• Äldre 3 Mar 12:36
    31625 visningar
    11 svar
    11
    31625

    Öppen spis - hur reparera putsen?

    Oj Oj Lyssna på Inger! Inte använda silikon. Låter ju som om de behöver knackas der och putsas om. Om det är en mellangammal öppen spis dvs byggd i efterkrigstid... så har du kanske ett ganska "mjukt" KC bruk. Då kan du välja ett liknande KC bruk att putsa om det med. Då kan du inte måla med den rena kalkfärgen direkt utan behöver köpa en KC-färg. Målarkalk har en riktigt bra KC-färg som heter Hydraculit. Den är lätt att blanda och håller bra. det som är riktigt bra med den är att man kan välja att måla med riktig kalkfärg senare om man vill fräscha upp efter några år.

    Silikatfärg ser dötrist ut i jämförelse med kalkfärgsalternativen. Plastfärg håller uruselt. Linoljefärg för puts kan funka, men det blir lätt lite halvblankt och själv är jag inte förtjust i det, plus att det ju bildar ett tätt lager ovanpå putsen där också.

    ett riktigt fint alternativ på en öppen spis är ju limfärg. billigt är det också .... och lystern är jättefin. Innehåller krita + lim (animaliskt eller cellulosa) Det animaliska limmet ger en starkare färg, men jag tror att om man använder en bra kvalitet cellulosalim så blir det också super fint. Lim och handtrycks lim tror jag går på en 80kr/paket och krita hmmm ja inte är den dyr iallafall

  • Äldre 3 Mar 13:11
    #9

    hmm jag har aldrig velat ha ett ojämt underlag så jag helt enkelt borstar det tills dess det är slätt.

  • Äldre 3 Mar 13:56
    #11

    Njae får jag nog säga. Vad gäller färg finns det inte många butiker som saluför bra putsfärger. Byggvaruhandlar modell bättre (inte Bahaus-typer) är nog det bästa för dig. Är det ett mindre ställe brukar de ge hyfsad service och om de själva är hantverkare kan man hoppas att de vet vad de talar om.

Svar på tråden Öppen spis - hur reparera putsen?