• MalinI

    Hur länge får era 14 åringar vara ute?

    Ja som i rubriken. Hur länge får era 14 åringar vara ute en lördag kväll?

    Min syster ska sova här i natt och ska först träffa lite kompisar. Hon ville vara ute till kl 01, men jag sa senast 23 ska hon vara hemma. Eller vi har sagt att någon hämtar henne strax före 23. För vill inte att hon ska gå själv. Lovade att hon slapp att jag hämtade henne precis hos kompisen. Pinsamt  
    Men det vart ju självklart en massa tjafs om att jag vara orättvis. Har försökt komma på hur länge jag själv fick vara ute, men kommer inte ihåg.

    Så därför undrar jag hur länge era barn får vara ute på kvällarna?


    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Svar på tråden Hur länge får era 14 åringar vara ute?
  • stinamaria

    Kan ni inte kompromissa då? Att hon får vara ute till 00. Det är ju faktiskt inte så stor skillnad på 23 och 00 =)

  • mattispadd

    våran tjej som blir 14 i sommar får komma hem 22 på helgen...jag anser att dom inte ska ränna ute i den åldern...min snart 16 åring kommer vid 23 ...och ännu så har dom acceptera det...

  • miliasmamma

    När vi åkte iväg på disco o dyl så fick jag vara ute till dom stängde, vilket oftast var runt 01. Men satt jag bara hemma hos kompisar så var det runt 23-00 som gällde.

    Min dotter är bara 7 år än så länge, så än så länge behöver jag inte oroa mig för det :)

  • MalinI

    Tack för era synpunkter. Jag vill inte riktigt ändra mig för i kväll och helt plötsligt ändra mig. Men funderar mest för en ev nästa gång.


    stinamaria skrev 2008-04-05 19:38:17 följande:
    Kan ni inte kompromissa då? Att hon får vara ute till 00. Det är ju faktiskt inte så stor skillnad på 23 och 00 =)
    mattispadd skrev 2008-04-05 19:40:55 följande:
    våran tjej som blir 14 i sommar får komma hem 22 på helgen...jag anser att dom inte ska ränna ute i den åldern...min snart 16 åring kommer vid 23 ...och ännu så har dom acceptera det...
    Skönt att dom accepterar det. Livet blir enklare.
    Det är svårt att som storasyster komma och sätta regler. Bra övning inför ens egna barn växer upp
    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Indillia

    När jag var 14 skulle jag vara hemma kl.20 på vardagar och 21 på helger.
    För mina yngre syskon gällde 22 på vardagar och 00 på helger.
    Otroligt orättvist och att vara hemma senat 21 är på tok för tidigt. Jag var dessutom bra mycket "duktigare" än mina syskon.

  • MalinI
    Indillia skrev 2008-04-05 19:47:02 följande:
    När jag var 14 skulle jag vara hemma kl.20 på vardagar och 21 på helger.För mina yngre syskon gällde 22 på vardagar och 00 på helger.Otroligt orättvist och att vara hemma senat 21 är på tok för tidigt. Jag var dessutom bra mycket "duktigare" än mina syskon.
    Det är ju tråkigt att det skiljer så mellan syskonen.
    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Sailor

    Okej, jag har ingen fjortonåring ännu men jag hade aldrig låtit en fjortonåring vara ute längre än till 21.00. Aldrig. Fjortonåringar är barn.

  • bodil louise

    Vi har en 14-åring & en 16-åring, o om dom är hemma hos kompisar ska dom vara hemma vid 21-tiden på vardagar o vid 23.00-tiden på helger. Vi har inget tjafs om det, utan ringer bara o säger_dags o gå hem, deras kompisar har samma tider som vi, så det blir inga diskussioner om att andra får si o så, skönt när det är lika regler hos varann.
    Håll på vad ni anser vara rimligt!!!! Det är era regler som ska vara rätt för er!!

  • miliasmamma

    Inte ens vid discon? Sånt kanske inte är lika ofta nu som när jag var yngre iofs? Men att gå hem vid 21 då tycker jag är lite tidigt. Men på vardagarna låter det som en helt ok tid.


    Sailor skrev 2008-04-05 19:56:30 följande:
    Okej, jag har ingen fjortonåring ännu men jag hade aldrig låtit en fjortonåring vara ute längre än till 21.00. Aldrig. Fjortonåringar är barn.
  • MalinI
    bodil louise skrev 2008-04-05 20:00:20 följande:
    Vi har en 14-åring & en 16-åring, o om dom är hemma hos kompisar ska dom vara hemma vid 21-tiden på vardagar o vid 23.00-tiden på helger. Vi har inget tjafs om det, utan ringer bara o säger_dags o gå hem, deras kompisar har samma tider som vi, så det blir inga diskussioner om att andra får si o så, skönt när det är lika regler hos varann.Håll på vad ni anser vara rimligt!!!! Det är era regler som ska vara rätt för er!!
    Tack. Då känns inte det så tidigt med 23 som hon ville påskina Okej att jag vet att tonåringar/barn försöker när det är nya personer som tar hand om dem eller vad man ska säga.
    Sailor skrev 2008-04-05 19:56:30 följande:
    Okej, jag har ingen fjortonåring ännu men jag hade aldrig låtit en fjortonåring vara ute längre än till 21.00. Aldrig. Fjortonåringar är barn.

    21 tycker jag känns lite tidigt. Klart dom är barn. Men vi vet vart dom ska, vi hämtar henne i närheten, så hon slipper gå hem själv.


    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
Svar på tråden Hur länge får era 14 åringar vara ute?