• Nette26

    vad är profylaxandning? hur gör man då?

    vad är profylaxandning? hur gör man då?

    e på bf+1 och skulle vilja veta

  • Svar på tråden vad är profylaxandning? hur gör man då?
  • Bobbenn

    Andas in igenom näsan, djuuupt och håll andan, blås ut genom munnen. Det ska låta puh när du blåser ut. Allt eftersom värken ökar i styrka ökar du andningen snabbare och när den avtar går du ner långsammare igen typ


    BF 27/3-08
  • Nette26
    Svar på #1
    Bejbis08 skrev 2008-02-23 14:22:09 följande:
    fick du inte gå en sån kurs på MVC??
    Bejbis08 skrev 2008-02-23 14:22:09 följande:
    fick du inte gå en sån kurs på MVC??
    nej
  • NeaVida

    Det där med puh är gamla instruktioner...

    Men kontentan är att du slappnar av totalt. Andas lugnt och djupt (i början) och ytligt, men kontrollerat (i slutet) och helat tiden ha ett litet motstånd på något sätt när du andas ut... Sen tänker du dig att du är helst avslappnad, och det är vanligt att ansiktet blir alldeles hängigt och att man ser lite konstig ut (vilket betyder att man gör rätt - "nerdansikte" kallade vår lärare det!)

    Så här gjorde jag:

    I början av värkarbetet så när värkarna kom så andades jag lugnt oc tänkte att jag dök i havet och såg fiskar som var fina.

    Sen när värkarna blev kraftigare så andades jag inte lika djupt, (ytligare) och tänkte att jag dök och skulle liksom hålla boyancy (om du vet vad det är - när man dyker).

    Och så hade jag TENS.

    Ja, så det var det typ...

  • Bobbenn
    NeaVida skrev 2008-02-23 15:10:43 följande:
    Det där med puh är gamla instruktioner...
    Enligt min BM är det inte det Köpte andnings och avslappningsskivan och där är det puh som gäller

    Man ska bli tung och andas och mellan värkarna ska man slappna av helt
    BF 27/3-08
  • Omorfia

    Vid profylaxanding andas in genom näsan och ut genom munnen. Det behöver inte låta puh men gör det ofta. Man andas olika djupt beroende på smärtans intensitet. Man får också lära sig hur man ska andas/hålla andan vid krystningen.

  • enilorac

    Det är som de beskriver ovan..... Men man kan behöva öva mycket under graviditeten på just andningen men nu ser jag att du inte kommer hinna med det. Att veta hur man gör är ju inte detsamma som att kunna göra det när man har övat.... men nu när du vet kan du ju iallafall försöka.

    När värkarna inte är så starka så kan man andas djupare men när de gör ondare och ondare ska du andas lättare och lite snabbare. In genom näsan och ut genom munnen. Munnen ska vara så avslappnad som det bara går samt läpparna. Tänk dig en hästmule som andas ut luft.....

    Andning, avslappning och mental träning är ju A och O under graviditeten och är det så att man vill ha kontroll så är det väldigt bra med andningen för den kan man själv kontrollera efter smärtnivån. Men enkelt är det inte....

    Lycka till !

    Kram C och C

Svar på tråden vad är profylaxandning? hur gör man då?