• Sussie1975

niferex & hemofer!!!!! skonsammast???????

Nu har jag hela tiden hört olika!
    När jag var på apoteket så sa jag att jag var hård i magen i vanliga fall, så jag ville ha skonsamma tabletter mot magen! Det var inget snack, jag skulle ha Niferex vilket var skonsammast sa dom där! Andra gravida säger att dom fått Hemofer plus för att deras barnmorskor rek dom det!
    Vad ska jag nu ha???? vill veta!

• Svar på tråden niferex & hemofer!!!!! skonsammast???????
  • Snooze

Vet inte riktigt vilka som är skonsammast men det beror väl också på hur mycket järn du behöver.....jag har alltid haft lågt hb så Niferex har varit ett måste för mej oavsett magens reaktion. Hemofer har alldeles för lågt järnvärde.....

Det är min åsikt.....och jag delar den
  • Sussie1975

Jo visst, men då kan du ta fler tabletter av hemofer....
    att vara hård i magen är inte ens skoj!!

• Annaloo

Jag tror att det är lite olika för olika personer... Jag har ätit Hemofer förut och det har funkat bra, men den här gången fick jag åka in akut med gallbesvär när jag försökte komma upp i dagsdos... Med Niferex har det gått jättebra (1 tablett per dag).

*** v22 ***
  • Snooze
    Sussie1975 skrev 2008-03-31 10:33:08 följande:
    Jo visst, men då kan du ta fler tabletter av hemofer....att vara hård i magen är inte ens skoj!!
    Fast fler tabletter hjälper inte....Hemofer innehåller 9mg medans Niferex innehåller 100mg. Det blir en massa tabletter extra....
    Dessutom har jag ätit 5 Niferex om dagen och det hjälpte iallafall inte så jag var tvungen att påbörja en Venofer-behandling
  • Sussie1975

Jo men hemofer ska man väll ta 2 tabletter, medans det räcker med en niferex?

• Snooze
    Sussie1975 skrev 2008-03-31 10:41:48 följande:
    Jo men hemofer ska man väll ta 2 tabletter, medans det räcker med en niferex?
    Men det beror ju på vad du har för blodvärde....Ligger du hyfsat bra och behöver bara hålla det kvar på samma nivå så räcker nog en eller två Hemofer. Börjar det sjunka en bit så krävs det mer järn. Och då räcker inte Hemofer. Jag hade tex. hb på 79....då hade en ....eller 17 Hemofer bara varit en fis i rymden, det hade inte hjälpt.
    Förstår du? Vad har du för hb?
  • Sussie1975

Brukar ligga runt 125

• Sussie1975

Är blodgivare, och då brukar jag inte alls äta järntabletter!

• Iroyg
    Vill bara inflika med att klippa in en bra redogörelse över Hemofer och Niferex och skillnaden mellan dem.

------------------------------------------------------------

Det är skillnad på järn och järn i Niferex och Hemofer. Hemofer innehåller hemjärn medan Niferex innehåller syntetiskt icke-hemjärn.

Hemjärn tas upp i kroppen till 25%. Det absorberas utan att påverkas särskilt mycket av andra livsmedel.

Av icke-hemjärnet tas mellan 5-10% upp beroende på hur maten är sammansatt. Upptaget av icke-hemjärn stimuleras av C-vitamin i t ex frukt, juice och grönsaker. ”Köttfaktorn” som finns i kött, fågel, fisk och skaldjur ökar upptaget av både icke-hemjärn och hemjärn.

I en gravids dagsdos av Hemofer (4 tabl) är det 36 mg järn. Om kroppen tar upp 25% så blir det sammanlagda upptaget ca 9 mg.

I en Niferex är det 100 mg, om upptaget är 5-10% så blir det sammanlagda upptaget 5-10 mg.

Hemofers 9 mg hemjärn/tablett motsvarar mellan 30 och 40 mg icke-hemjärn (som i Niferexen). Så det sammanlagda upptaget av järn skiljer sig inte så mycket mellan de båda alternativen.

Dessutom är det bra att sprida ut intaget över dagen, inte allt på en gång. Vilket man inte kan med tabletter som innehåller hela dagsdosen på en gång.

------------------------------------------------------------
  • SkönaGG

Jag kunde inte äta niferex då jag fick förstoppning och magknip av dom.

Min sista graviditet har jag ätit Vitamineral Kvinna ( för kvinnor i fertil ålder även gravida och ammande) med 18mg järn ( och massa annat bra) och Hemofer plus 3 tabletter/dag blir 27mg järn (dagsdos för gravida 3-4st)
    Det räckte för mitt järnvärde.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Miang

Det verkar vara väldigt olika hur järntabletterna funkar. Min mage funkar bättre med 1 niferex än vad den gjorde med 2 hemofer. Man får nog prova sig fram helt enkelt.

• sommarblomma1

Jag tar två tabletter Hemofer om dagen och min mage mår utmärkt.

~*~♥~*~ v.24 ~*~♥~*~ BF 23 juli 2008
  • mone30

Jag blev till och med bättre i magen när jag började äta Nifrex än jag var innan.

Du måste nog prova vad som fungerar för dig.

//M

• Suskiv

Jag kan endast äta hemofer. Niferex blir jag helt förstörd i magen av. Men eftersom jag förra gången damp ner på 76 i Hb så behövdes lite starkare grejer. Jag fick vernoferdropp. Trots dropp kom jag aldrig högre än 111

Svar på tråden niferex & hemofer!!!!! skonsammast???????