Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

    Men allvarligt vad lack jag blir! (namnsdagar som inte finns)

    Syftet med den svenska namnlängden som namnsdagarna bygger på handlar inte om att så många som möjligt ska få fira namnsdagar... utan om kulturarv.

  • spöke
    danstina skrev 2008-03-03 23:07:20 följande:
    Jaså? På vilket sätt handlar det om kulturarv?
    Från början fanns en helgonkalender (lever fortfarande kvar i katolska länder), som sedan utökades för att innehålla fler s.k. "världsliga namn". Många av namnsdagarna har fortfarande anknytning till någon historisk person och/eller händelse just den dagen.

    Vill man fira sin namnsdag men inte står med i almanackan så kan man kanske fira en dag då ett besläktat namn har namnsdag. Tina står antagligen inte med i almanackan eftersom det uppkommit som ett smeknamt till bl.a. Kristina. Med tiden kanske det blir etablerat nog och får en egen plats. Det kommer dock aldrig kunna bli helt rättvist så klart...
  • spöke
    danstina skrev 2008-03-03 23:27:59 följande:
    aha! Tack för infon! När jag var liten hade jag ingen namnsdag, sen plötsligt fick jag ha det i några år den 14/2 men sen försvann mitt namn igen. Antagligen personligt riktat mot just mig.
    Så lite så. Kul att nån har nytta av mina superviktiga specialkunskaper... (som lillebror brukar kalla dem. )
  • spöke
    danstina skrev 2008-03-04 08:37:45 följande:
    Hihi!Min lillebror brukar säga att jag är "blond i själen".
    Hehe, finns ingen som kan ge en lika schyssta komplimanger som en lillebror.
Svar på tråden Men allvarligt vad lack jag blir! (namnsdagar som inte finns)