Inlägg från: Tulibul |Visa alla inlägg
  • Tulibul

Pysslingen vs Vittra

hej
    jag har aktivt valt vittra till mina barn. jag trivs med det pedagogiska upplägget. man varvar mellan veckor av teoripass och projektpass. barnen har var 6:e vecka ledigt 2 dagar för att personalen skall hinna förbereda inför nästa "pass" och utvärdera det tidigare. detta innebär att sommarlovet istället blir en vecka kortare.

Varje vår och hösttermin gör man olika diagnoser under 2 veckor på varje barn. detta för att kunna se vart barnet ligger kunskapsmässigt och därefter kunna placera barnet i rätt grupp. alla ska ju känna att de både kan och får utmaningar. i vittra har man inga läxor, både på gott och ont, anser vissa.

mina barn har alla uppskattat varvningen mellan teori och praktik och att de hela tiden får utmaningar efter sin egen förmåga. givitvis så beror mycket på lärarna men jag tror det är få lärare på vittra som verkar där under en längre tid om de inte själva "brinner" för dess pedagogik. att antas som lärare på en vittraskola innebär ett antal intervjuer/tester för att se om man är lämplig.

Svar på tråden Pysslingen vs Vittra