Akupunktur har visat sig i någon (eller några) studier öka chanserna för att det skall bli något och teorin är att det kan förbättra miljön i livmodern, jag tror det har något att göra med ökad blodgenomströmning. Här i usa är det tydligen några kliniker som har det som en del av sitt program. På min klinik rekommenderade de det när jag frågade om det. Jag har också fått lågdos aspirin under nästan hela behandlingen alla gånger. Ges det i Sverige? Vet dock inte exakt vilken funktion man tror att det skall ha, men ökad blodgenomströmning tror jag bl a leder till tjockare livmoderslemhinnor.
Vid våra två första ET hade vi många fina embryon som både räckte till insättning och frysning. Vid första försöket tog det iochförsig men det blev ett tidigt mf. Sen tinade vi två fina men de fastnade inte. Tre färska jättefina ifrån en ny ET fastnade inte heller, en ny FET med ett långtidsodlat embryo blev inte heller något, men nu är jag i v. 26 med tvillingar efter en rätt "misslyckad" cykel där bara två av ca 18 plockade ägg resulterade i ok embryon. Så både slump och miljön i livmodern påverkar resultatet utöver kvaliteten på embryona.
Någon jag gjorde inför sista rundan var att se till att bli testad för sköldkörtelsvärden och sköldkörtelsantikroppar. Det visade sig att jag hade höga halter antikroppar även om andra värden var ok. En del fertilitetsläkare menar att antikropparna kan vara ett problem (har nog en artikel någonstans om det om du är intresserad), men det är tydligen något som meningarna är delade om. Jag fick iallafall sköldkörtelshormon och även om läkarna nu inte kan säga om det spelade någon roll så blev jag nog lite piggare av det och gick dessutom ner ett par kilon... Vissa kliniker rekommenderar blodförtunnande medel i sådana fall, men enligt min läkare har de relativt kraftiga biverkningar så det ville han inte ge mig. Vet inte vilka andra test du tagit tidigare men det enda annars är kanske titta efter myom i livmoderväggen. Stora sådana borde de redan sett på ett vul.
Sist gjorde jag också lite kostförändringar enligt kinesisk medicinsk tradition utöver själva akupunkturen som jag gjort vid alla tidigare försök. Återigen är det svårt att veta om detta lett till att det funkade denna gång, men tyckte ändå det var skönt att göra något själv.
Hur många FET har ni gjort? Även om allt är ok kan man ju ha otur och då tar det dessvärre ett par gånger. Har sett lite statistik om detta på någon annan tråd, men kommer just nu inte ihåg var.