Inlägg från: dottermorochmormor |Visa alla inlägg
  • dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

Litetdahl skrev 2008-03-31 16:21:13 följande:
    Hmm... Väljer man att bo i lägenhet är ju grannars eventuella festante något man får leva med. Tycker att det var schysst att de satte upp en sådan lapp. Jag läser iallafall mellan raderna på lappen att det är ok att gå och säga till om det blir förmycket liv, annars struntar man väl i att meddela via lapp över huvud taget. Tycker också att det är ganska typiskt svenskt att föreslå att ringa en störningsjuor istället för att gå och knacka på, be i en trevlig ton att de ska sänka volymen. De flesta lyssnar ju faktiskt på ett sådant önskemål.Således, förstår att du kände dig slut och trött TS, men detta lät lite väl gnälligt.
    Helt ärligt; Om du hade oturen att bo i det hus och område jag bor i, kan jag lova dig att du inte skulle gå och ringa på hos grannarna och be dom sänka volymen när dom har fest.

Jag ringde aldrig störningsjouren, utan jag betedde mig riktigt svenskt och gillade istället läget, medan jag tröstade min 3-åring som tyckte det var jätteotäckt.

Tyvärr hade jag inga öronproppar hemma att med våld tvinga in i öronen på min son. Hade jag haft det hade jag ändå inte gjort det eftersom det vore ett övergrepp på en liten person som aldrig i livet skulle vilja ha ett par öronproppar i öronen.
    Skulle DU/NI/Den som kom med förslaget från början, utsätta eventuella barn för detta?!?! Jag tvivlar starkt.

Slutligen har jag otroligt svårt att förstå varför det här med "svennebeteende" tas upp.
    Mina grannar, dom som hade festen, är invandrare. Deras vanor och ovanor har jag aldrig ens haft tanken på att benämna som något specifikt invandrar eller ännuvärre svartingbeteende.
    Eventuell härkomst på mina grannar eller mig har inget med sakfrågan att göra.

Jag undarar fortfarande varför det ska vara så fruktansvärt svårt att ta den hänsynen man kan, och hyra en lämplig lokal när man ska ha fest? Är det snålhet det handlar om??!?!

Och för att vara riktigt tydlig nu; I det här inlägget svarar jag på mer än det jag har citerat.
  • dottermorochmormor
    Marlean skrev 2008-03-31 16:22:38 följande:
    Lämnar man lappar anser jag inte att man som granne kan klaga om det bara sker någon enstaka gång. Man får ju acceptera att ens grannar har ett liv också om man bor i lägenhet. Klarar man inte av det får man väl flytta till ett hus.
    Köper du ett hus åt mig då??
    För riktigt så enkelt är det inte för många av oss, alla kan inte gå och köpa ett hus hur som helst. Och orsaken att det inte går kan vara många.
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 16:52:44 följande:
    Men hallå....Om mitt barn fylelr 1 år och jag har kalas och föräldrarfest, klart jag ska ha det i min lägenhet oavsett regler.Dessutom går man ju och pratar med grannarna och är det så att någon misstycker så får man ju ta itu med det problemet sen.
    Det är inte så att det är liiiiiiiiiite skillnad mellan ett 1-årskalas med föräldrar och en fest med partyglada, mer eller mindre nyktra 25-åringar som äger en sjysst stereoanläggning???
  • dottermorochmormor
    saris111 skrev 2008-03-31 16:54:43 följande:
    Du har inte råd att köpa hus???Men hur många har råd att hyra lokal då?????Hade jag vart du så hade jag gått o bett dom att kanske dämpa sig lite.Är man trevlig så får man ett trevligt bemötande tillbax.O det var ju faktiskt fredagskväll.
    Att hyra en lokal kan kosta allt från en hundralapp (kan faktiskt tom vara gratis!!!!!) upp till en tusenlapp. Att köpa ett hus kostar ju lite mer än så, eller har jag missat något?!

