• Lifeline

Tre rätters middag

Tänkte laga en lite finare middag till sambon när han fyller 40 och nu behöver jag lite ideer till en lätt och någorlunda billig tre rätters.

Hoppas att ni har lite tips till mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 17:33
    Jag glömde skriva att recepten inte bör innehålla fläsk då min sambo inte äter de!
    Tack tack!!

• Svar på tråden Tre rätters middag
  • Kidz

Här kommer några tips på vad som passar tillsammans så det inte blir för tungt. Lättare att ge tips om man vet vad ni gillar eller om ni är alergiska mot något.
    Jag har recept på nedstående om det är något av förslagen du gillar. Skriv då i min gb.

Förrätt: Lyxiga räkor i avokado
    Varmrätt: Falsk Coq au Vin
    Dessert: Jordgubbs Dip

Förrätt:Frästa tiger räkor
    Varmrätt:Sydländsk skaldjursgryta
    Dessert:Chokladfondue

Förrätt:Samosas
    Varmrätt:Snabb kycklinggryta
    Dessert:Citronfromage

• Kaffemums

Förrätt: Varm chèvretoast med honung på ruccolabädd med balsamvinäger (superlätt och sååå mumsig!)

Varmrätt: Frästa tigerräkor i vitlök och svartpeppar med spenat och soltorkade tomater. Serveras med färsk pasta. (också superlätt och sååå gott)

Dessert: vaniljpannacotta med bär (den kan du göra redan på morgonen så toppar du bara med bär precis före servering)

• Linny

Förrätt: Hummersoppa
    Huvudrätt:Oxfilé provencale (inte den traditionella  utan en mumsig som jag har i recept på i min blogg)
    Efterrätt: Vit chokladpannacotta med basilikamarinerade citrusfrukter

Förrätt: Jordärtskockssoppa med karljohansvamp
    Huvudrätt: Oxfilé (eller annat kött man gillar), rostade rotfrukter i ugn (morot, potatis, palsternacka, hela vitlöksklyftor, charlottenlök, lite honung, olivolja, salt o peppar) och en kall kräm med creme fraiche, färsk timjan, lite honung, salt o peppar.
    Efterrätt: Fruktsallad på massa god färsk frukt, toppad med en klick grekisk yoghurt, lite acaciahonung och rostade nötter (tex. pinjenötter)

• Linny
    Kaffemums skrev 2008-03-07 09:56:08 följande:
    Förrätt: Varm chèvretoast med honung på ruccolabädd med balsamvinäger (superlätt och sååå mumsig!)Varmrätt: Frästa tigerräkor i vitlök och svartpeppar med spenat och soltorkade tomater. Serveras med färsk pasta. (också superlätt och sååå gott)Dessert: vaniljpannacotta med bär (den kan du göra redan på morgonen så toppar du bara med bär precis före servering)
    Jaaaa, chevre är så mumsigt!! Gärna med färska varma rödbetor också, och lite valnötter. Mums! Äter det sällan för min man avskyr getost..
  • Kaffemums

Mmmm, kom på en till god dessert...

Gino

Skiva olika frukter och bär ( i originalreceptet ska det vara kiwi, banan och jordgubbe) efter smak och lägg i ugnsfast form. Toppa med hackad vit choklad. In i ugnen i 250 grader till chokladen smält och rätten är varm. Servera med vaniljglass.

• Lifeline
    Kaffemums skrev 2008-03-07 10:36:36 följande:
    Mmmm, kom på en till god dessert...Gino Skiva olika frukter och bär ( i originalreceptet ska det vara kiwi, banan och jordgubbe) efter smak och lägg i ugnsfast form. Toppa med hackad vit choklad. In i ugnen i 250 grader till chokladen smält och rätten är varm. Servera med vaniljglass.
    Gino lät ju underbart! jag har aldrig testat de så de skulle va kul att testa!
    Vilka frukter är bäst att använda??
  • Lifeline

Nån mer som har tips till mig??

• Dålig fantasi

i skolan gjorde jag ginospett...

trä frukterna på grillspett och lägg spetten i en form och strö vit krossad choklad över.

jordgubbar, banan, kiwi, vindruvor...

• Dålig fantasi

eller det kanske inte var vindruvor föresten...

• Minisessan

åh det finns massor.

men till förrätt rekomendarar jag räkcoktail kanske? eller kan man göra en vanlig paj med ost och lök. eller en helt vanlig sallad. med dressing bredvid. eller kanske en vanlig soppa med rrutonger och ost gratinerad. du kan ju göra en smörgås med rostbiff,räkor eller kyckling röra.

huvudrätt:
    kan ju göra någon gratäng. eller kanske fylld fläskfilè.eller lax . pepparbiffar, kyckling av ngt slag. kan ju göra kyckling spett med jordnötsås. snitzel, finns massor. kan ju ha klyft potatis, pomme duschess (potatismos) kan spritsa ut mosen in i ungnen 200 grader i 10 min .

DEssert : fruktsallad, chockladpudding, ostkaka, crepe suzette( pannkakor med fylling,. glass,maräng eller så) , kladdkaka, annanaspaj(himmelskt god)
    någon formage

hoppas du fick någon idè

• Hoppy

Brukar göra Gino jätteofta och det är verkligen en favorit.

Använder oftast frysta bär som jag köper och har i frysen jämt och tar fram och tinar samma dag som jag gör ginon. Te.x frysta blåbär och hallon eller jordgubbar är gott, och alltid massa kiwi till det.

Ett tips, gör mer än du tror du behöver! För sist jag gjorde det tog folk om både två och tre gånger.

• Lifeline

Tack för alla tips!
    Nån mer?

• Kaffemums
    Lifeline skrev 2008-03-07 17:35:19 följande:
    Gino lät ju underbart! jag har aldrig testat de så de skulle va kul att testa!Vilka frukter är bäst att använda??
    Det är bäst att använda färska frukter och bär eftersom att Ginon annars blir lite vattnig. Ta dina favoriter men undvik alltför vattniga frukter som t ex melon. Jag tycker nog det blir godast med just kiwi, banan och jordgubbe. Men jag vet inte om det finns färska att få tag i just nu. Gino kan varmt rekommenderas!
Svar på tråden Tre rätters middag