• Anonym (mushroom)

    Svamp igen! Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och ig....

    Blir vansinnig. Varför får jag svampinfektion flera ggr/år?! Och inget hjälper i förebyggande syfte (då menar jag som att: inte raka sig, ha bomullsunderkläder, unvika tighta kläder, undvika socker, tvätta underkläderna i 60grader eller mer och aldrig ihop med strumpor, behandlat partnern).
    Har haft återkommande svamp och läkare har bara bett mig ta en kur (klassikern på apoteket, hjälper ju, men det ÅTERKOMMER - det är nyckelordet).
    Känner nästan att ni på FL kan bidra med fler tips än läkarna..,
    VAD MER KAN JAG GÖRA?

  • Svar på tråden Svamp igen! Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och ig....
  • fyrvaktaren

    Har haft samma problem så jag vet hur frustrerande det är!

    Det som hjälpt mig mycket är att jag fått Fluconazol/Diflucan utskrivet av min gynekolog (efter att de tagit svampodling så de vet att det är svamp som är problemet och vilken art det är). Den tar man med 2-4 veckors mellanrum..eller vid behov. Det de säljer på apoteket behandlar ju enbart lokalt och kan dessutom göra slemhinnorna ännu mer känsliga och göra det lättare för fler svampinfektioner att få fäste.

    Sen kan det även vara bra att när du ej har svampinfektion ta Vivaq (finns på apoteket) efter samlag för att balansera ph-balansen i slidan så den blir mer sur igen. Ifall slidan är så sur som den ska vara är det svårare för svampen att överleva.

    Lägger in länkar till info om Fluconazol och Vivaq här så du kan läsa vidare:

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=104974&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

  • Anonym (same)

    Så där har jag oxå haft det. Den receptfria skiten på apoteket hjälper inte. Diflucan o enbart Diflucan hjälper! Jag fick nåt billigt skit en gång, då Diflucanet var slut, det hjälpte inte ett dugg, så dom fick skriva nytt...

  • Mrs Kaffelatte

    Hej hopp!!

    Här kommer räddande ängeln

    Kolla in min tråd.

    Jag var likadan förut jag med..

    Nu har jag varit fri i nästan 4 år!!!!

    *Jubel*


    Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • Hadjelina

    Jag gick också på långkur med Fluconazol (billigare än Diflucan men samma verksamma ämne), jag fick ta 1 tablett per vecka i 3 månader, och sen vid behov. Fungerade bra. En kompis till mig hade också ständigt återkommande infektioner, men de försvann helt när hon slutade med p-piller.


    Du är din egen lyckas smed
  • Anonym (Lättad)

    Vet PRECIS hur du har det!! Hade samma problem för några år sedan. Är själv läkare (dock inte gynekolog) och behandlade mig därför själv med båda lokala svampmedel och receptbelagda som Diflucan kapslar. De hjälpte men bara under en veckas tid, sen var problemen tillbaka, ffa klåda som gjorde mig sömnlös.

    Till slut tog jag kontankt med min gynekolog som tog en svampodling, som till både min och gynekologens förvåning var negativ! Gynekologen trodde att jag från början hade haft svamp men sedan fått "överbehandlings-syndrom". Dvs jag hade behandlat så mycket att balansen i underlivet var helt rubbad och överkänslig. Jag och sambon fick sexförbud i 1 månad (inte lätt när man då var nyförälskad kan jag lova!), gynekologen rekommenderade att jag bara tvättade mig med ACOS intimOLJA och sedan fick jag utskrivet en toppenbra salva, Kenacombin Novum, att smörja med BARA i nödfall. Låååångsamt hämtade sig "systemet" och visst har jag haft svampinfektioner sedan dess, när jag tagit penicillin tex, men bara en gång per år kanske.

    Såååå...se verkligen till att du HAR svampinfektion och inget annat när du/ni behandlar så ni slipper min "onda cirkel".

