V70 fyrhjulsdriven
Vi ska nog köpa en volvo v70. Har hört lite att man inte ska köpa fyrhjulsdriven (awd). Nån som har nån erfarenhet får gärna berätta för/nackdelar med Volvo V70 awd.
Glad Påsk!!
Vi ska nog köpa en volvo v70. Har hört lite att man inte ska köpa fyrhjulsdriven (awd). Nån som har nån erfarenhet får gärna berätta för/nackdelar med Volvo V70 awd.
Glad Påsk!!
Ska du köpa awd så ska du köpa en med haldexkoppling till 4wd och undvika den med viskokoppling. Haldex kom 03.
sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
Här e en bra tidning att köpa
www.teknikensvarld.se/nyheter/070326_begboken/index.xml
puff
Vi har en v70 awd, en 98. Har oxå hört att haldex ska vara bätte än viskos som Pilbågen skriver men vi har inte haft några problem med våran bil iaf. kör mkt mindre vägar med dålig snöröjning, kör en hel del transport och har bara positivt att säga om bilen.
Svärfar hade en 99a tidigare och den var oxå helt super.
Kolla så du får ett bra exemplar bara om du köper begagnat. Vet inte hur ny bil ni tänkt er.
ska ni åka 4wd så finns det bara ett namn: QUATTRO.
Hade en god vän som sålde sin audi quattro för en v70 awd men blev mycket besvken på 4wd:en. såldes och införskaffade en audi igen
Problemet är att V70AWD med viscokopplingen är i princip framhjulsdriven. Det krävs mer än att framhjulen släpper lite för att bakhjulen ska börja driva. Flera varv kan krävas på framhjulen och då har man ofta redan grävt ner sig tillräckligt för att ringa bärgare. gissa om båt och husvagnsägare ägare blivit stående och i efterhand känt sig lurade?
nya haldexkopplingen har jag förmig greppar bak fullt ut på en åttondels spinn på framhjulen. det är lite bättre.
Dessutom brukar viscokopplingen gå sönder. Den är dyr hos volvohandlaren. Dock går det bra att köra med trasig viscokoppling, bilen blir då permanent framhjulsdriven.
Rek. köp inte V70 med viscokoppling, köp då en framhjulsdriven istället. Måste en 4x4 till då köp en nyare med haldex.
glömde att säga att man kommer långt med framhjulsdrift, speciellt med rätt körteknik. 99% av tiden är awd bara extra vikt.
Jag har reklamerat min helt nya Volvo XC70 för den gick inte alls bra på hala skogsvägar med hästasläp med två hästar i , jäkla skit. Så nu på nya bilen har jag satsat rejält hoppas jag:))