Inlägg från: Dame72 |Visa alla inlägg
  • Dame72

Kan du HLR

Självklart!
    A-HLR med deff och Adrenalin och rubbet.

Har dessutom praktisk erfarenhet x många....

Bara man gör NÅT är det viktiga, gör kompressioner och skit i inblåsningar om det är motbjudande av div anledningar.
    Det är kompressioner som ser till att blodet transporteras runt och finns det då elektrisk aktivitet kvar när deffen väl kommer så har man mkt större chans att få igång hjärtat.
    Man tror väl att det syre som behövs kommer in i lungorna genom "undertryck" eller nåt sånt när man gör kompressioner.
    Men annars duger en t-shirt att lägga emellan när man gör inblåsningar.

• Dame72
    Svar på #30
    Precis! Och inte bangar ur när det väl gäller!
    Det är jobbigt och slitigt och en mkt otrevlig situation, men har man lärt sig och sen övar regelbundet kan man ju faktiskt rädda livet på en annan människa!!!!
    Nu har man ju dessutom sagt att man inte behöver vara så noga med vart man sätter händerna, då blir det ännu lättare. Ingen ska känna att dom kan göra fel och därför inte gör nåt alls.
  • Dame72
    Svar på #34
    30 kompressioner och 2 inblåsningar. och det ska inte vara i takten 1 å 2 å 3 utan gå fort. Minns inte exact tempot som dom säger, är det 100 i minuten? Men över man på docka så får man ju bekräftat när man gör rätt.
  • Dame72

*puffar lite*
    Kan inte TS göra en omröstning om hur många som har gjort HLR på "riktigt"? Endera som privatperson eller som sjukvårdspersonal.

• Dame72

Det viktigaste är att man gör NÅT!
    Du knäcker ett revben i värsta fall, men om personen överlever så lär ett knäck revben inte spela nån roll!
    Jag lovar... i skarpt läge gör inte jag heller helt rätt. Ok, kompressionerna blir förhoppningsvis effektiva, men resten...Det är så mkt som ska göra och vi är bara två personer till att börja med. Kompressioner, ventilering, koppla upp deffen, sätta nål, ge läkemedel med ett visst intervall. Och sen förhoppningsvis kunna deffa patienten. Plus helst 3-4 nyfikna som hänger över en....
    En anhörig till mig hade en arbetskamrat som ramlade ihop på jobbet. Alla stod hanfallna men kom på att det fanns en brandman på en annan avdelning. Han satte igång HLR och idag lever mannen. Och företaget har utbildat all personal i HLR.....

• Dame72

Frågan kanske skulle lyda: Har du utbildning i HLR? För att säga att man kan, det kan vara svårt när man aldrig gjort det i skarpt läge.
    Men jag säger det igen. Det viktigaste är att göra NÅT, det blir INTE fel. Det som blir fel är om ni inte gör nåt, då dör garanterat patienten (om inte ambulans är på plats inom några minuter, ja går ju såklart inte att exact säga nån tid)

• Dame72

Man behöver träna en gång om året

Svar på tråden Kan du HLR