• Mabi

    Hur har ni lagt upp dopet?

    Jag har lite problem känner jag, vet inte riktigt hur upplägget kring dopet bör vara.

    Hur gjorde ni i kyrkan? Hur många sånger sjöngs ( vi har en solist som ska sjunga)
    Hur lång tid tog det?
    Läste era faddrar upp ngt? Helt enkelt hur gick dopet till : )

    Hur var upplägget efteråt? Vi blir ganska många ca 65 pers.. Öppnade ni paketen inför gästerna eller själva efteråt? Vad bjöd ni på?

    Många frågor blir det : )

  • Svar på tråden Hur har ni lagt upp dopet?
  • Bippa

    jag undrar också?
    våran präst var väldigt difus när han var på hembesök..pratade mest om dopets betydelse och inte mycket om det praktiska.

  • Mabi

    Hade ni prästen på besök? Är det efter att ni bokat en tid för dop?

  • Yena2

    Vår präst hjälpte till med allt som rör kyrkan. Frågade om vi hade någon som ville läsa, sjunga, hälla dopvatten, vilka psalmer som skulle sjungas m.m. Vi var två familjer som döpte barnen samtidigt och vi kom jättebra överens.
    Efteråt hade vi lättare mat/fika i församligshemmet. Kall mat som tur var, för det blev strömavbrott.
    Vi öppnade presenterna inför alla, men egentligen är jag inte så förtjust i det. Men nu var det så många som ville att vi skulle göra det så då fick det bli så.

  • Bippa

    ja det var inför dopet
    han kom väldigt tidigt.
    normalt är några veckor innan dopet.
    jag ska höra med honom lite senare om det praktiska

  • Horst

    Gå in på www.barndop.nu Där hittar du allt möjligt, bl.a. Svenska kyrkans dopordning. Den står även i psalmboken (om du har en sådan hemma).

    eller gå in på

    www.svenskakyrkan.se och läs om dop

    Vi bokade tid med prästen som sen kom hem till oss för dopsamtal. Då gick vi igenom och bestämde vilka sånger som skulle sjungas och vem som skulle läsa upp vad och göra vad. Det är bra att vara förberedd inför det mötet, för på vårt möte bestämdes allt, sen rullade det bara på. Så innan mötet hade vi bestämt precis hur vi önskade dopet, sen stämde vi bara av med prästen så det var OK med honom.

    Vi gjorde och kopierade upp ett eget dopblad som delades ut till kyrkobesökarna och där skulle ju resten av högmässan också stå med, inte bara dopet, så det var rätt så viktigt att det blev rätt.

  • Bippa

    jag har också gjort en egen agenda .
    vi har ett eget dop alltså inte med någon högmässa.

    tog ni med agendan samma dag eller lämnade ni dem innan?

  • Horst
    Bippa skrev 2008-03-03 15:49:48 följande:
    jag har också gjort en egen agenda .vi har ett eget dop alltså inte med någon högmässa.tog ni med agendan samma dag eller lämnade ni dem innan?
    I vår lilla bykyrka väntades så lite besökare till högmässan (och vi skulle vara där långt i förväg) så vi tog med den och lämnade den till kyrkvärdarna när vi kom.
Svar på tråden Hur har ni lagt upp dopet?