• Anonym

Hur kan detta vara min normalvikt?

Jag är 173 cm lång och väger mellan 69-70 kg beroende på morgon och kvällsvikt. Mitt BMi är knappt över 23, och det ska vara normalvikt. Jag har kraftig benstomme, så jag kan inte ha såå mycket fett på kroppen som om det skulle varit tvärtom. Alltså, det ska vara normalt. ÄNDÅ har jag en rejäl bilring runt magen, som man riktigt kan grabba tag i, likaså magen. Enligt mig är jag överviktig. Hur kan det stämma?

Fler som tycker BMI är missvisande?

• Svar på tråden Hur kan detta vara min normalvikt?
  • Anonym

ja jag också! jag är 178 cm och när jag vägde 67 kg så var jag enlig min mening kanske inte överviktig, men absolut ur form, trivdes inte alls! jag hade rejält med bilringar och de säger ju att det är det "farliga" fettet för oss tjejer, runt magen alltså. min idealvikt är 58 kg ungefär, väger 59-60 nu. mitt BMI skulle då alltså vara c:a 18, dvs undervikt, vilket INTE stämmer! när jag ligger på den vikten är jag frisk och hälsosam på alla sätt, det kanske låter lite men jag tror kroppen är så olika för olika människor....

• Anonym
    Anonym (A) skrev 2008-03-26 22:59:49 följande:
    Klart BMI är missvisande...inget snack om det.Om du mäter midjan på smalaste stället och sen höfterna på det bredaste och sen delar midjemåttet med höftmåttet får du ett värde under 0,8 då? Isåfall är du inte farligt överviktig.Har du fött barn? tränar du? Hur gammal är du?
    Det tipset har jag aldrig sett! Ska hämta ett måttband och testa! Ja, två barn har kommit ur mig och jag är 22 år gammal.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2008-03-26 22:59:49 följande:
    Klart BMI är missvisande...inget snack om det.Om du mäter midjan på smalaste stället och sen höfterna på det bredaste och sen delar midjemåttet med höftmåttet får du ett värde under 0,8 då? Isåfall är du inte farligt överviktig.Har du fött barn? tränar du? Hur gammal är du?
    76/100 blev det, 0,76.
  • Anonym

Jag hittade en sida där man kunde räkna ut kroppsfett och liknande!
    http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett

Men förstår inte riktigt. Enligt YMCA-formeln är min procent kroppsfett 23%, och enligt mitt bmi är den 28%. Normalt var 20-30% som kvinna.. Märkligt. Undrar vad som är skillnaden?

• Anonym
    Anonym (A) skrev 2008-03-26 23:12:46 följande:
    Svar på #5Sedär! Va bra!Hur länge sen var det du fick barn? Kanske du bara behöver tid för att dra ihop magen igen? Kroppen blir ju tyvärr aldrig som förr för dom allra flesta. Eller så får man slita ont för att få den dit.Hoppas du kan känna dig nöjd ändå!
    Tyvärr är det ju så, den fina underbara släta kroppen man en gång hade får man nog aldrig tillbaka igen. Men man kan ju hjälpa den lite på traven i alla fall! Ja, sista kom för 1 år sedan precis, så det var inte så länge sedan. Men vikten är tillbaka där den var innan jag blev gravid, men inte formen. Iaf inte på magen. Får nog ta tag i det.
  • Anonym

ja du Anonym... kvinna ser jag mig då som! jag skrev att det kanske låter lite men nog fan har jag former...jag antar att du ser ett skelett framför dig till de siffrorna men så är det inte. jag har C-kupa och en röv som dallrar när jag går, duger det åt dig? du ser ju själv, Anonym A väger ju 20 kg mer än mig och är smal. jag vet inte vad som gör det, men så här är det för mig. jag är inte sjukligt smal på något vis, är en normal 36:a uppe och 38:a nere....

• Anonym

En kille jag känner var på hälsokontroll på jobbet. Han fick veta att han har för högt BMI. Till saken hör att han är muskulös, finns inte ett extra gram fett på den kroppen. Helt platt musklig mage.. osv osv.

Men, för högt BMI hade han enligt sköterskan. Helt sjukt.

Hörde häromdagen en kille säga att han måste hålla igen för att han har för högt BMI. Han såg vältränad ut med bulliga muskler på armarna och bröstet. Tilläggas ska att han sa det där med BMI på allvar. Trist att ett så cåligt "mätinstrument" gett så stort genomslag.

• Anonym

Anonym A...hoppsan kan visst inte räkna heller

Svar på tråden Hur kan detta vara min normalvikt?