• jenniekk

Måla trätak? Var för ivrig...

Hej!

Planerar att göra om ett av våra rum. Vi skulle börja med att måla vårt trätak vitt. Hittade igår gammal vit takfärg hemma och tänkte jag skulle provmåla lite och gjorde.

Får sen idag höra att man måste lacka kvistarna innan man målar så att de inte tränger igenom. Vad gör jag nu med det jag redan målat? Någon som vet?

Inte bra att alltid vara ivrig!

• Svar på tråden Måla trätak? Var för ivrig...
  • listo

Vi lackade inte kvistarna innan vi målade vårt furutak, och det gick bra ändå. Nu, 2½ år senare har det fortfarande inte trängt genom något.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Oligo

Du kanske kan måla ett extra lager färg? Eller, om du ser vart kvistarna är genom det vita kan du ju dutta dit kvistlacken innan du kör nästa lager vit färg.

Ett tips.... snåla inte med grundfärgen. (om du vill måla taket helt vitt) Vi kvistlackade, målade ett lager grundfärg och sedan på med takfärgen. Det blev flammigt, så vi fick köra extra lager med takfärgen.

• Bakeapple

Kvistlacken jag har står det på att man ska grundmåla innan man lackar, så det är nog bara att lacka och måla igen.

• prinsens

Måla med oljegrund färg först och sen kan du måla på med vanlig färg!!
    Att bara ta ett lager extra med den vanl. takfärgen hjälper inte det kommer att tränga igenom! Lycka till!!!

• mian7373

Tänkte precis svara som prinsens. Vi har också målat taken och vi fick först försegla taket med oljefärg innan vi målade över med vanlig vattenburen färg.

• Zenobia

Vi målade vårat trä tak 4 gånger och det har inte kommit igenom kvistar =) Blev bra ändå

• frítz76

Ha ha jag ska börja måla  132 kvm trätak i olika sorters strukturer i morgon,.... Börjar med vardagsrummet på ca 25 kvm och en liten toalett. Jag valde att köpa oljebaserad grundfärg. I rummen med pärlspont i taken ska det bli halvblanka tak och de med enkelfas blir det mur o putsfärg. Lite mattare känsla. Kvistlacka är det bästa men oljebaserad grund räcker nog och sen minst två lager tackande färg.

• Jenny

Vi målade ett rum i höstas o det syns lite från kvistarna. Grundmålade + två lager färg. Men jag tycker inte att det stör. när vi målar vardagsrummet blir det nog kvistlack dock - känns viktigare.

Mamma till Alice 050510
Svar på tråden Måla trätak? Var för ivrig...