• Äldre 18 Apr 11:34
    3232 visningar
    15 svar
    15
    3232

    Frågor att ställa på visning av dagis?

    Håller på att leta dagis åt dottern och ska gå på några visningar nästa vecka. Har ni tips på vad som är vilktigt att vara uppmärksam på och vad man bör ställa för frågor?

  • Svar på tråden Frågor att ställa på visning av dagis?
  • Ayya
    Äldre 18 Apr 11:37
    #1

    Hur mycket dom är utomhus, viktigt för mig iallafall...

  • Linda1­976
    Äldre 18 Apr 11:37
    #2

    vilken typ av mat som serveras
    hur genustänket /pedagogiken ser ut
    konflikthanteringen barnen/vuxna emellan
    hur noga de är med schematiderna, flexibilitet
    utbildning på personalen
    utevistelser
    tvärgrupper/tema/projekt
    "straff" - förekommer det?


    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Petra 1972
    Äldre 18 Apr 12:30
    #3

    Jag vet inte hur man ska fråga men - om personalen stannar kvar, alltså om de trivs eller om de har hög omsättning på personalen. Man kanske bara kan ställa en enkel fråga hur länge någon har jobbat och fortsätta utifrån det...

    Lycka till i sökandet. Vi blev nöjda på första försöket!

  • Äldre 18 Apr 20:56
    #4

    Tack allihopa! Suveräna grejer! Ska försöka komma ihåg allt...

  • moreti­me
    Äldre 18 Apr 20:58
    #5

    Jag rekommenderar förutom ovanstående, att fråga hur ofta de är i smågrupper, nu när det är så stora barngrupper är det viktigt för deras utveckling och möjlighet för det enskilda barnet att få uppmärksamhet "komma fram" lite mera i smågrupperna.
    Det brukar vara olika fröknar som mhåller i olika åldersgrupper med kanske 4-5 barn.
    Otroligt viktigt för att de ska trivas, få kontakt med pedagogen samt bli sedda!

  • Äldre 19 Apr 09:04
    #6

    Jätterbra! Tack!

  • Carrie­75
    Äldre 19 Apr 19:29
    #7

    Tycker det är jättebra att du vill titta runt och se på de olika förkolorna och inte bara ta den som ligger närmast.

    Tycker de flesta är redan nämda, men se efte vilken åldergrupp personalen tillhör. Blandade grupper brukar vara bäst. Så det inte bara är nya nyexade eller bara gamnla inkörda räver.


    Älskar mina grabbar
  • Vera 74
    Äldre 19 Apr 19:33
    #8

    Ska du besöka Tofsvipan? Bara nyfiken....


    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Äldre 20 Apr 10:31
    #9

    Hur de ser på barns inflytande kan du också fråga och
    om barnen sover ute eller inne.

  • Äldre 20 Apr 11:42
    #10

    Jag ska definitivt besöka Tofsvipan, man de har bara intag på hösten och dottern ska börja i februari, så det kommer nog inte gå att lösa, men jag ska hälsa på och se vad som kan göras om vi gillar det bäst.

  • Äldre 20 Apr 12:05
    #11

    Nu har du säkert redan tänkt på det här men se till att du ringer till de förskolor du ska besöka och boka en tid.
    Föräldrar och barn som ska börja hos oss är alltid välkomna att hälsa på men ibland råkar de komma precis innan lunch eller mitt under en verksamhet och då finns inte alltid tid för en pedagog att lämna gruppen, visa runt och svara på frågor!

    Annars tycker jag du fått många bra tips!
    Lycka till!


    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Äldre 21 Apr 10:44
    #12

    Jodå, jag har ringt runt och har nu inte mindre än fem visningar inbokade i veckan... Ojoj, mycket spring! Men roligt.

    Tack alla som hjälpt med frågor!!


    Joci skrev 2008-04-20 12:05:07 följande:
    Nu har du säkert redan tänkt på det här men se till att du ringer till de förskolor du ska besöka och boka en tid. Föräldrar och barn som ska börja hos oss är alltid välkomna att hälsa på men ibland råkar de komma precis innan lunch eller mitt under en verksamhet och då finns inte alltid tid för en pedagog att lämna gruppen, visa runt och svara på frågor!Annars tycker jag du fått många bra tips!Lycka till!
  • Äldre 22 Apr 22:32
    #13

    Jag skulle förutom dessa frågor titta på samspelet mellan barn och pedagoger. Hur nära varandra är de? Hur är stämningen dem emellan? Hur hjälper pedagogerna barnen att hantera konflikter? Känn av stämningen helt enkelt!
    Jag skulle också titta på dokumentationen på väggarna. Vad fokuserar man på Har alla barn lika alster uppsatta på väggen eller kan man se att man lyfter fram de olika individerna? Hurär miljön? Har man haft ett barnperspektiv när man inrett? Finns materialet i barnahökd, hur sitter tavlor och liknande. Vilken information ges till föräldrarna? hur är tonen i den informationen osv osv

  • Cocaro­la
    Äldre 23 Apr 20:46
    #14

    Be att få se veckoschema för barngruppen, då ser du hur mycket de är ute, tid avsatt för pedagogisk verksamhet, utflykter etc.

    En del dagis fyller i en almanacka varje dag så att föräldrarna kan se vad barnen gjort just den dagen, be att få titta och bläddra tillbaks lite så får du en uppfattning om hur dagarna där ser ut.

    Inofrmationen i hallen vid utgången (där brukar info för föräldrar sitta) kan ge massor av upplysningar om hur det är på förskolan, och du kan läsa av "tonen" på vad de skrivit (entusiastiska, blasé etc).

  • Renove­ringso­bjekt
    Äldre 13 May 00:10
    #15

    Fråga vilka läroplansmål de jobbar med just nu. Den frågan avslöjar om de är medvetna om att förskolan numer har en egen läroplan samt om de aktivt arbetar för att förverkliga målen som står i den.

Svar på tråden Frågor att ställa på visning av dagis?