• Anonym (Kaffedraken)

    F*n, f*n, f*n. VARFÖR???

    Varför händer detta som inte får hända? Var på ett andra UL igår pga av oro från min sida. Min instinkt hade rätt, det fanns inget hjärta som slog på vår lilla bebis, är i v21. Ska läggas in imorgonbitti för att ta bort det. Är rädd, vill inte ha ont för något som inte är värt det.

    Pendlar mellan gråt och förtvivlan samtidigt som jag försöker tänka att det måste finnas en mening med det. Antagligen så var det inte ett friskt barn jag hade i min mage.

    Det var ju inte så här det skulle bli. Stor lycka byts ut mot stor sorg. Vi hade ju börjat planera för vårt barn, längtade massor tills det skulle komma och så blir det såhär. Tar gråten slut någongång?

    Längtar just nu tills det är över så vi får sörja klart och gå vidare.

    Ibland känns livet bra orättvist.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 11:20
    Ber om ursäkt för svordomar i rubriken.

    Tänkte höra lite med er hur kroppen är efteråt? Avslag har jag förstått att jag kommer få, är det mycket? Hur länge brukar det hålla på?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-19 22:54
    Tack för alla tankar till oss. Det brtyder mycket.

    Gårdagen gick bra trots omständigheterna. Det tog väldigt lång tid och gjorde mer ont än jag trodde att det skulle göra, hade fruktansvärda smärtor trots smärtlindring.
    Vi fick se vårt lilla barn och det var en liten flicka.

    Nu är det bearbetningen kvar. Dagen har vart tung och jag känner mig tom. Men vi ska ta oss igenom detta på ett bra sätt.

    Tack än en gång!!
  • Svar på tråden F*n, f*n, f*n. VARFÖR???
  • Anonym (Kaffedraken)

    just nu är du i värsta perioden, men det kommer att avta.
    det är en av de värsta som kan hända efter så långt tid.
    heller det än att du lider resten av ditt liv med ett barn som är inte frisk.
    mitt hjärta är hos er
    stor kram

  • Anonym (Kaffedraken)

    För att kunna gå vidare måste du föda ditt barn. Jag födde vår dotter i v37 efter att man konstaterat att inte hjärtat slog. Det var en jättefin förlossning. Jag blev oerhört stolt över att få se det fina barn som vi lyckats åstadkomma. Och även om du bara är i v21 så är det ett litet barn, med fingrar och tår.

    Hoppas att ni får bra stöd från sjukhuset och att de hjälper er med minnen, såsom tex hand-och-fotavtryck. Ta kort på ert lilla barn. Vill ni inte se dem nu så spara dem.

    På något konstigt sätt så går man vidare. För det gör livet, oavsett om man vill eller inte. Du ska veta att här inne i änglarum finns det många som du kan prata med. Vi är tyvärr alldeles för många som drabbas.

    Många kramar och tankar till er!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Å, jag förstår mycket väl att du svär! Och tårarna tar inte slut, tyvärr, men de blir annorlunda och blandas upp med andra känslor!

    Jag tror att ni kommer älska ert barn lika mycket oavsett, och därför är det viktigt att man, som Mkmit säger; samlar på sig minnessaker. Någon klok person har sagt att man ångrar inte det man gjorde, bara det man inte gjorde.

    Om du tror att det här kan hjälpa er skulle jag vilja tipsa om att:
    * Ta med egna kläder som ert barn får ha på sig.
    * Ta gärna med en filt, nalle etc, som ni antingen kan låta barnet få med sig, eller som ni kan ta med hem som en minnessak.
    * Ta med kamera och fota mycket, när ni håller barnet, hela barnet, detaljer...
    * Gör fot- och handavtryck, gärna i gips också om ni har möjlighet.

    Vad gäller kroppen är det svårt att svara på generellt, beror på mycket, bla hur förlossningen går. Jag hade avslag i nästan två månader efter att jag fött vår pojke. Han dog i min mage i v 37.

    Ni överlever det här!
    Stor kram

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack snälla ni för att ni tar er tid att svara. Skönt att höra att man tar sig vidare, fast det vet jag att vi kommer göra känns bara väldigt svårt just nu.

    Tack en en gång

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hoopas att du kommer finna kraft i änglatrådarna, det gör jag. Här finns de som förstår, som har känt eller känner likadant, som inte säger klumpiga saker eller tycker att man är fjompig. Välkommen in i gemenskapen, tusen kramar till dig! Tänker på dig och er i morgon.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns en plats, strax till höger om den tredje stjärnan från månen räknat, där luften är fylld med fladdret av flortunna fjärilsvingar.