Jag struntar faktiskt i att det var en fredagskväll. För mig var det ingen fredagskväll eftersom jag inte har ett arbete måndag-fredag kl 07-16.
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:01:39 följande:
    Det kan just vara snålhet eller att man helt enkelt är fattig !!!
    Okej. Men det finns otroligt många fattiga och snåla som hyr sin bostad i flerfamiljshus som förtjänar samma lugn och ro som den som har råd att köpa sig ett hus....
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:08:35 följande:
    Andra har rätt att feta om dem vill.
    Du får lugn o ro nästa dag
    Nu är det så här att i mitt hus finns 28 lägenheter på sammanlagt 11 våningar. Dom som har fest har det kanske inte samma dag, det finns dom som festar mitt i veckorna, dom som festar en fredag och dom som festar en lördag. Faktiskt till och med en söndag då och då.....

Finns det någon möjlighet att du kan tänka dig att jag faktiskt inte alls får lugn och ro nästa dag?! Att nästa granne sätter igång med sin stereo, stökiga kompisar och cigarettrök i trapphuset för att inte tala om den soptipp man möts av i hissen på mornarna.....

Jag har aldrig önskat total tystnad och grannar som tassar på sina tår. Jag står ut med mycket ljud, nej förresten, jag står inte ut, jag trivs med mycket ljud.

Men jag accepterar INTE att sitta i min egen soffa, i mitt eget vardagsrum, med en ängslig treåring, i ett hem där jag betalar över 8000 kr/månad för att bo - och uppleva att jag sitter i grannen ovanförs högtalare och vibrerar. Där har vi passerat en gräns för länge sedan!
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:12:17 följande:
    EEEhhh Många gör det.
    Vaddå riskpuskon?????
    Är det många som dricker sprit i den bemärkelsen att dom blir onyktra på sina barns födelsedagsfester?!?!

Ja, jag har alltid hävdat att det finns dom som inte borde ha fått barn...
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 17:13:00 följande:
    Sant
    Dåså.
  • dottermorochmormor
    Agni skrev 2008-03-31 17:12:19 följande:
    Har inte orkat läst hela tråden men en liten fråga TS.Varför ringde du inte störningjouren? Eller varför gick du inte själv och sa till grannarna?
    Jag ville inte vara en typisk gnällgranne. Jag gillade läget och stod ut. Jag tog ut min frustration här istället.

Jag går inte och ringer på hos mina grannar utan en livvakt, och någon sådan har jag inte så alltså lät jag bli. Du hade heller inte ringt på hos någon av mina grannar.
  • dottermorochmormor
    mintchocolate skrev 2008-03-31 17:25:38 följande:
    Måste bara fråga. Tycker ni inte att det är lite skillnad om det är helg eller vardag? Jag menar inte att man ska skrika och gapa och ha så pass högt på att man inte hör sig själv tänka, men om det inte låter så mycket, bara lite?Jag har väldigt svårt för grannar som stör, men är det helg så tycker jag man kan ta lite mer än på vardagen. Man kanske hör lite dov musik och grannar som pratar? Eller tycker ni det ska vara knäpptyst klockan 22.00 även på en lördag?
    NU kan jag ju inte prata för alla andra; men för mig personligen så har jag inget emot om grannarna har fest. Jag har aldrig i något av mina inlägg skrivit något sånt. Det jag vänder mig emot är musikvolymen som sällan eller aldrig är låg. Om man ska ha en fest som man vet riskerar bli högljudd, fattar jag faktiskt inte varför man tvunget måste ha den hemma.

Dov musik och grannar som pratar hör jag dygnet runt här, och det har jag som sagt inget emot alls. Grannen väggivägg har sitt vardagsrum mot vårt sovrum, jag somnar ofta till deras tv och småprat.

Knäpptyst klockan 22.00 behöver det heller inte vara. Men jag ska kunna höra min tv, jag ska kunna sova om jag behöver och mina barn ska kunna få somna tryggt utan änglsan.

Sist men inte minst så är det inte helg för alla bara för att dagarna heter fredag-lördag och söndag. Mitt arbete innebär oftast långa arbetsdagar just på helgerna och jag är oftare ledig två dagar i sträck mitt i veckan....Så är det många som har det, och det kanske kan vara något att tänka på??
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!