• Eppe
    Äldre 21 Apr 07:45
    12586 visningar
    24 svar
    24
    12586

    Hjälp med IKEAs spjälskydd

    Är det någon som köpt "Kompisar" spjälskydd från IKEA och som kan förklara för mig hur det är meningen att man ska sätta fast det? Det är alltså det enfärgade vita spjälskyddet som IKEA säljer.

    Det jag inte förstår är bandens placering. På vissa ställen är det två band, ett övre och ett nedre, och på vissa ställen är det bara ett, antingen övre eller nedre. Sen sitter banden ömsom tätt och ömsom med större mellanrum. Det känns som om det borde vara en tanke bakom men jag kan inte förstå hur de har tänkt. Vilka ska sitta i hörnen och var på sängen ska slutet/början vara?

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hjälp med IKEAs spjälskydd
  • Skrutt­80
    Äldre 21 Apr 10:48
    #11

    Tror ni att det är syntettrådar (de drar inte åt sig vanlig färg och brukar förbli vita, inte så fint)?

  • Eppe
    Äldre 21 Apr 11:02
    #12
    Skrutt80 skrev 2008-04-21 10:48:37 följande:
    Tror ni att det är syntettrådar (de drar inte åt sig vanlig färg och brukar förbli vita, inte så fint)?
    Ingen aning...står att tyget är 100% bomull och stoppningen är nåt annat.
  • Äldre 21 Apr 11:07
    #13

    Jag köpte helblått på Babyproffsen - Rätt Start. Kostade runt 300:- tror jag, och det var dessutom extra högt! Bra när bebbe börjar kicka runt efter ett tag.


    Mamma till Hugo 050910 och väntar lillebror i maj-08
  • Skrutt­80
    Äldre 21 Apr 11:23
    #14

    Tack för tipset! Ska kolla på det...

  • angelm­ouse
    Äldre 21 Apr 11:31
    #15

    Jag har precis samma problem med IKEAs spjälskydd, fattar inte hur de har tänkt. Det går vekligen inte att knyta på ett vettigt sätt!!

  • Äldre 21 Apr 11:32
    #16

    Jag sydde förresten dit extraband - tyckte att det fanns alldeles för få fästpunkter, så skyddet hängde in över sängen. Såg skitfult ut.


    Mamma till Hugo 050910 och väntar lillebror i maj-08
  • Äldre 21 Apr 11:41
    #17

    Jag har knutit mitt på en gammal spjälsäng, och det är klart att det inte stämmer till 100%, antar att det är därför banden sitter lite olika..? Det gör ju inget om det blir aningens ojämnt.

    Det vanligaste är väl att de använder syntettråd, då får du ju vita tunna ränder i sömmarna, men det kan ju vara fint ändå.

  • Eppe
    Äldre 21 Apr 19:10
    #18

    lovisa a skrev 2008-04-21 11:41:52 följande:


    Jag har knutit mitt på en gammal spjälsäng, och det är klart att det inte stämmer till 100%, antar att det är därför banden sitter lite olika..? Det gör ju inget om det blir aningens ojämnt.
    Mmmm...jag bara tänkte att det borde vara någon tanke bakom.
  • Äldre 22 Apr 08:26
    #19

    vi har en leksvik o där är det hela väggar i båda kortändarna så jag ska klippa av spjälskyddet o knyta det bara där det är spjälor, annars ser dte her knäppt ut.

  • truly
    Äldre 22 Apr 08:33
    #20

    får inte mitt Ikea-skydd att stämma heller.. sen nor den inte ända upp till kanten.. dum man är som sagt som "snålar"..

  • Eppe
    Äldre 22 Apr 09:16
    #21

    Mitt når inte heller upp till kanten, men jag tänkte att det kanske inte gör så mycket, är det meningen att det ska göra det? Första barnet så jag har inte så bra koll.

  • Äldre 22 Apr 09:32
    #22
    Eppe skrev 2008-04-21 07:59:15 följande:
    Hmmm...det konstiga är ju att det bara finns tre ställen med dubbla band, dvs i början/slutet och sedan två ställen till, dvs det räcker inte till fyra hörn. ...
    På vårt "Kompisar" från IKEA är det dubbla band på 8 ställen. Kan det variera?

    Första gången jag "bäddade" spjälsängen hängde spjälskyddet så fult, jag funderade på att komplettera med fler band men bad så småningom istället maken knyta om det på något vettigt sätt.

    Nu ser det riktigt bra ut, det hänger inte någonstans. Han band ett "dubbelband" i mittenpinnen på huvudänden, sedan blev det dubbla band på 2 ställen på långsidorna (3 på ena sida), sedan skarvade han i fotändan.
  • Eppe
    Äldre 22 Apr 14:59
    #23

    Therace, konstigt att du har fler dubbelband än mig! Var satte du början/slutet, i mitten av fontändan?

  • Äldre 22 Apr 15:22
    #24

    Vi har en vit Gulliver-spjälsäng från IKEA. Kompisar-spjälskyddet börjar på 3:e pinnen från vänster (inifrån sängen sett) i fotändan, den slutar sedan på 4:e pinnen (mittenpinnen), i fotändan...

Svar på tråden Hjälp med IKEAs spjälskydd