• Tjofsen

    Mönster-delar-tråden till oss som syr till bebis

    Då man är en extrem nybörjare på att sy har man inga mönster på lager.

    Tänkte att man kanske skulle ta och "byta mönster" med varandra. Går det?
    Man skulle ju kunna lägga ut en skiss med mått etc. eller scanna in ett mönster?

    Vi får se om det är någon som vill hänga med??!!

  • Svar på tråden Mönster-delar-tråden till oss som syr till bebis
  • Tjofsen
    challe 1 skrev 2008-04-03 09:57:18 följande:
    får mam göra så?
    Jag vet inte!
  • dorothea

    mönstren är kopieringsskyddade om du inte själv har gjort det.
    När jag började sy barnkläder ritade jag av byxor och klänningar. Antingen så sprättar man i sär plagget eller så lägger man det på mönsterpapper och ritar av del för del. Lägg till för sömsmån. Tänk på att exv. byxor är större bak.

  • Tjofsen

    Okej..men man kan ju lägga ut mönster man själv har designat och gjort om till sitt? Det måste ju finnas massor av sånt ute i landet bland de som syr. Eller åtminstone beskrivningar.

  • Theresa1

    jag är på jakt efter ett vanligt mössmönster--- eller iaf beskrivning mwen jag har ju inget att dela med mig av

  • Theresa1

    jo visst kan jag det hur gör jag upptill för att den inte ska bli så kantig. Sett massa som syr jättefina mössor i trikå. Dubbla.

  • grynet80

    Kan man inte rekomendera mönster från tidningar el böcker istället??

  • dorothea
    Theresa1 skrev 2008-04-03 12:48:26 följande:
    jo visst kan jag det hur gör jag upptill för att den inte ska bli så kantig. Sett massa som syr jättefina mössor i trikå. Dubbla.
    Runda av mönstret. Skissa på ett papper hur du vill att mössan skall se ut. Antingen så klipper du i två delar eller bara en. Svårt att förklara, man behöver ju rita på ett papper för att förklara. Sy i något gammalt tyg och gör prptotyper. Sedan när du är nöjd kan du sy av favorittyget.

    Det är ju egentligen bara huvudomfånget och höjden som avgör hur stor mössan skall vara rundningen eller toppen kan du bestämma själv. Varför inte sy som en tratt och slå knut på toppen?
  • Fröken Inga

    Tjofsen


    Kanon bra ideé till tråd. Även om man inte har möjlighet att lägga ut mönster så kan man ju tipsa varandra om hur man ska gå till väga och liknande. Sånt hjälper mycket när mann är nybörjare. Vet vad man vill göra men inte hur.


    När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Tjofsen
    Fröken Inga skrev 2008-04-08 15:56:56 följande:
    Tjofsen Kanon bra ideé till tråd. Även om man inte har möjlighet att lägga ut mönster så kan man ju tipsa varandra om hur man ska gå till väga och liknande. Sånt hjälper mycket när mann är nybörjare. Vet vad man vill göra men inte hur.
    Exakt...och att sprätta upp befintliga platt och sen försöka få ihop det igen - det var ingen hit kan jag säga. Där sitter man tillslut med 1000 delar och fattar inte hur de hänger ihop.

    Jag har sytt tyg till babykorg idag (bild i mitt galleri) där hade jag befintligt att titta på - men det är ändå lite trixigt - när man är nybörjare är allt lite svårt.
Svar på tråden Mönster-delar-tråden till oss som syr till bebis