• bajjla­da
    Äldre 28 Feb 13:37
    11640 visningar
    7 svar
    7
    11640

    jobba åt hemglass

    Jag har jobbat på hemglass.

    Man får följa med ut på en provvecka tillsammans med en som arbetar där, och lära sig av det.. Man får testköra bilen, lära sig lite säljknep osv. Och sen efter det får man åka ut på turer själv, och då har man ungefär mellan 60-100 stopp per dag, man jobbar olika varje dag. Jag hade rätt schysst schema och fick börja 15.30 många dagar. Man slutar klockan 20.00 varje dag, och då ska man åka tillbaka till själva huvudkontoret och beställa ny glass, räkna kassan osv.

    Kan berätta lite hur mina dagar såg ut:

    14.30 Vara på jobbet och packa väskan med kortläsare, mobiltelefon, gps, kassan, turlista. Sen vidare till bilen och fylla på glass, tvätta bilen om den är smutsig, fylla på spolarvätska osv. Åka och tanka om det behövs, och sen åka till första stopp.

    15.30 Första stoppet. Stanna minst 3 minuter och se om någon kommer ut och handlar. Om ingen kommer, åk vidare. Om någon kommer, betjäna denne.

    20.00-20.15 Sista stoppet (om du inte har några förseningar) Åk till huvudkontoret där du parkerar bilen.

    20.30-20.45 Tillbaka till huvudkontoret. Sätt i sladden till frysskåpen i bilen, räkna dagskassan, beställa glass till bilen, sätta kortläsare och gps på laddning, skriva lapp till gruppchefen om t ex "lampan på högersida inte funkar".

    21.00-21.30 Klar för dagen, åk hem!

    Det är ganska mycket att hålla reda på dom första veckorna, men man kommer in i det ganska snabbt och man blir verkligen ett schysst gäng att hänga med både före och efter jobbet samt på jobbfester.

    LÖN: Grundlön+provision. Lönen beror lite på hur duktig du är, men du får ut en lön som du kan leva på, utan tvekan. Man har alltid en grundlön, så du får alltid ut en helt okej lön, även fast det regnar hela sommaren och du inte säljer lika mycket som en högsommardag med strålande sol. Sen får man provision på allt man säljer och kontoren har ofta säljtävlingar och andra tävlingar där man kan vinna biokort, presentkort, glass osv. Min lön låg mellan 11.000-13.000, och då jobbade jag 4 gånger i veckan ca: 5 timmar åt gången.

    Hoppas att det är till någon hjälp till någon. Glad

Svar på tråden jobba åt hemglass