Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?

Anonym skrev 2008-02-07 15:53:04 följande:
    jag pratade med dem, men fick ingen på faktura eller avbetalning. Men som sagt, katten mår bättre nu och fortsätter sina mediciner som den fick förra veckan från veterinären.Och det är klart att jag har tänkt på försäkring, men tyvärr så har jag inte skaffat mig, det är en ungkatt fortfarande. Men hur som helst så ska jag skaffa det nu. Så att man inte hamnar i samma situation igen.
    Att försäkra ett djur gör inte alltid veterinärbesöket speciellt billigt i alla fall. Om man hänvisar till min egen djurförsäkring så får jag betala de första 1600 kronorna. Sen betalar jag 20% på allt utöver det. Så det är inte billigt i alla fall. Men om räkningen rusar uppåt kan man komma undan bra. Min ena katt bröt benet och jag betalade 4300 vill jag minnas. Den ursprungliga räkningen var 11000 kr. Agria reglerade direkt så jag behövde heller inte ligga ute med pengarna.
  • Birgitta2

PS... när man försäkrar ett djur och djuret har en sjukdom som funnits även innan försäkringen, så täcker inte försäkringen just den sjukdomen. Kan vara nåt att tänka på.

• Birgitta2

Anonym (tänk) skrev 2008-02-07 16:04:01 följande:

Man ska inte skaffa djur om man inte har råd med akuttider!!
    Märkligt vad folk sätter sig på höga hästar här. Och ändå skaffar 18-åringar barn hej vilt och kan inte försörja dom och folk hojtar piggt hur många bidrag de kan mjölka staten på för att försörja barn på.
  • Birgitta2

Anonym (tänk) skrev 2008-02-07 16:09:51 följande:

Jag tycker inte heller att man ska skaffa barn om man inte har råd att försörja dem, sen spelar det ingen roll om man är 18 eller 35 år. Uppdagas TS fall kan det bli tal om djurmisshandel. Tur för honom/henne att katten har blivit bättre (om den nu har det). Men du kanske inte tycker att det är så farligt?
    Jag anser att man är skyldig att ge både djur och barn den vård de skall ha. Om man så skall barskrapa sig själv eller ta lån. Men förutsättningarna är olika för oss. Anser det är lite arrogant att säga att man inte skall skaffa djur om man inte har råd. Man kanske skaffar djuret när man verkligen har både buffert och pengar. Men detta kan ändras. Och djuret kan bli sjuk under en tid när man är lite under isen. De lever trots allt 15 år. Under den tiden kan man både hinna bli miljonär och gå i konkurs. Nog tror jag de flesta gör vad de kan för sina djur.
Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?