• Anonym (orolig)

    Fluoxetin? Erfarenheter?

    Jag var till "psyk" idag för att prata och bestämma behandling.. Lider av depression, självmordstankar och lite ångest.. försökte ta självmord bara för en vecka sen..
    Jag tror att jag skulle få Fluoxetin, tyckte han sa det (fick inget recept hem utan han skickade ett elektroniskt recept till apoteket). Sen skulle jag även få Atrax som "behovsmedicin" när jag fick ångest eller så. Kan påpeka att det här är första gången jag äter något sånt!

    Jag är en ganska nojjig person och gillar inte att ta massa nya mediciner...jag tror att jag ska få alla dåliga biverkningar och dö typ. Jag känner efter mycket och går efter vad andra har varit med om, speciellt det dåliga.

    Så det vore jättebra om jag kan få massa erfarenheter av er som testat den...självklart mest det som varit bra, men vill höra saker från alla som testat den. Är såå orolig, ska hämta ut den ikväll! =/
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Fluoxetin? Erfarenheter?
  • Anonym

    Jag har ätit Fluoxetin under vinterhalvåret i ett par år. Funkar hur bra som helst för mig. Jag känner inga biverkningar alls faktiskt. Skönt att slippa må så dåligt bara. Atarax har jag ätit en gång när jag hade fått en allergichock mot penicillin. Underbar medicin, den lugnade mig så att jag sket i att jag hade klåda på hela kroppen=) Dessa två mediciner är inget du behöver oroa dig förr alls!

    Lycka till!

    Mia

  • Anonym

    Jag fick sådan ångest av fluoxetin att jag trodde jag skulle gå under så jag bytte till sertralin men det är ju olika för alla.

    Atarax hjälper inte mig alls mot ångest. Kände inget av dem så jag har sobril istället.

  • Anonym

    Jag har ätit både atarax och fluoextin, och jag tycker att båda fungerar jätte bra, den enda biverkning av atarax som jag kände var att jag blev så trött, såec om jag tog de på kvällen så var jag jätte seg dagen efter, men fluoextin märkte ja inte av några  biverkningar alls av, och det fungerade jätte bra för mej, jag åt de för deprisson och panikångest! åt de i 6 månader, som de rekomenderas!

    Lycka till, hoppas att de även hjälper dej, jag var lika som dej mot mediciner, då jag har ett missbruks problem bakom mej och inte vill äta tabletter, men de e inte beroende framkallande eller nåt så de e da ingen fara!

  • Anonym (jag med)

    Hej!
    Jag åt fluoxetin mot min OCD.
    Och det första veckorna var ett helvete, men efter 2 veckor så fick livet helt plsötligt en ny innebörd.. så mediicnen var kanon för mig.

    Jag fick också lugnande vid behov, och dem tog jag de första 2 veckorna då och då.

    Lycka till!

  • Anonym (medsyster)

    jag mådde jättedåligt efter förlossningen o försökte ta mitt liv flera gånger. jag fick sedan medecinering med fluoxitin o jag tackar gud för den medecinen!!!! den gjorde underverk!!! jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle må så här bra som jag gör idag tack vare fluoxitin. kände litekrypningar i benen men absolut inget som var speciellt besvärande.

    skickar dig styrkekramar i massor!!!, du kommer att bli bra med medecinen! men ge det lite tid, för mig tog det några veckor innan den började verka lycka till vännen!!!

  • Anonym (orolig)

    Tack för svaren! Känner mig genast liite lugnare.. Jag hoppas att jag kommer må bra av den och inte få massa biverkningar.. jag är medveten om att jag kommer kunna må dåligt dom första veckorna, det sa han oxå. Men bara jag inte blir helt förstörd och mår dåligt efter den tiden oxå.. kom gärna med fler erfarenheter :)

  • Anonym (orolig)

    Till anonym (medsyster): TACK så jättemycket!! Kändes jättebra att höra! Och vad roligt att du mår så bra med den! Jag hoppas verkligen att jag får samma erfarenhet som dig! :)

  • Anonym (medsyster)
    Anonym (orolig) skrev 2008-02-29 11:32:08 följande:
    Tack för svaren! Känner mig genast liite lugnare.. Jag hoppas att jag kommer må bra av den och inte få massa biverkningar.. jag är medveten om att jag kommer kunna må dåligt dom första veckorna, det sa han oxå. Men bara jag inte blir helt förstörd och mår dåligt efter den tiden oxå.. kom gärna med fler erfarenheter :)
    näe jag tror den kommer fungera bra för dig! den hjäper dig så att du lixom inte orkar gå o känna dig depprimerad, alla ångsttankar försvinner, jag tyckte inte att jag mådde dåligare första tiden med tabletterna bara lite illamående 2 första dagarna, men man trappar ju upp förskiktigt för att få så lite bieffekter som möjligt.
  • Anonym (medsyster)
    Anonym (orolig) skrev 2008-02-29 11:36:04 följande:
    Till anonym (medsyster): TACK så jättemycket!! Kändes jättebra att höra! Och vad roligt att du mår så bra med den! Jag hoppas verkligen att jag får samma erfarenhet som dig! :)
    vännen jag vet hur det känns, du mår så dåligt just nu att du inte kan tänka dig att du kommer att må bra igen, men det kommer du!!! jag lovar dig!! KRAM TILL DIG!! glöm inte bort att du är en unik o värdefull människa o det är inte ditt fel att du mår som du gör!!
  • Anonym (Jag)

    Hejsan.
    Jag har ätit fluoxetin till o från under några år och det har varit kanon för mig.
    Men som någon annan skrev,ge den tid att verka,det tar ett tag innan man känner av den,så ge inte upp och sluta,utan fortsätt så ska du se att det blir bra.

