• Lillismaj

Pyjamas till bebisen?

Jag undrar om det är viktigt med att pyjamasen ska ha fötter till den nyfödda bebin? De flesta i affärerna verkar vara utan men är de små bebisarna inte kalla om fötterna i början?
    Har köpt pyjamas med dragkedja men upptäckte när jag kände innanför att det kanske inte är så skönt att känna dragkedjan mot benet. Överdriver jag eller?

Känns onödigt med strumpor när de likaväl kan ha "helpyjamas", (vet inte vad de kallas).

Ska få min lilla om två veckor.

• Svar på tråden Pyjamas till bebisen?
  • LovelyMeLovelyYou

Helpyjamas är skitjobbigt! Har bara haft det en eller två gånger på min tjej för fötterna stannar inte kvar där de ska vara utan kasar upp och det hela verkar vara knöligt och obekvämt.

Strumpor är mkt smidigare.

• raspberryrevolution

det neg med "helpyjamas" är att de växer ur dem snabbare annars så kvittar det vad man har, vi har kört mkt med strumpor, och ang dragkedja har jag inte märkt att det skulle vara ivägen, tycker snarare att de är bäst ist för atthålla på att krångla med knappar, särskilt när de blir lite större och snurrar 190grader överallt påskötbordet

• Ms Kanga

det gör ingenting om händer och fötter blir lite kalla på en bebis. Draggkedja är suveränt när man vill byta pj på natten och inte stå coh fumla med en massa knappar. Pyjamaser med fötter är lite besvärliga för bebins fötter brukar aldrig stanna kvar där de ska vara utan på morgonen har bebin benen tryckta mot magen och pyjamasbenen helt tomma. Det viktigaste när man väljer en pyjamas till en nyfödd är ändå att den går att öppna hela vägen så man slipper trä över huvudet.

• Takhiza
    ÄlskarMorgan skrev 2008-04-17 14:09:25 följande:
    Helpyjamas är skitjobbigt! Har bara haft det en eller två gånger på min tjej för fötterna stannar inte kvar där de ska vara utan kasar upp och det hela verkar vara knöligt och obekvämt.Strumpor är mkt smidigare.
    Håller med. Hellre strumpor. Dock har inte lillpojken strumpor när han sove, då ligger han ju under täcket! De är mer om han är vaken. När ja ammar honom på natteb har han filt om sig så jag krånglar inte på dem då heller
  • Ms Kanga

Draggkedja kan man undra vad det är, dragkedja menar jag förstås

• Buttelina

älskar pyjamas med fötter till bebisar! tycker inte om strumpor för de sprattlas oftast av.

dragkedja är bra, bara man ser till att där ur skydd uppe vid halsen så att den lilla saken man håller i när man drar upp dragkedjan inte går in i halsen...

• Lillismaj

Okej, tack för tipsen. Pyjamas utan fötter är alltså bra. Förstår att man efterhand själv får testa sig fram också.

Känner dock fortfarande att det kanske kan skava med dragkedja fast jag förstår att det är bekvämare för oss föräldrar.

Vilken storlek köpte ni som första pyjamas (utan fötter)?

• Havsjungfrun

Buttelina skrev 2008-04-17 14:14:47 följande:

älskar pyjamas med fötter till bebisar! tycker inte om strumpor för de sprattlas oftast av. dragkedja är bra, bara man ser till att där ur skydd uppe vid halsen så att den lilla saken man håller i när man drar upp dragkedjan inte går in i halsen...
    Håller med. Efter ett tag är det dock bättre med pyjamasar utan fötter. Dragkedja är superbra.
  • Havsjungfrun

Första pyjamasen: 50/56.
    Börjar bli bra utan fötter: 68.
    Sedan beror det ju lite på årstiden också men jag hade köpt de första med fötter om jag var du.

• J Anttila

Pås pyjamas är något som jag har blivit rekomenderad och tror verkligen på den själv.
    En pyjamas som man knyter ihop i änden. Hella bäbisen i en påse så hålls fötterna varma och lillen känner sin hud.
    Alla som har haft dessa säger att de är toppen.

• Flickan och kråkan
    Lillismaj skrev 2008-04-17 14:23:56 följande:
    Okej, tack för tipsen. Pyjamas utan fötter är alltså bra. Förstår att man efterhand själv får testa sig fram också.Känner dock fortfarande att det kanske kan skava med dragkedja fast jag förstår att det är bekvämare för oss föräldrar. Vilken storlek köpte ni som första pyjamas (utan fötter)?
    Håller med om pyjamas utan fötter, men skulle rekommendera knappar istället för dragkedja. Inte pga skavrisk (på de flesta finns ju tyg emmellan kropp och dragkedja) utan för att då måste den passa precis. När pyjamasen är lite stor (vilket den är i början eftersom man har kläder med lite marginal för att de ska kunna ha dem mer än en vecka) så blir det väldigt konstigt och knöligt/styvt uppe vid halsen. Det kan skava och vara obekvämt.

Sovpåse är jättebra!
  • Simonsmami

Jag tycker pyjamas med fötter är mysigt på de nyfödda. Okej att de inte kan ha den så länge men de är så söta. Jag köpte en pyjamas med fötter som jag hade med mig till bb.

• Jessica24

Jag tycker inte om pyjamasar med fötter till bebisen. Dom växer ur dom mycket fortare osv.
    Dragkedja skaver inte mot barnet och är att rekomendera då det ej blir några glipor och ett stort + mitt i natten vid blöjbytena.

• lisadragon

Men om bebisarna växer ur pjamaser med fötter fortare så kan man ju klippa bort tyget vid foter och sy en mjuk mudd runt, då kan de ju ha den lite till :P..
    Jag har ingen aning vad som är bäst, nu har jag en utan fötter och en med, inget jag valde utan det bara blev så, får se vad som funkar sen :).

Svar på tråden Pyjamas till bebisen?