• Leaaa

Vitaminer till en 3-åring

Funderar på om det finns vitamintillskott för barn som är över tre år? Tror min pojk skulle behöva få i sig lite mer än han får i sig med maten då han inte e så förtjust i vissa vitaminrika produkter.

Funderar på att ta han till bvc så dom ska ta blodprov på han. Han e ofta lite småtrött nu för tiden å jag tror det kan bero på vitaminbrist.

• Svar på tråden Vitaminer till en 3-åring
  • Suneboll

Barn får inte så lätt vitaminbrist...jag hade nog dragit mig för att ge tillskott i onödan.

Skriv upp vad han gillar o äter, det är nog inte så farligt 'ändå....

• Nennis1

På alla vitaminer som jag har läst på så är dom från 4 år.

• lilla my2

Det finns något som heter Sana-sol som vi köper på vår konsum butik bland hälsoprodukter ( finns säkert i hälsokostbutikerna också), den har förut funnits på apoteket , då hette den hexavitamin!

Nåja, denna är i alla fall osockrad och innehåller: A- B- C-, D och E vitaminer och är från 3 år!

Den är god- min dotter äter den och efter vi började med den så har hennes mat "humör" blivit mycket bättre- hon äter helt enkelt!

Jag fick den när jag var liten och började också äta bättre då!

• Leaaa

lilla my2, dagmamman har också märkt att han e ovanligt trött så jag vet inte riktigt vad det kan vara.

hittade på apotekets hemsida dessa www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=229803&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo vet inte om länken kommer funka men så står det om dom:

I ACO Vitamineral barn Pick&Mix får barnen i sig det dagliga vitamin-och mineralbehovet i en enda tablett, produkten är framtagen i enlighet med Livsmedelsverkets rekommendationer för kosttillskott. Skönt att veta de dagar då det kinkas vid matbordet och kosten kanske blir lite ensidig. Och får barnen dessutom själva vara med och välja sina favoritsmaker blir vitaminer mycket roligare!

Barn 3-10 år: 1 tuggtablett dagligen. Intas i samband med måltid.

• Niinis
    Leaaa skrev 2008-03-31 09:36:09 följande:
    lilla my2, dagmamman har också märkt att han e ovanligt trött så jag vet inte riktigt vad det kan vara. hittade på apotekets hemsida dessa www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp... vet inte om länken kommer funka men så står det om dom:I ACO Vitamineral barn Pick&Mix får barnen i sig det dagliga vitamin-och mineralbehovet i en enda tablett, produkten är framtagen i enlighet med Livsmedelsverkets rekommendationer för kosttillskott. Skönt att veta de dagar då det kinkas vid matbordet och kosten kanske blir lite ensidig. Och får barnen dessutom själva vara med och välja sina favoritsmaker blir vitaminer mycket roligare!Barn 3-10 år: 1 tuggtablett dagligen. Intas i samband med måltid.
    min son äter dom, verkar jätte bra!
    han tycker de är så goda så man får nog gömma dom!!
  • Suneboll

Om han e ovanligt hängig o trött hade jag kollat upp detta med en barnläkare. Kan ju vara så att barnet lider av ngn infektion som inte vill ge med sig

• sofie27

Hade också funderingar på vitamintillskott till min son som blir tre i maj...Är lite orolig bara för att någon innehåller apelsinsmak eller mjölk...han tål inte det...Han är allergisk mot soja och ägg också men den är väldigt liten chans att det finns i dom tillskotten?

• Barbaskön

Min 3,5 åring äter apotekets Pic&Mix och jag tyker hon verkar piggare, gladare och alertare. Hennes hår har blivit bättre och naglarna växer så det sprakar. Hon äter väldigt lite grönsaker, bara majs och gurka (och de grönsaker jag försöker dölja i maten men det går inte alltid) så därför tycker jag det är skönt att hon får dessa.

• Nennis1

Vad mycket det finns som jag har missat =( Ska åka och köpa vitaminer idag åt lillkillen nyss fyllda tre år.

• Viran

Våra tjejer får bio-strath, smakar urk men de får en liten pez godis efteråt så går det bra...finns på hälsokosten..

• Kelsy

Rekomenderar Eskimå-kids på apoteket som innehåller omega-3 plus lite andra vitaminer som jag rekomenderar stark. Tycker att Kevin har blivit mycket piggare, friskare, sover bättre och längre sen vi började med det. Läste i nån tråd här att omega-3 kan ge bättre nattsömn så det var främst för det samt för immunförsvaret då han varit så ofta sjuk i vinter. Hitills kan jag iallafall inte påstå att det inte fungerar.

• Leaaa

Dom vitaminer jag skrev om är slut i hela stan hos oss. Apoteket vet inte när dom får hem fler. Köpte i alla vall Eskimo-kids till han idag så vi får se hur det går.

• sebbeman

Jag var inne på hälsokostbutikn idag, därhade dom vitamintillskott från 2 år

• LeaveMeAlone
    Niinis skrev 2008-03-31 10:29:54 följande:
    min son äter dom, verkar jätte bra!han tycker de är så goda så man får nog gömma dom!!
    det får jag göra med min son. han tjatar alltid om fler tabletter "men jag har ju BARA fått en mamma". hehe. men bra dom går ner iaf..
  • Leaaa

iag fick jag tag på två kartor en tropisk å en cola/lime. Han fick en direkt i bilen å tyckte att dom var goda. Hoppas det fortsätter så och att apoteket tar hem fler.

Eskimo kan man ge till barn från 1 år...

• mejram

Linnea 3,5 år får Minallivit (från hälsokosten, formade som nallar) och fiskolja, eye-q tuggisar eller triomega kids tror jag att de heter.

Angående kosttillskott och barn finns det en intressant bok som heter Friskare barn av Peter Wilhelmsson, rekommenderas.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
Svar på tråden Vitaminer till en 3-åring