• tristania

Detta med klädstil....

Känner ett behov av att skriva av mej lite....vad kan passa bättre än fl?

I många omröstningar jag gör, handlar det just om detta, udda stilar på kläder och heminredning...och det blir ibland en het diskussion. Varför? Är det ett känsligt ämne för många? Eller är det helt enkelt jag som överreagerar?

Hur länge är det egentligen okej att gå med en spetsad skalle på tröjan? När man är 15? Ja, förmodligen.....När man har en tonåring och själv är 36? Olika åsikter där....

När jag började närma mej en ålder på 25, märkte jag att många så smått började ändra sin klädstil...."Helloween"-tröjorna försvann snabbt ur deras garderober, in kom sådant som , enligt många, passar "bättre" på en vuxen kvinna....

Det är inte alldeles självklart längre, att gå klädd i "Helloween"-tröjor, när man har en grabb på 11 år, och man har likadan klädstil. Lastgammal och pinsam. Eller? Det kanske är ännu pinsammare att tanta till mig och överge stilen jag haft sedan jag var lika gammal som sonen är nu?
    Men tufft kan bli patetiskt.....det ÄR inte lika käckt med trasiga jeansknän på en kärring på 36, det ser betydligt mer käckt ut på en tonåring.
    "Nigthmare Before Christmas"- väska funkar på en 14-åring, men funkar den på en 40-åring?
    Åsikterna går isär, och jag är enormt kluven till att  ha låtit mej påverkas av normaliseringsprocessen. Och eftersom jag inte  tycker det finns någon övre åldersgräns för att tycka om extrem musik, varför skulle då en extrem klädstil filas bort efter trettio?

Det gäller att välja sina slag, och framförallt slagfält, med eftertanke....
    Men det är uppenbart att ämnet forfarande är känsligt, eftersom det känns som en bitvis forcerad anpassning när jag väljer bort vissa klädkombinationer för att ingen av grabbens jämnåriga ska få för sig att jag klär mig så för att likna en tonåring.....
  • Svar på tråden Detta med klädstil....
  • Hannah76

Jag tycker man ska ha på sig det man trivs i. Med kläder kan man ju visa delar av sin personlighet och person. Jag tänker inte på att klä mig efter min ålder.

• tristania
    Hannah76 skrev 2008-03-20 09:40:32 följande:
    Jag tycker man ska ha på sig det man trivs i. Med kläder kan man ju visa delar av sin personlighet och person. Jag tänker inte på att klä mig efter min ålder.
    Jo, visst är det så.....personligheten sitter ju oftast i kläderna....
  • Miss Skellington

Jag är 30 och har Nightmare before christmas-motiv både på en väska och luvtröja (filmen är ju helt underbar). Jag går för övrigt klädd i t-shirts eller linnen med bandtryck eller döskallar och kommer nog fortsätta med det ett bra tag till. Hemmet är inrett med ett gäng döskallar, drakar och andra "skräckdetaljer". Jag vägrar anpassa mig efter vad andra tycker är "normalt". Jag har kläder, väskor och inredning som jag gillar, precis som alla andra, med den skillnaden att min smak skiljer sig lite från den stora massans smak. Vad tråkig världen skulle vara om ALLA var stöpta i samma form.

• tristania
    Miss Skellington skrev 2008-03-20 09:55:11 följande:
    Jag är 30 och har Nightmare before christmas-motiv både på en väska och luvtröja (filmen är ju helt underbar). Jag går för övrigt klädd i t-shirts eller linnen med bandtryck eller döskallar och kommer nog fortsätta med det ett bra tag till. Hemmet är inrett med ett gäng döskallar, drakar och andra "skräckdetaljer". Jag vägrar anpassa mig efter vad andra tycker är "normalt". Jag har kläder, väskor och inredning som jag gillar, precis som alla andra, med den skillnaden att min smak skiljer sig lite från den stora massans smak. Vad tråkig världen skulle vara om ALLA var stöpta i samma form.
    Håller helt och fast med dej.....
  • Silverpiraten

Jag är 33 och har ibland samma funderingar.
    Fast det jag har märkt är att mina barn anammar samma stil som jag och min man har nu när de blir större och det känns lite kul tycker jag eftersom jag ända sedan mitt första barn föddes -94 har tänkt att barn ju ska revoltera mot sina föräldrar och då borde vi ju rimligtvis få små kostymklädda strikta barn...
    Jag kommer med största sannolikhet inte att ändra min klädstil pga ålder däremot så tycker jag att frågan är intressant darför att man inte kan värja sig mot samhällets syn på saken då det är barn med i bilden. Man vill ju inte att de ska bli retade för att föräldrarna ser "konstiga" ut.
    Jag tycker inte att man ska behöva ändra på sig pga att andra har ont av hur man ser ut. Men med tanke på att så många människor faktiskt inte har ett eget liv utan måste klanka ner på hur andra ser ut och har det så inser jag att det är ett svårt dilemma tyvärr.
    Fram för mer tolerans, var glad och snäll!
    Själv lägger jag mig inte i sånt jag inte har att göra med för jag har fullt upp med mitt eget liv.
    Hade jag inte haft barn så hade jag troligtvis inte ens funderat över den här frågan då hade jag kört på utan problem.

• tristania
    Silverpiraten skrev 2008-03-20 11:07:21 följande:
    Jag är 33 och har ibland samma funderingar.Fast det jag har märkt är att mina barn anammar samma stil som jag och min man har nu när de blir större och det känns lite kul tycker jag eftersom jag ända sedan mitt första barn föddes -94 har tänkt att barn ju ska revoltera mot sina föräldrar och då borde vi ju rimligtvis få små kostymklädda strikta barn...Jag kommer med största sannolikhet inte att ändra min klädstil pga ålder däremot så tycker jag att frågan är intressant darför att man inte kan värja sig mot samhällets syn på saken då det är barn med i bilden. Man vill ju inte att de ska bli retade för att föräldrarna ser "konstiga" ut.Jag tycker inte att man ska behöva ändra på sig pga att andra har ont av hur man ser ut. Men med tanke på att så många människor faktiskt inte har ett eget liv utan måste klanka ner på hur andra ser ut och har det så inser jag att det är ett svårt dilemma tyvärr.Fram för mer tolerans, var glad och snäll!Själv lägger jag mig inte i sånt jag inte har att göra med för jag har fullt upp med mitt eget liv.Hade jag inte haft barn så hade jag troligtvis inte ens funderat över den här frågan då hade jag kört på utan problem.
    Det är precis det du skriver, att man faktiskt har barn att tänka på.....allt blir mer komplicerat då.....
  • spindelapa

Jag har ju gjort det ganska svårt för mig själv på den punkten, jag har ju tatuerat mig väldigt mycket. Hur jag än klär mig kommer jag ju alltid sticka ut lite grann, så helt normis kan jag nog aldrig bli hur beiga kläder jag än köper...

Man vill så gärna döma andra människor, men varför håller man på och dömer egentligen. VILL man att de människor som tex är närmare 40 och har trasiga jeans, ska gå hem och sätta på sig byxor med pressveck istället? Nej, man bryr sig egentligen inte, men dömer människor för att man vill känna sig själv bättre eller vinner underhållning i att håna andra.

Att leva livet liksom anpassat efter andra, det vinner man ingenting på. Det som händer är att du blir äldre, och sen dör du. Att anpassa sin klädstil efter ålder etc är lite att leva i en bubbla 'så här ska det vara för såhär gör vi här' men hur stor är den bubblan egentligen? Vem har bestämt hur du ska se ut och varför du ska se ut så resten av ditt liv?

Jag ser inte ut som när jag var femton precis, jag har ändrat mig lite genom åren men ändå haft samma grundstil länge länge.
    Visst känns det lite knäppt ibland, speciellt i föräldersammanhang - då känner man sig lätt som en papegojfågel bland sparvar, och det kan vara jobbigt. Men jag skulle känna mig som en förklädd papegoja ifall jag satt i 'vanliga' kläder.

• tristania
    spindelapa skrev 2008-03-20 13:58:52 följande:
    Jag har ju gjort det ganska svårt för mig själv på den punkten, jag har ju tatuerat mig väldigt mycket. Hur jag än klär mig kommer jag ju alltid sticka ut lite grann, så helt normis kan jag nog aldrig bli hur beiga kläder jag än köper... Man vill så gärna döma andra människor, men varför håller man på och dömer egentligen. VILL man att de människor som tex är närmare 40 och har trasiga jeans, ska gå hem och sätta på sig byxor med pressveck istället? Nej, man bryr sig egentligen inte, men dömer människor för att man vill känna sig själv bättre eller vinner underhållning i att håna andra.Att leva livet liksom anpassat efter andra, det vinner man ingenting på. Det som händer är att du blir äldre, och sen dör du. Att anpassa sin klädstil efter ålder etc är lite att leva i en bubbla 'så här ska det vara för såhär gör vi här' men hur stor är den bubblan egentligen? Vem har bestämt hur du ska se ut och varför du ska se ut så resten av ditt liv? Jag ser inte ut som när jag var femton precis, jag har ändrat mig lite genom åren men ändå haft samma grundstil länge länge.Visst känns det lite knäppt ibland, speciellt i föräldersammanhang - då känner man sig lätt som en papegojfågel bland sparvar, och det kan vara jobbigt. Men jag skulle känna mig som en förklädd papegoja ifall jag satt i 'vanliga' kläder.
    Jag har lite av det "problemet" oxå, att jag har armarna fulla av tatueringar. Jag ångrar ingen tatuering, jättenöjd med alla, men samtidigt har jag redan när jag började tatuera mej, bestämt mej för hur jag skulle gå klädd.....eller rättare sagt; att aldrig överge den stilen jag började med, när jag va runt 11 år.....så med tatueringarna, passar det nog, trots allt, bättre med en bandtröja, än blus från Lindex.....
  • Björnmossa

Jag har ändrat klädstil sen jag var 15 (är ~30 idag). Det handlar inte om att normaliseras och bli tant, det handlar om att jag utvecklas och det syns i kläder, inredning och annat som har med smak att göra. Jag dricker inte te och kaffe för att göra mig till utan för att jag gillar det numera. Modet ändras också, häromdagen provade jag de 501:or som jag hade för 15 år sen, de var inte så snygga idag kan jag säga

Det är inte konstigt att andra saker blir viktiga när man blir äldre. Behåller man samma smak och stil så gör man, men utgå inte ifrån att alla som ändrar tex klädstil gör det av feghet.

• tristania
    Björnmossa skrev 2008-03-20 14:18:16 följande:
    Jag har ändrat klädstil sen jag var 15 (är ~30 idag). Det handlar inte om att normaliseras och bli tant, det handlar om att jag utvecklas och det syns i kläder, inredning och annat som har med smak att göra. Jag dricker inte te och kaffe för att göra mig till utan för att jag gillar det numera. Modet ändras också, häromdagen provade jag de 501:or som jag hade för 15 år sen, de var inte så snygga idag kan jag säga Det är inte konstigt att andra saker blir viktiga när man blir äldre. Behåller man samma smak och stil så gör man, men utgå inte ifrån att alla som ändrar tex klädstil gör det av feghet.
    Tror inte att folk som ändrar sej, gör det av feghet.....det tråkiga för mej, är väl isåfall att jag inte vill byta stilen, trots att jag haft den i många år....jag gillar helt enkelt inte trender, och det kan gälla det mesta....har svårt för att se mej i något annat än det jag burit i alla år....därav min fundering.
  • Metal84

Man ska klä sig i dom kläder man tycker om

• Björnmossa
    tristania skrev 2008-03-20 14:27:37 följande:
    Tror inte att folk som ändrar sej, gör det av feghet.....det tråkiga för mej, är väl isåfall att jag inte vill byta stilen, trots att jag haft den i många år....jag gillar helt enkelt inte trender, och det kan gälla det mesta....har svårt för att se mej i något annat än det jag burit i alla år....därav min fundering.
    Det MÅSTE inte handla om trender även om jag antar att du också har lägre midja än på 90-talet och har slängt axelvaddarna .

Självklart känner inte alla att de vill gå vidare med stilen, det jag menar är att det ofta handlar om en naturlig utveckling när man gör det.
  • tristania
    Björnmossa skrev 2008-03-20 15:20:10 följande:
    Det MÅSTE inte handla om trender även om jag antar att du också har lägre midja än på 90-talet och har slängt axelvaddarna . Självklart känner inte alla att de vill gå vidare med stilen, det jag menar är att det ofta handlar om en naturlig utveckling när man gör det.
    Jo, lägre midja i jeans har jag definitivt
    Så DÄR har jag verkligen gått vidare....jag förstår vad du menar.
  • elina75

visst kan man ändra smak med åren. Jag tycker att man ska klä sig i dom kläderna man trivs i och inte bry sig så mycke om vad andra tycker. sen är det ju så att man kanske måste anpassa sig lite vid vissa tillfällen och använda "passande" kläder. Det här med att barnen tycker att man e pinsam har nog inte så mycket med kläderna att göra, jag menar det spelar ingen roll om du klär dig tantigt, omodernt,trendigt eller rockigt man e pinsam ändå :)

Svar på tråden Detta med klädstil....