  • Mrs Kaffelatte
    Anonym (Lättad) skrev 2008-04-08 09:57:53 följande:
    Vet PRECIS hur du har det!! Hade samma problem för några år sedan. Är själv läkare (dock inte gynekolog) och behandlade mig därför själv med båda lokala svampmedel och receptbelagda som Diflucan kapslar. De hjälpte men bara under en veckas tid, sen var problemen tillbaka, ffa klåda som gjorde mig sömnlös.Till slut tog jag kontankt med min gynekolog som tog en svampodling, som till både min och gynekologens förvåning var negativ! Gynekologen trodde att jag från början hade haft svamp men sedan fått "överbehandlings-syndrom". Dvs jag hade behandlat så mycket att balansen i underlivet var helt rubbad och överkänslig. Jag och sambon fick sexförbud i 1 månad (inte lätt när man då var nyförälskad kan jag lova!), gynekologen rekommenderade att jag bara tvättade mig med ACOS intimOLJA och sedan fick jag utskrivet en toppenbra salva, Kenacombin Novum, att smörja med BARA i nödfall. Låååångsamt hämtade sig "systemet" och visst har jag haft svampinfektioner sedan dess, när jag tagit penicillin tex, men bara en gång per år kanske.Såååå...se verkligen till att du HAR svampinfektion och inget annat när du/ni behandlar så ni slipper min "onda cirkel".

    Jag fick höra att man inte skulle ha ACOs intimolja.. Eller jo bättre det än tvål eller nått..


    Men orsaken varför man skulle ha olivolja i stället var att den för det första var helt naturlig och ren från kemikalier ect.. Och för det andra så innehåller den oleinosyra som ska vara svamphämmande i sig.
    Dessutom så har oliverna en viss läkande effekt..

    Och sexet det vara bara att "behandla"  bägge två samtidigt med olivoljan så ordnade det sig..


    Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • Anonym (mushroom)

    I LOVE YOU!!!
    Jag ska testa olivolja men också gå och göra en svampodling (känns som det odlas ganska bra av sig självt )och se om en annan läkare kan göra något åt det, för det är förbannat irriterande. Det kom efter graviditeten och hållt i sig. Tar t.o.m. slutat m. p-piller! Men svampen har en tendens att blossa upp efter sex, überirriterande, men det är väl för att jag irriterar alleredan irriterade slemhinnor. (Ordet irriterad tycks återkomma ofta).

    Ingen som vet en bra läkare i GBG-området va?

  • Anonym (Lättad)

    Sorry, har inga kontakter där. Se i andra trådar om någon kan rekommendera någon bra gynekolog, det borde ju finnas en del erfarenhet här på FL!

  • Mrs Kaffelatte
    Anonym (mushroom) skrev 2008-04-08 10:58:26 följande:
    I LOVE YOU!!!Jag ska testa olivolja men också gå och göra en svampodling (känns som det odlas ganska bra av sig självt )och se om en annan läkare kan göra något åt det, för det är förbannat irriterande. Det kom efter graviditeten och hållt i sig. Tar t.o.m. slutat m. p-piller! Men svampen har en tendens att blossa upp efter sex, überirriterande, men det är väl för att jag irriterar alleredan irriterade slemhinnor. (Ordet irriterad tycks återkomma ofta).Ingen som vet en bra läkare i GBG-området va?

    Jag skulle ha gjort så här


    Behandla både dig och den du har sex med men canesten ect.
    Sen kör ni båda med olivolja samtidigt..

    Kollade du länken??
    Det ska vara virgin/kallpressad olja...

    Sen är det jätteviktigt att tvätta sig efter sex.
    Sperman gör så att jag får svamp... (eller måste man skriva mysrester?)

    Min slemhinna har blivit så mycket starkare efter mina år med olivolja så jag upplever att den stärker med..


    Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • Anonym (mushroom)

    Nja, min sambo skulle tycka att olivolja var ett enda kaos. Herregud, han tycker det är läskigt med handcreme! Vi har båda behandlats med svampmedel (men han ville avbryta kuren efter en dag för det tyckte han verkade hjälpa - så jag fick tjata, gnata och beordra) men numer alltså... Oj oj oj. Kör oftast med kondom, för då känns det inte lika mycket.

Svar på tråden Svamp igen! Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och ig....