Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

min 17-åring är gravid!

Stå vid hennes sida oavsett vad hon väljer. Stötta henne i allt hon gör. Även hon kan mogna när hon blir mamma och bli en jättebra mamma!

En dag KOMMER hon att mogna. Oavsett om det blir om 9 månader eller om ett par år. Hon kommer som mamma och som tonåring att gå på misstag..som hon lär sig av. Det är så man utvecklas. Bara visa henne att du alltid finns där för henne ifall att det inte skulle gå så bra.

Men var noga med att inte skämma bort henne bara! Så att hon inte tror att "mamma kommer ge mig pengar så for jag inte har några så nu tänker jag slösa så mycke pengar jag bara kan".

Ge henne bara liknande saker när det verkligen är tufft.

• Bevabus

Men nu när det har börjat gå bra igen och nu när hon tar sitt ansvar...är det inte lättast att försöka skjuta undan tankarna om det som varit och se det nya? Hon kanske är tillräckligt ansvarig att ta hand om ett barn?

Kom bara ihåg, det är INGET FEL med att vara en ung mamma.

Mari43 skrev 2008-03-18 15:01:51 följande:
    TACK abnocto!! Det märks att du har tonårsbarn....lite skillnad med diorlover...märks att hon är ung!Vi vet båda hur det är....oj oj oj min dotter är precis likadan, går helst sina egna vägar, skiter fullständigt vad föräldrarna säger, dom är ju dumma i hela huvvet. Våran dotter har haft djävulen i sig. Skrikit o gapat och kallat oss saker som jag inte vill skriva här och ändå har vi ställt upp till 110% för henne. hennes kompisar och pojkvänner har inte kunnat fatta hur hon kan vara så elak mot sina föräldrar så snälla som dom är, hur kan du säga sådär till dina föräldrar säger dom till henne. Jag har gråtit och det har tärt på hela familjen så när hon ville flytta några mil bort med pojkvännen så hissade vi nästan flaggan......men oj vad jag saknar henne men så snäll hon är nu, får sköta sig själv o så, ringer mig ibland om något recept. Vi tänkte att hon kanske mognar när hon får rå sig själv och vi stöttade henne till det! Men sen när hon sms:ar mig om att hon är gravid.....jag menar...hur mycket ska man stötta? Hur mycket ska man tåla? Finns det ingen ände? Tar det aldrig slut???
  • Bevabus

öhh!?...men hon VILL ju behålla barnet och har mognat säger du ju själv!! Ska du helt plötsligt inte stötta hennes åsikt längre som du har sagt att du kommer göra??? om jag förstod dett ainlägg rätt så ska du köra omvänd psykologi på henne för att få henne att göra abort för att DU vill det. Alltså lura in henne i din fälla. Något som hon troligen kommer bli väldigt ledsen över sedan, eftersom att hon faktiskt VILL ha barnet. fan va taskigt...

Mari43 skrev 2008-03-18 16:05:14 följande:
    LPJ Det var bra hehehehe, ska nog prova det där. TACK!
  • Bevabus

Som Emelisch påpekade: Vi pallar mer än du tror! Jag tycker du underskattar oss tonåringar och det gör mig väldigt upprörd. Jag förstår att du är i chock angående babyn, men ha förståelse för din dotter!! Och lite mer respekt kanske!? Hon har tagit sig an den här utmaningen. Jag slår vad om att hon är rädd. Och det är inte konstigt. Men samtidigt så är det här en underbar resa hon ger sig in på och jag är säker på att hon kommer att älska det här barnet och ta hand om det ovillkorslöst.

Du klarade ju av det eller hur? Som förgående talare sa, så handlar det faktiskt om mognad..INTE om ålder. Det är den största feltolkningen av unga mammor idag.

DU kunde liak gärna ha varit världens sämsta om du fick barn vid 30-års ålder. Och hon den bästa när hon nu får barn vid 17-års ålder.

Mari43 skrev 2008-03-18 19:31:05 följande:
    Hur ska en nyss fyllda 17-åring kunna fatta ett beslut om att skaffa barn som binder henne i 18 år när en 17-åring INTE får gå till systemet, INTE har rösträtt och inte ens får komma in på krogen....varför tror ni att det är så......? Jo för att dom är inte mogna att fatta rätt beslut, ska dom hux flux vara mogna och fatta beslut om att skaffa barn vid 17-års ålder. Näää jag fattar inte det där!!! En livs levande liten människa som behöver tillsyn 24 timmar om dygnet, som ska matas, bytas på , ge kärlek och ömhet till och kunna visa vad som är rätt och fel när inte ens en 17-åring vet vad som är rätt o fel i många fall!
  • Bevabus

för att det sista TS verkar vilja ha nu är ett Grattis...ingen har väl vågat..
    små fötter skrev 2008-03-18 20:59:33 följande:

Grattis! Du ska få bli mormor till ett underbart, nytt, litet liv! Det förvånar mig att ingen har grattat tidigare.
  • Bevabus

Grejen är ju den också att, man kanske inte visar sin bästa sida för föräldrarna?
    Jag menar....jag är faktiskt en väldigt bråkig tonåring hemma. Jag hatar min mamma och kommer inte alls överens mde henne och då och då tryter det i mitt och pappas förhållande också.

Men mina föräldrar VET att jag är en ansvarfull tjej och att jag lätt skulle kunna ta hand om ett barn om jag fick ett.

Du kanske bara inte har fått se den sidan hos din dotter ännu?

DU säger ju själv att hon har mognat sen hon flyttade hemifrån!

Själv LÄNGTAR jag som tusan till dagen då jag flyttar till egen lägenhet för då kan jag vara mitt vanliga, glada Jag. Det finns för mycket dålig historia mellan mig och mamma så jag kan inte ens föra ett normalt samtal med henne. Jag är bara skitsur hela tiden här hemma!!
    Jag är säker på att din dotter känner en enorm frihet av att bo utan dig nu. Ibland är det faktiskt bäst på det sättet.

Jag akn fortfarande inte fatta varför du misstror att hon kommer bli en bra mamma när du säger att hon har förändrats! Har du INGET BRA skäl till att hon inte kan bli mamma så tycker jag du kan vara tyst och bara vara där för din dotter.

• Bevabus

13-18 åringar är ungdomar. inte barn. det har du helt rätt i.
    sen kan man ju diskutera det där med att kunna göra pulvermos eller inte i min ålder...
    jag är snarare mera orolig över de små 10-åringarna som idag går i högklackat, urringning (har inte ens fått bröst än ju), smink och en svindyr mobil i ena handen. Hemskt att dom inte fattar hur mycket barndomen faktiskt betyder för en. Dom vill växa upp alldeles för fort...dom tror att livet är bättre som vuxen.
    När jag var 10 år så visste jag inte ens hur en mobil fungerade! Och jag var 10 under år 2000!! Samhället har förändrats läskigt mycket på den korta tiden...

Förlåt TS om det blev OT
    Hur går det med dig och dottern förresten?

Haraas skrev 2008-04-11 04:32:39 följande:
    Hur kan man säga att individer i 15-17 års ålder är BARN? Då har man ju inte uppfostrat dom rätt om dom fortfarande beter sig som barn i den åldern. Man ska lära sig saker tidigt, man ska inte bara kunna göra pulvermos när man är i tonåren!I andra länder var det inget ovanligt att 16-åringar för ett 50-tal år sen gick ut i krig eller hade barn. Nu verkar det enda personer i den åldern få göra att förlänga sin barndom in på vuxenlivet...det är löjligt.Visst, vissa mognar senare än andra och kan ha komplikationer, men om man inte låter barn ta ansvar så växer dom inte heller upp.
  • Bevabus

aa absolut!
    Jag tänker såhär:
    1-12 Barn
    1-18 Ungdom
    18-65 Vuxen (tror det är runt 65 man pensioneras va?:P)
    65-tills man dör är man Pensionär

m00nfl0wer skrev 2008-04-11 09:01:30 följande:
    Man kan räknas som ungdom tills man är 25år. (titta på t.ex SJ.se och så)
  • Bevabus

TS verkar ha övergett den här tråden...synd..jag är nyfiken på hur det går!!

Svar på tråden min 17-åring är gravid!