan uppvak. På dagen sover hon i stort sett bara i selen eller famnen, ibland en liten stund i vagnen. Ibland kan hon somna om i babynest efter frukost tidigt på morgonen, men i allmänhet vaknar hon om man flyttar henne. Sen några veckor är hon ledsen när Hon somnar, stretar emot att somna. Vad kan jag göra nu vid 3 mån ålder för att hjälpa henne sova i säng/babynest på dagtid?

  • trulle82

    En gissning är att det kan bero på mat på natten. Från 6 månader är det ju ok för bebisen att inte äta på natten. Men sånt är väl olika antar jag. Min dotter åt på natten vid 6 månader :)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola