• Feffie

    Sova på magen bebisar

    jag blir så orolig, min lilla bebis har börjat sova på mage. Jag gillar det inte alls. Ibland ligger hon med huvudet på sned, men ibland liggger hon rakt ned, alltså mun och näsa ner i madrassen!!!

    Hur gör ni när de vänder sig? Går ju inte att vak ahela natten. Men jag är så nojjig att hon ej får luft.

  • Svar på tråden Sova på magen bebisar
  • viseversa

    förstår at du är nojjig! Hur gammal är hon? vi brukade lägga hoprullade kanddukar kuddar med en handduk runt så dom inte åker upp på båda sidor i sängen när våran dotter var liten.Då kunde hon inte rulla över på mage lika lätt.

  • viseversa

    förstår at du är nojjig! Hur gammal är hon? vi brukade lägga hoprullade kuddar med en handduk runt så dom inte åker upp på båda sidor i sängen när våran dotter var liten.Då kunde hon inte rulla över på mage lika lätt.

  • Feffie
    viseversa skrev 2008-02-26 20:32:26 följande:
    förstår at du är nojjig! Hur gammal är hon? vi brukade lägga hoprullade kuddar med en handduk runt så dom inte åker upp på båda sidor i sängen när våran dotter var liten.Då kunde hon inte rulla över på mage lika lätt.
    Hej hon är inte jätteliten längre, hon är 8 månader. Och vi brukar med ha kuddar / filtar på sidan av sängen. Men samtidigt är man rädd att hon ska hamna inunder dem. Frågan är om en baby,"märker av" att de får dåligt med luft (som  vi vuxna gör).
  • iolanthe

    Vår dotter började också svänga sig på mage i den åldern. Men vi lät henne gör det, det går ju inte att vakta hela natten heller. Och jag tycker det låter "farligare" med massa kuddar eller filtar i sängen att trassla in sig i. Hon är 18 månader nu och sover fortfarande mest på mage.

  • viseversa

    till mig sa våran BVC tant att när barnen kan vända sig själva obehindrade i sängen.Då är det ingen fara att dom dör i PSD eller kvävs.Så stora barn ser till att dom får luft.Men jag vet hur du känner.jag är själv nojjig nöär dottern(10mån) ligger på magen med näsan i kudden.Då brukar jag vända på henne.Men man kan ju som sagt inte hålla koll hela nätterna för då skulle man bli galen!


    Feffie skrev 2008-02-26 20:43:17 följande:
    Hej hon är inte jätteliten längre, hon är 8 månader. Och vi brukar med ha kuddar / filtar på sidan av sängen. Men samtidigt är man rädd att hon ska hamna inunder dem. Frågan är om en baby,"märker av" att de får dåligt med luft (som  vi vuxna gör).
  • HelenaMaria

    Men hon är ju 8 månader! Då måste hon väl få sova på mage? Din oro är överdriven. Klart att hon märker om hon inte får luft, men skippa kudden om hon sover på mage.

  • iolanthe

    Precis, skippa kudden. Vår dotter har aldrig haft dyna, och inte har hon platt huvud heller.

  • Rombin

    min Vincent sover åxå på mage... han är 2 veckor gammal... jag känner ingen oro alls för detta.... han är mer orolig å sover jättedåligt på rygg...på sidan å magen kan han sova bättre å längre... jag tror inte det är någon fara med att låta som sova på mage.... förr skulle dom göra det, sen skulle dom sova på sidan... å nu på rygg... å vi som va bebisar på "magen tiden" mår ju bra idag??..

  • Feffie
    Rombin skrev 2008-02-26 21:42:04 följande:
    min Vincent sover åxå på mage... han är 2 veckor gammal... jag känner ingen oro alls för detta.... han är mer orolig å sover jättedåligt på rygg...på sidan å magen kan han sova bättre å längre... jag tror inte det är någon fara med att låta som sova på mage.... förr skulle dom göra det, sen skulle dom sova på sidan... å nu på rygg... å vi som va bebisar på "magen tiden" mår ju bra idag??..
    Men vänder han  sig redan eller lägger ni honom på magen? Jag vet du har rätt i detta som du skroiver men jag blir ändå nojjig.
  • Maria222

    Detta är ju inte riktigt sant...
    Man har kunnat se en ökning av plötslig spädbarnsdöd hos de spädbarn som sover på mage, nu har jag inga exakta siffror, men om jag inte minns fel så minskade PSD med 30% när man började rekomendera ryggläge istället för magläge. Man får ju inte "men" av att sova på mage såklart... så de som gjorde det som spädbarn mår självklart bra idag, men det var samtidigt många som tyvärr avled. Jag skulle inte chansa. Skaffa då hellre ett andningslarm.


    Rombin skrev 2008-02-26 21:42:04 följande:
    min Vincent sover åxå på mage... han är 2 veckor gammal... jag känner ingen oro alls för detta.... han är mer orolig å sover jättedåligt på rygg...på sidan å magen kan han sova bättre å längre... jag tror inte det är någon fara med att låta som sova på mage.... förr skulle dom göra det, sen skulle dom sova på sidan... å nu på rygg... å vi som va bebisar på "magen tiden" mår ju bra idag??..
    För övrigt har jag också hört att det inte ska vara någon större fara med magläge när barnet själv klarar av att vända på sig. De ligger ju inte i samma position hela tiden heller oftast. Men PSD sker ända upp till ett års ålder, så man kan aldrig säga att det är helt riskfritt.
Svar på tråden Sova på magen bebisar