    Där leker de små änglabarnen tafatt bland molntussarna.
    Barfotabarn med brunbrända ben, glittrande ögon, lortiga tår,
    skrapade knän och håret på ända.

    På en sten vid stranden sitter ett litet barn och plaskar
    med tårna i vattnet.
    Han vinkar glatt och säger "Jag möter er här sen!", tar ett skutt ner från stenen och ansluter de andra änglabarnen.

    Sänder massor av styrkekramar o tankar!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är så ledsen och sänder stora och varma styrkekramar till er...

  • Anonym (Kaffedraken)

    beklagar sorgen, sänder massor med styrkekramar. kämppa på så bra det går. förlossningen är en stor bearbetning i sorgen. du behöver få se ditt barn..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är så innerligt ledsen för er skull.
    Tänker på dig och din man.
    Massor av styrkekramar!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tänker på dig och hoppas att det har gått bra idag. Ni kommer att klara er genom detta, det kommer att bli jobbigt men ni klarar det.
    Kramar!

  • Anonym (Kaffedraken)
    DrömmenSomBlevSann skrev 2008-04-17 14:15:35 följande:
    Det finns en plats, strax till höger om den tredje stjärnan från månen räknat, där luften är fylld med fladdret av flortunna fjärilsvingar. Där leker de små änglabarnen tafatt bland molntussarna. Barfotabarn med brunbrända ben, glittrande ögon, lortiga tår, skrapade knän och håret på ända. På en sten vid stranden sitter ett litet barn och plaskar med tårna i vattnet. Han vinkar glatt och säger "Jag möter er här sen!", tar ett skutt ner från stenen och ansluter de andra änglabarnen. Sänder massor av styrkekramar o tankar!!
    Jätte fin dikt!! Jag hoppas att det är sådär vart vår lilla flicka än tar vägen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kramar om er alla.
    Stolt mamma
    till Ängel Michaela
    och 3 Jordbarn

  • Anonym (Kaffedraken)

    Måste bara undra.

    Läste om en annan tjej som var med om samma sak nyligen där dom skulle göra obduktion på bebisen. Till oss sa dom att dom inte gjorde de pga av att hon förmodligen har legat död i magen ett tag. Ni som har vart med om detta, har erat barn blivit obduserat?

    Är det dumt att inte sätta namn på barnet? Vi bestämde oss för att inte göra det eftersom att vi inte hade något självklart namn.

    Vi vet inte ens vart askan kommer spridas. Så många frågor som kommer nu i efterhand som jag inte tänkte på innan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    tildebus-fick du inte tel till ngn kurator? de brukar ju oftast veta vart askan tar vägen. men du vet att du får begrava er dotter någon annan stans om ni vill, om inte minneslund känns rätt.
    angående namn så gör man ju som man vill. hade inte heller ngt självklart namn från början, bara vårt smeknamn, men efter några dagar kom jag på att jag tyckte att han skulle heta Eddie och det kändes mer värdigt sen när vi hade begravning....men allt är ju en smaksak!

    stor kram till er och jag beklagar er förlust!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad bra att det gick bra under omständigheterna, nu får ni ta en dag i taget och försöka komma vidare.

    Vad USELT att de inte ville obducera barnet, jag såg i din pres. att du kommer från Uppsala precis som jag, och jag vet att de har som policy att inte obducera foster vid sena missfall på Akkis. Jag fick tjata mig till obduktion, för mig är det jätteviktigt att få veta orsaken till varför man får sent missfall, jag har fått två och har ingen lust att få det igen. En obduktion kan ju visa om barnet dött av en t ex en infektion eller blodproppar. Läkaren ville absolut inte ge med sig, men när jag hotade att "överklaga" beslutet gick hon ut och konfererade med tre överläkare och så godkände de trots allt obduktion. Helt sjukt att man ska behöva tjata sig till det, det borde vara en självklarhet!

    Askan från bebisen kommer att spridas i minneslunden i Berthåga kyrkogård, det gör de med alla foster från sena missfall i Uppsala. Man får dock inte veta när den sprids, men det är en väldigt fin minneslund.

    Massor av kramar till dig!

Svar på tråden F*n, f*n, f*n. VARFÖR???