• Anonym

    Är du gift med en man som har flera fruar av religösa eller kulturella skäl?

    Jag är kär i en man som av religösa och kulturella skäl måste gifta sig med en landsmannina.Nu vill han att även vi ska gifta oss ,men jag har ingen erfarenhet av detta och vet inte ens om det är tillåtet i sverige.Nån som har egna erfarenheter?

  • Svar på tråden Är du gift med en man som har flera fruar av religösa eller kulturella skäl?
  • Anonym (sv. muslim)

    MÅSTE gifta sig med en landsmaninna?
    Var är han ifrån???

  • Anonym (blåst)

    Njae, inte direkt, däremot har jag erfarenhet. Jag var ihop med en kille i ett helt år innan det visade sig att han var gift, med en kvinna i sitt hemland. Han menade då att "jag är ju här och hon är där"... Jag kastade ut honom samma dag...

    Nej, det är inte tillåtet att vara gift med mer än en person i Sverige. Däremot kan han ju gifta sig med landsmaninnan på traditionellt sätt, utan papper och att staten vet, då kan han ju även gifta sig med dig.

    Det är bara du som kan bestämma om du klarar av att leva så. Men jag hade aldrig gjort det...

  • Anonym

    Månggifte är förbjudet och det finns mig veterligen inget "måste gifta sig med landsmannina", Männe har det inte som kvinnorna som kan riskera sitt liv. Känns som b*shit? Jag hade aldrig accepterat det. Men som ovan talare säger, så klart upp till dig. Tänk på att detta inte kommer vara den enda regeln som kommer vara svår för dig! Har bott mkt i dessa länder. Dock ej Afganistan.

  • pinglanmadde

    eh, om det är av religiösa skäl måste fru nr 1 (landsmaninnan?) "godkänna" fru nr 2.
    d.v.s. han kan verkligen inte (å nä, i sverige går det verkligen verkligen verkligen inte!!!) gifta sig med flera kvinnor bara för att han själv vill det.
    och enda anledningen, som jag vet, när man gifter sig med fler än en fru, är om fru nr 1 inte kan få barn t.ex.

    men allvarligt, jag trodde inte att månggifte existerade på 2000 talet... och personligen skulle jag ALDRIG gå med på något dylikt!


    le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • Anonym (sv. muslim)

    Jag har fått MÅÅÅNGA erbjudanden att bli fru no#2...

  • Anonym (me me)
    1 § Ingår den som är gift nytt äktenskap eller ingår ogift äktenskap med den som är gift, dömes för tvegifte till böter eller fängelse i högst två år.
       Om den som är partner i ett registrerat partnerskap ingår äktenskap, dömes för olovligt ingående av äktenskap till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1994:1119).

    1 a § Om den som redan är gift eller partner i ett registrerat partnerskap låter registrera partnerskap, dömes för olovligt partnerskap till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller om någon annan låter registrera partnerskap trots att hans eller hennes partner redan är gift eller partner i ett registrerat partnerskap. Lag (1994:1119).

    Ur Brottsbalkens 7:e kapitel.
  • Anonym (Sanna)

    Jag har varit tillsammans med en man från afganistan som visade sig vara gift med en afghansk kvinna. Jag förväntades också att bli fru nummer 2, men det är inget jag någonsin kan gå med på.

    Det är fortfarande vanligt att ha flera fruar i afghanistan. Många av männen i mitt ex familj hade 2-3fruar. I SVERIGE tom :-O
    De löste det genom att endast 1 fru är registrerad enligt svensk lag, de två övriga gifter sig enligt islamskt sätt, och betraktas som fruar enligt islam men inte enligt svensk lag.

    Ärligt talat TS, nu talar jag av erfarenhet. Det finns många bra afghaner, absolut, men de som kommer från landsbyggden/bergen är oftast de som är mest "fanatiska", omoderna och har en katastrofal kvinnosyn. Detta handlar inte bara om dig, utan även om din kanske framtida dotter..
    Tänk själv vad man har för kvinnosyn om man vill ha 2 fruar... Vet inte hur det är i landet nu, men när jag var med denna man så kunde man inte våldta sin fru enligt lag. Dvs mannen hade rätt att ha sex med sin fru även om hon skrek och slog för att komma loss.

    Ursprungligen tillkom regeln att man fick ha flera fruar för att det var krig, och många män dog. Det blev ett överskott på kvinnor så männen fick möjlighet att ta på sig fler fruar för att de ska bli försörjda och hjälpta. För att få den möjligheten måste mannen kunna behandla fruarna lika, och kunna ge dom lika mycket tid och pengar osv.Det krävs även att första frun ska godkäna att en 2a kommer in i bilden, men det tas sällan hänsyn till..

    I dagens Sverige så har man ingen användning av den regeln, och hur religiösa dom än är så stöttar inte koranen männen till att ha flera fruar bara för att de vill ha det. Det är EN av många saker som männen tolkar som de vill så det blir till deras fördel medan det som gäller kvinnorna tolkas till kvinnornas nackdel.

    Sen att han MÅSTE ta en kvinna från hans land, ja, enligt hans släkt så måste han kanske det. Men isåfall kommer de nog inte acceptera att han tar en 2a fru som är SVENSK.. Har du träffat hans familj? Inte syskon och så bara utan hans mamma och pappa?

    Tänk dig för. Vet inte hur länge du känt denna man men råder dig att läsa på om afghanistan och kulturen och även träffa hans familj och vara säker på att de accepterar dig.

  • storasyster o lillebror

    hej..
    har själv varit tillsammans och har ett barn med en man från afganistan..vi var tillsammans i ca 2 år..och har aldrig någonsin hört talas om att det finns månggifte innom deras religion..har själv frågat honom om det och han har sagt att så är inte fallet.
    Klarar ni verkligen leva under deras hårda regler..?jag klarade inte det och var enormt olycklig ..måste bara säga tänk  om än en gång innan ni gifter er och skaffa barn med en man från afganistan..

Svar på tråden Är du gift med en man som har flera fruar av religösa eller kulturella skäl?