• Videli

Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?

Vi har frågat mina barns musikfröken om hon vill sjunga på våra sons dop, och hon ville ha 1000 kr för det.

Hua jag tyckte det kändes liiite dyrt, eller är det jag som inte har någon koll?

Vi hade en känd svensk sångerska på vårat bröllop och hon tog 1500 kr, det tyckte jag var helt okej...

Vad har ni betalat för en solist på dop, eller bröllop?

• Svar på tråden Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?
  • Videli

Havsblomma,

Vet inte vad du ville ha sagt med ditt inlägg, tycker det bara lät lite tråkigt.
    Det här är en musiklärare som har blivit tillfrågad, inte en artist som lever på sin uppträdanden.
    (Vi hade ju själva en känd svensk sångerska på vårat bröllop som lever på sina uppträdanden, så henne förstår jag om hon tar mer).
    Hon ska sjunga två sånger i kyrkan, det kommer inte kräva något sammarbete med någon pianist/gitarrist/musiker.

Hon bor relativt nära kyrkan, så hela hennes dag kommer inte gå...

• TjorveniSkåne

En musiklärare har högskoleutbildning inom musik! Jag tycker det är fullt rimligt pris om ni inte är vänner privat.

• Havsblomma

Det var inte alls meningen att det skulle låta tråkigt utan bara visa på att en summa pengar känns olika stor beroende på från vilkens utgångspunkt man ser det!

• Havsblomma

Tycker ni att det inte är värt pengarna (dvs. att det är för dyrt för er) så behöver ni ju inte anlita henne, utan då kan ni väl fråga någon som är tillräckligt nära vänner för att vilja göra det som en väntjänst.

Återigen, det var inte meningen att låta otrevligt men det är väldigt lätt att man underskattar andras nedlagda tid även om hon nu spelar själv eller kanske sjunger a capella så att hon inte behöver synka ihop övningstid med någon annan.

• tatoo rosen

Jag har själv tagit 500:- när jag har sjungit på dop bröllop och begravning (sånna som jag inte känner) Tycker det är rimligt. man måste ju faktist räkna med att det tar en stund att öva in sångerna/ sången så det är ju inte bara tiden för cermonin som skall räknas in i tid man lägger ner.

• Cavatine

Jag förstår precis vad Havsblomma menar i sitt inlägg, tycker inte att det var tråkigt på något vis.

Många tror att ett sångframträdande börjar och slutar samtidigt som musiken gör det, d.v.s. de tror att de betalar t.ex. 1000 för 3,5 minuter. Som många skrivit så betalar man för så mycket mer än själva musikstunden - och det är absolut inget konstigt eller fel med det.

1000:- låter mycket rimligt för en utbildad person som övar, samtränar med musiker och tar sig till/ från kyrkan samt spenderar fritid med människor hon inte har en privat relation till.

Själv hade jag valt att lösa det på annat sätt då jag tycker att 1000:- är mycket pengar att spendera på en så "lyxig" sak (hade löst det privat), men därmed inte sagt att ert pris var för högt.

• LyckaJones

Jag tycker inte att det är för dyrt!!
    Om man vill ha nåt billigare kan man be nån som inte är lika erfaren att sjunga.

• Videli

Havsblomma,

Ingen fara, det är nog bara jag som inte har någon koll. Tyckte bara att det lät dyrt, med tanke på vad vi betalat innan!!!!

Men tack ända för allas syn på saken

• inga76

Håller också med om att det är helt rimligt. Även om hon inte är känd artist så är hon yrkesutövande inom musik.

Jag menar inte att låta tyken nu, men jag kan tycka att det är konstigt att just kulturarbetare förväntas göra saker och ting så billigt hela tiden. En vän som är utbildad sångerska men arbetar som musiklärare får ofta väldiga skambud, enligt principen "sjunga är ju så roligt, och det är ju bara några sånger". Så skulle man ju aldrig tänka om man hyrde in en elektriker för att fixa "bara några få sladdar".

• Takhiza

Sjunger själv på bröllop och dop. Visserligen bara på vänners/bekantas eller vänner till bekanta etc men 1000:- låter väldans dyrt

Svar på tråden Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?