• Empo

Få en godare lukt i huset?? Tips tack!

Vi flyttade in i vårt underbara hus i november. Men den lukt som fanns då vi var och kolla på det finns fortfarande kvar och jag tål den bara inte sedan jag blev gravid!!
    Jag vill att det ska lukta fräscht och gott!
    Någon som har tips på hur man kan få bort en gammal lukt?
    Har testat med såpa på elementen men det fungerade inte..

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Få en godare lukt i huset?? Tips tack!
  • Äppellunden

Jag rekomenderar INTE att täcka över illalukt med konstgjorda dofter, jag kräks av bara tanken!!!

Ta ett fat, tex. en mattallrik och häll ätticka i, luktar inte gott första dygnet, men det drar till sig illalukten. funkar finfint. låt stå i en vecka.

Vi hade dålig lukt från klädkammaren i hallen nr vi flyttade in.
    vi hade ätticka och sen ställde jag torkställningen i hallen med kläder med fräsch sköljmedel, nu luktar det inte tillgjort.

Blir alltid misstänksam när jag kommer hem till folk m doftljus/går på visning o det stiker konstgjort "vad vill de dölja här då?"

lycka till.

• Empo

Äppellunden skrev 2008-02-21 15:28:02 följande:
    Jag rekomenderar INTE att täcka över illalukt med konstgjorda dofter, jag kräks av bara tanken!!!Ta ett fat, tex. en mattallrik och häll ätticka i, luktar inte gott första dygnet, men det drar till sig illalukten. funkar finfint. låt stå i en vecka.Vi hade dålig lukt från klädkammaren i hallen nr vi flyttade in.vi hade ätticka och sen ställde jag torkställningen i hallen med kläder med fräsch sköljmedel, nu luktar det inte tillgjort.Blir alltid misstänksam när jag kommer hem till folk m doftljus/går på visning o det stiker konstgjort "vad vill de dölja här då?" lycka till.
    Det är ingen illalukt i huset, men en lukt jag inte klarar av nu när jag är gravid!
    Luktar konstigt, dock bara i den lilla hallen.
  • johannaringer

Jag tolkade det som att det luktade "annans hem", och att det var den lukten som TS inte gillade. Inte så att det luktade mögel eller smuts.

Äppellunden skrev 2008-02-21 15:28:02 följande:
    Jag rekomenderar INTE att täcka över illalukt med konstgjorda dofter, jag kräks av bara tanken!!!Ta ett fat, tex. en mattallrik och häll ätticka i, luktar inte gott första dygnet, men det drar till sig illalukten. funkar finfint. låt stå i en vecka.Vi hade dålig lukt från klädkammaren i hallen nr vi flyttade in.vi hade ätticka och sen ställde jag torkställningen i hallen med kläder med fräsch sköljmedel, nu luktar det inte tillgjort.Blir alltid misstänksam när jag kommer hem till folk m doftljus/går på visning o det stiker konstgjort "vad vill de dölja här då?" lycka till.
  • Empo

johannaringer skrev 2008-02-21 17:30:17 följande:
    Jag tolkade det som att det luktade "annans hem", och att det var den lukten som TS inte gillade. Inte så att det luktade mögel eller smuts.
    Det är precis som du har uppfattat det
    Klart jag inte går och har ett hem som luktar skit för att jag inte orkar städa och sen orkar gnälla om dålig lukt.. Näe, "annans hem" är lukten, innan var den helt ok, men nu sedan jag blev gravid tål jag den bara inte!
  • Äppellunden

...och ätticka kommer att funka fint.
    det _kan_ ju lukta trots att man städar, gamla plastgolv osv i små utrymmen. trodde inte du hade det ostädat.
    men bra att det bara var "annans lukt". kör på med doftljusen

• colubrid

hetta upp lite kanel på spisen, luktar oxå gott sägs det =)

If you cant tell the truth about yourself, you cannot tell it about other people
  • nilla 1972

det kanske sitter i tapeter o golv,har ni möjlighet att renovera lite.det känns betydligt fräshare om man gör det.

• Empo

Alla golv var nya och ändå bytte vi i både hall och hela köket (stor del av huset med andra ord) sen har vi även tapetserat om i hela huset. Enda stället vi inte har tapetserat/målat om är givetvis den delen där det luktar konstigt..
    Kanske ska ta fram penseln

• nilla 1972

ja du ha ju svaret själv,ibland är det så att man behöver diskutera och få tips ändå.

• Juniphé

Kanske var en död människa?

CloudBerry skrev 2008-02-21 12:12:38 följande:
    Mrs USA: Fast en död råtta torkar ju ihop och blir luktfri efter ett tag?
    Gillar det inte... men jag ser mig själv som en tunna vita bönor med tomatsås.
Svar på tråden Få en godare lukt i huset?? Tips tack!