• Anki och Louise

    När ger man upp?

    Får nu mitt andra missfall och blir 44 i oktober. Tog mig 13 månader att bli gravid nu igen. Hur länge till kan man försöka innan man ger upp och inser att man bara kommer att ha ett barn?
    Vill ju så gärna ha ett syskon till henne men det verkar ju kört.

  • Svar på tråden När ger man upp?
  • Mrs TL

    Jag kan nog inte svara på det alls. Men jag hoppas så för er skull att ni kan få ett till barn.
    Förstår att det måste vara väldigt jobbigt.
    Lycka till och Kram!

  • Pimpinellan

    Skulle vilja påstå aldrig! En vän till mig var i samma sits som dig:fick första barnet vid 42,sen gravid igen och ett sent m.f vid 44 och sen äntligen ett barn till vid 46! En fullt frisk grabb så det är sällan kört. Du vet ju att du kan bli gravid så vore jag dig skulle jag försöka om och om igen,det kan gå vägen til slut. Lycka till! Jag som blir 40 i år och vars enda chans förmodligen är IVF kommer inte ge upp förrän jag är i klimakteriet,inte med hemmaförsöken heller.

  • isisisis

    Det kan finnas orsaker till missfallen.
    Du kan ha fått myom tex ,som är vanligt när man blir lite äldre.
    Om du är riktigt envis och verkligen vill ha ett barn till,det är ju olika hur mycket tid och energi man vill ge det....

    Så kan du göra hysteroskopi,och kolla dina värden.
    Testosteron,FSH mm..
    Kan hända har du högt immunförsvar?
    Det finns tester att göra,även om det är svårt att få dem.

    Har du gjort ett IVF kan de ofta säga lite grann om äggkvaliteten.
    Beroende på hur celldelningen är.

    Både missfallsrisken ökar avsevärt med åldern,och så även äggkvaliteten.

    Men det finns möjlighet till ÄD utomlands,om du själv vill betala.

    Ibland har man tur,det finns de som blir gravida upp i hög ålder,och får behålla barnet.
    Dels beror det förmodligen på genetik och dels på vad din kropp gått igenom under åren.

    Jag själv är nyligen fyllda 43 och har försökt bli gravid i snart 4 år.
    Jag har haft 5 mf.
    Jag har 2 äldre barn inan.

    Nyligen har jag fått veta att jag har för högt immunförsvar.
    Och fått medicin för det.

    Men jag har gått över till att föröka med äggdonation istället,då jag ändå tror att äggkvaliteten är så pass sämre vid min ålder att jag inte vill chansa i flera år till .

    Lycka till iaf

  • irmelika

    Var glad för att du har ett barn! Jag har noll barn. Ursäkta mitt bittra inlägg, jag känner mig deppad över detta faktum.
    /irmelika

  • Anki och Louise

    Nä, det är ju förstås alltid nån som har det värre, men det förringar ju inte min förlust. Det tär att få mf på mf trots att man har ett barn. Speciellt när man inte är ung längre.
    Det är ju så, att förlorar jag ett ben, är det ju alltid nån som förlorat bägge benen.
    Men ledsen blir man ändå. Och empati för andra har man ändå också.
    Hoppas det kommer att gå bra för dig.

  • Squirl

    Anki och Louise skrev 2008-04-27 17:18:23 följande:


    Nä, det är ju förstås alltid nån som har det värre, men det förringar ju inte min förlust. Det tär att få mf på mf trots att man har ett barn. Speciellt när man inte är ung längre.Det är ju så, att förlorar jag ett ben, är det ju alltid nån som förlorat bägge benen.Men ledsen blir man ändå. Och empati för andra har man ändå också.Hoppas det kommer att gå bra för dig.
    Jag tror inte att man någonsin ger upp, innerst inne.
    När klimakteriet är ett faktum måste man ju inse att loppet är kört för att få biologiska barn (ÄD kan man ju fortfarande göra, men innan dess tror jag aldrig hoppet lämnar en.
    Den som säger "slappna av och tänk på något annat" till oss tycker jag att man kan få stoppa pommes frites i näsan på. Dränkta i ketchup.
    Fundera över tipsen isisis lämnade, svenska läkare sopar gärna våra problem under mattan och påpekar bara hur gamla vi är. vi ÄR gamla, och ja det ÄR kanske dumt att vilja detta i vår ålder men en del hinder kan man ju plocka bort och därmed öka chansen.
    Och så finns ju ÄD.
  • Pimpinellan

    irmelika: jag har heller inga barn och kommer kanske aldrig få (och är mer än lovligt deprimerad över detta),men likafullt kan jag önska välgång över andras bebbeversktad. Speciellt de i min egen ålder för de har jag större förståelse för. Är man 25 hinner man få barn även om man har svårt att få barn-antingen med tidens gång eller IVF eller adoption,men i vår ålder finns inte några år kvar och till slut inte ens IVF som alternativ. Stort lycka till t.s!!

  • Mysak

    Vad tröttsamt det är med kommentarer som "var glad för att du har ett barn" Det är väl i alla fall ingen som tror att bara för att man önskar fler barn så är man inte glad för de barn man redan har. Naturligtvis älskar man det/de barn man har men det innebär inte att man inte får ha en önskan om fler och att det är jobbigt och svårt när man inte får till det, varken naturligt eller via ivf.

    Till TS: Lycka till och hoppas att det går bra för dig.

  • saknad

    MYSAK: kunde inte skriva det bättre själv. jag är över lycklig för mina vuxna barn.lycka tiil ni som kämpar på utan barn och önsakn om syskon fyller 44 i höst och har BF i mitten av juli

  • irmelika

    Anki och Louise: jag missunnar verkligen inte dig fler barn, jag hoppas att du lyckas och får fler barn.

    Jag missunnar inte någon fler barn. Det spelar ingen roll om man har barn sedan tidigare eller är barnlös. Vi sitter i samma båt.

    Som jag sa, jag är deppad...

Svar på tråden När ger man upp?