• Diny

Att bli översättare..Frågor

Jag skulle vilja bli översättare och har sökt några engelsk kurser på högskolan. Är det en bra början? Tänkte läsa lite olika kurser på engelska och få ihop högskolepoäng i det. Eller hur fungerar det?
    spelar det någon roll vilka kurser man läser om de är på engelska?(de jag har sökt handlar typ om allmän engelska och grammatik )Tack!

• Svar på tråden Att bli översättare..Frågor
  • pikkumyy80

Det finns översättarprogram på stockholms universitet, göteborg och möjligen uppsala...
    De brukar vara runt 2 år och kräver förkunskaper. Man ska ha läst minst ett år i vardera språket på universitetsnivå. På stockholms univ var det iaf tidigare så att man skulle ha läst en termin svenska också.

Det finns även en kortare utbildning på bara ett år, men jag tror inte att den är lika meriterande.

Efter vad jag hört är antagningsprovet till översättarutbildningen rätt svårt. Ta kontakt med en studievägledare så kan du kanske få tag på gamla antagningsprov att öva på!

Efter utbildningen får man göra prov hos kammarkollegiet för att bli auktoriserad översättare.

Hoppas den här infon är aktuell, jag funderade på att bli det men det var för två år sen.

Bäst är väl att kolla universitetens hemsidor, ta kontakt med ansvarig studievägledare på översättarprogrammet och be dem skicka information.

Lycka till!

• pikkumyy80

Ett tillägg:

engelska är en jättebra början, du ska ha läst minst ett år iaf på stockholms översättarutbildning.

• Diny

Tack så mycket:) Det finns översättarutbildning i lund också , kan man gå den eller det måste vara den i sthlm?

• pikkumyy80

Tror alla översättarutbildningar på högskolenivå är ungefär likvärdiga, så det spelar nog ingen roll var du går. Men det kan ju vara en bra idé att söka på flera orter för att öka dina chanser att komma in.

Och som sagt, skulle rekommendera att öva på gamla inträdesprov, som du säkert kan få genom studievägledaren!

Svar på tråden Att bli översättare..Frågor