    Massor med styrkekramar och lycka till.

  • Anonym (orolig)

    Jag blir mer och mer lugn nu när jag hör era erfarenheter.. tack så mycket! Då får jag bara hoppas att jag är en av er som fått positiva upplevelser av den :) Jag ska absolut hålla ut dom första veckorna om jag kommer må sämre då.. jag får tänka på att det är så med antidepressiva helt enkelt.. får väl uppdatera här kanske hur det går :)

  • Anonym (Jag)

    Anonym (orolig) skrev 2008-02-29 12:28:23 följande:


    Jag blir mer och mer lugn nu när jag hör era erfarenheter.. tack så mycket! Då får jag bara hoppas att jag är en av er som fått positiva upplevelser av den :) Jag ska absolut hålla ut dom första veckorna om jag kommer må sämre då.. jag får tänka på att det är så med antidepressiva helt enkelt.. får väl uppdatera här kanske hur det går :)
    Gör gärna det,och framförallt om du tycker att det är jobbigt så ska vi stötta dig.
    Kramisar
  • silhuett

    Jag äter fluoxetin och det funkar bra för mig. Den enda biverkningen jag fått, är att jag har sämre aptit..
    Men det är ju väldigt individuellt hur det funkar och vilka biverkningar man får. Men funkar inte den medicinen så finns det flera andra att testa.

  • Anonym (Elin)

    Jag har ätit fluoxetin 60 mg i ett halvår, innan åt jag citalopram i 2 år. Har inga biverkningar av den medicinen.

    Troligtvis är det den + att jag börjat träna är nog orsaken till att jag mått lite bättre nu ett tag. (Undantag denna veckan.)

    Blir lite förvånad att läkaren "bara" skrev ut atarax när du nyss försökt ta livet av dig. Visst, det är ju inte direkt lämpligt att ge dig massor av starkare tabletter, men du kunde ju fått ett par som du kan ta vid behov.

    Kom själv precis hem från psykjouren o där fick jag bekräftat av läkaren där (vilket jag hela tiden misstänkt) att atarax har ungefär samma verkan som sockerpiller. Möjligtvis att den kan ha en lugnande effekt på en "frisk" person, men inte om man har ångest.

    Jag har lite starkare hemma (äter sobril varje kväll) men fick nu med Xanor depot, endast så det räcker över helgen till måndag morgon. Då får min ordinarie läkare på min psykmottagning göra en ny bedömning om jag ska ha den några dagar till eller om det får räcka med att äta dessa i helgen o sen återgå till mina vanliga mediciner.

  • Anonym (orolig)

    Till anonym (Elin): Okej låter ju bra att du inte haft några biverkningar på den iaf. Ja jag vet inte varför jag fick Atarax, men jag har ju mest depression så kanske därför jag fick lite svagare ångest/lugnande-tabletter till en början.. Men funkar dom inte så hoppas jag på att få andra! Jag har även Lergigan hemma som jag fick för en vecka sen (då jag försökte ta livet av mig), men dom är väl ungefär likadan som Atarax, och dom (lergigan) fick jag mest i syfte för att kunna somna bättre. Bara vänta och se om det funkar annars får jag byta.. Imorrn tar jag min första kapsel av Fluoxetin!

  • Anonym (orolig)

    För en stund sen tog jag första tabletten av Fluoxetin. Har skjutit upp det nån dag...men nu tänkte jag att det är bara att börja, ju längre man väntar ju värre blir det. Hur många dagar tog det innan ni kände av medicinen? Alltså kände vad som helst som berodde på den.
    Nu är det bara hoppas att allt kommer gå bra!

  • Mammas gossar

    Jag mådde fruktasvärt dåligt de första dagarna, åkte tom in på psyket men jag tror att fluoxetin är bra om man orkar med att vänta på effekten... Min mamma äter dem o mår bra av dem, men för mig gick det inte. Jag fick mirtazapin för att jag inte skulle få ökad ångest men nu har jag även börjat med cipralex också så nu får vi se hur det funkar med ssri denna gången.

    Attaraxen tycker jag inte fungerar nått på mig utan det enda som funkar är oxascand men alla är vi ju olika. Mitt tips är att du försöker härda ut de första veckorna så är säkert tabletten kanon.


    Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
Svar på tråden Fluoxetin? Erfarenheter?