Inlägg från: Anonym (veterinär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (veterinär)

akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?

Kan inte annat än instämma med flera av ovanstående inlägg. Inte för att vara elak, men kanske för att andra ska tänka sig för innan de hamnar i den tråkiga situation som TS befinner sig i.

Djur blir (för det mesta) sjuka, förr eller senare i livet. Detta kostar pengar. Det är oerhört frustrerande att inte kunna hjälpa ett djur för att pengar saknas. Många katter (och en del hundar) avlivas på grund av detta. Jag anser att man ska tänka på detta innan man skaffar sitt djur. Enligt djurskyddslagen ska djuret skyddas från lidande och ohälsa, man är alltså skyldig att stå för veterinärvård åt sitt djur. En försäkringskostnad har man snabbt tjänat in om något allvarligt händer. Det är inga astronomiska summor som krävs för att försäkra sin katt. Har man råd att ha djur ska man ha råd att försäkra dem!!!!

• Anonym (veterinär)

Ellah har redan svarat på frågan (se ovan)om varför djursjukvård kostar pengar. Merparten av de veterinärer som tar emot smådjur driver privata företag. Inga som helst bidrag. Ofta många anställda. Man måste få in pengar för att kunna fortsätta med verksamheten! De flesta djurägare kräver allt mer avancerad sjukvård och jourverksamhet för sina djur, men de vill sällan betala vad det kostar! Många gör även en väldigt stor affär av att det är så dyrt fast de egentligen har pengarna. Visst skulle man kunna hjälpa ett djur gratis för att göra en god gärning, men tyvärr är det helt omöjligt att dra gränsen för vem som skulle få denna hjälp. Ibland kan vi ge ett subventionerat pris på operationer för att kunna hjälpa ett djur, men om man inte ens har råd med en grundläggande undersökning så är det svårt. (Jag kan dessutom inte själv besluta i dessa frågor eftersom jag är en vanlig anställd på ett djursjukhus och inte bestämmer över ekonomin.)

För att upprepa mig så tycker jag inte det är för mycket begärt att tänka över vad ett veterinärbesök kan kosta innan man skaffar sitt djur.

Hoppas det löser sig för TS. Det finns väl ingen veterinär som inte vill hjälpa ett sjukt djur, men tyvärr lever vi i verkligheten.

Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?