• denna där
    Äldre 4 Feb 12:30
    51761 visningar
    361 svar
    361
    51761

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • denna där
    Äldre 4 Feb 12:32
    #2
    Svar på #1
    Balehead skrev 2008-02-04 12:32:04 följande:
    Har bara använt dem i tvättmaskinen än så länge, men är helnöjd!
    Ja jag också! Är lite nyfiken på diskmaskinen faktiskt!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 4 Feb 22:31
    #15

    blodfläckar bör nog behandlas innan med något..jag hade behandlat med galltvål innan...


    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 5 Feb 15:17
    #18

    Igår skickade jag iväg en beställning på 1.7 kg.
    jag har c.a 300 gram kvar nu på det andra och det är inte så att jag är direkt orolig att dom ska ta slut i ett nafs men med den åtgången av provnötter jag kastar omkring mig till vänner och bekanta så försvinner dom snart
    Idag skickade jag med 2 påsar provnötter med maken till 2 arbetskamrater som är nyfikna.
    Och sen ville mamma testa också

    Tänkte faktiskt jag skulle prova att göra ett avkok och ha som rengöringsmedel här hemma!
    och testa till diskmaskinen för enligt www.inasoapnutshell.com/
    Så ska ju det gå


    "Did you know you can use soapnut shells in the dishwasher?


    Just put 3 shells in the bottom of the cutlery holder and some vinegar in the rinseaid dispenser and your glasses and plates will come out sparkling clean (they can't quite cope with baked on food, i.e casserole dishes.)"


    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 7 Feb 00:22
    #28
    Svar på #27
    Pysselgalningen skrev 2008-02-07 00:11:20 följande:
    Ok, jag hoppas att mina nötter kommer innan veckan är slut.Vilken typ/sorts tvättpåse är lämpligast att ha dom i?Jag brukar inte använda tvättpåsar då jag fortfarande är så primitiv av mig att jag handtvättar allt som behöver vara i påse
    Jag har använt en nylonstrumpa men nu har jag en liten smidig BH påse som ändå inte går att använda som BH påse då den är på tok för liten (konstig runt sak med båge...å mina d kupor går inte i den )

    tror nog att vilken tvättpåse som helst går bra, eller bara en enklare tygpåse som går att knyta...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 9 Feb 21:50
    #35

    Nu har jag diskat 3 maskiner med disk i diskmaskinen och det klarar tvättnötterna med bravur!


    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 11 Feb 12:29
    #41
    Svar på #40
    butterfly82 skrev 2008-02-11 12:25:34 följande:
    Tvättar sedan 3 månader med tvättnötter o älskar dem! Har tom fått några o gro nu o ska försöka få upp egna träd Tvätten blir ren, tom tygblöjorna blir rena... men jag gjorde avkok på 1,5 dl nötter o 1 liter vatten o sen försökte jag diska med det i diskmaskinen o det blev inte alls särskilt rent. Munavtryck kvar på glasen o det blev liksom en vit hinna över disken + att det allänt var en del smuts kvar o har då provat både 30 o 60 graders program...??? Sen har jag testat med hela nötter med o det blev samma resultat?? Kan nån ge mig nåt bra tips så hade jag blivit glad!!Kram kram
    I diskmaskinen lägger jag delade nötter, tror jag tog 4 eller 5 st och disken har blivit skinande ren varje gång. glasen blänker, likaså besticken.
    jag lägger nötterna i besticklådan...
    Jag kör 30 minuters snabb program och vet inte graderna på det programmet tyvärr...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 12 Feb 17:11
    #49
    Svar på #47
    Smultron ett skrev 2008-02-12 14:48:50 följande:
    Har nån testat att tvätta utan tvättmedel och utan nötter?Bara vatten?Jag tycker nötterna funkar. MEN jag tycker inte de är så himla superfantastiska, som många påstår.Skojjigt är det iallafall och mitt tvättnötsträd växer så det knakar.
    Jag har sedan tvättnötsintroduktionen tvättat några tvättar med för urtvättade nötter eller tvättar där jag senare upptäckt att tvättnötterna inte kom med. Jag märker helt klart att kläderna inte är rena om jag bara tvättat med vatten så nog sköter sig nötterna!
    Jag personligen har hittils inte upptäckt någon fläck som tvättnötterna inte tagit bort som vanligt tvättmedel skulle tagit bort.
    Å andra sidan förbehandlar jag alla kläder med galltvål eller citrontvål det gjorde jag med tvättmedel också!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 12 Feb 18:20
    #51
    Svar på #50
    Smultron ett skrev 2008-02-12 18:02:44 följande:
    när du förbehandlar hur gör du då?Jag har försökt men jag får aldrig bort fläckarna och det är så keligt.tar du på fläcken så fort barnen spillt eller när den är intorkad?när den redan är tvättad en gång, och fläcken sitter kvar.Den sistnämnda är vad jag gör. (om jag orkar)För förbehandla varenda plagg för att fläcken KANSKE inte går bort är bara för mycket.
    Det beror ju helt på vad det är för fläck men oftast orkar jag inte ta tag i fläckar med en gång...jag är tämligen lat...hehe
    Men jag har en liten balja (sån blå back från ikea) som jag lägger alla fläckiga kläder i. Då punktbehandlar jag fläcken med lite galltvål eller citrontvål (eller ta bort eller den där rosa flaskan) och lägger sedan plagget i blöt tills jag ska tvätta det (oftast över natten)
    Om jag har en maskin riktigt smutsig tvätt häller jag i lite utspädd galltvål i tvättmedelsfacket.
    jag försöker alltid behandla fläckarna innan plaggen tvättas, det känns som dom fastnar om man tvättar och sedan försöker behandla fläckarna...

    Jag hade en tröja som inte blev ren. Jättetrist då det var första gången han använde den och pappa lät sonen typ leka med köttfärssås...
    (det var den vita stjärnbodyn med blåa stjärnor från lindex)
    pappa som då inte "begriper sig på dom där nötterna" slängde i tröjan i maskinen med tvättmedel men fläcken blev kvar.
    Jag försökte behandla fläcken med galltvål (och sedan tvättade jag med nötterna) men det blev ändå inte rent. Testade citrontvål men det kändes som fläcken skulle vara där Då tog jag sista utvägen till hjälp och duttade klorin på fläcken (på det vita på tröjan) och så var den äntligen ren
    På den hjälpte alltså ingenting eller så "förstörde" min man den genom att tvätta den utan att förbehandla fläcken först...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 12 Feb 23:44
    #56
    Svar på #55
    Mary Cherry skrev 2008-02-12 22:17:19 följande:
    Parfymerat tvättmedel tycker jag är riktigt vidrigt, man märker det när man inte har använt det på ett tag. Svärmor får för sig att tvätta dotterns kläder ibland men jag måste säga till henne att sluta. Jag använder bara parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel, jag är nyfiken på tvättnötterna men jag vill veta mer om hur de påverkar miljön. Sapoiner är ju giftigt för fiskar och om inte reningsverken kan ta hand om sapoinerna känns det inte så bra, vanligt tvättmedel tas ju om hand av reningsverket.
    answers.google.com/answers/threadview
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!