högt blodtryck??
Jag har under båda mina graviditeter fått högt blodtryck. Både undertrycket och övertrycket är viktiga, senare års studier visar på att båda trycken är viktiga för hälsan.
Men ett tryck som ligger på 140/75 låter inte alls som något oroväckande högt tryck. När mitt blodtryck började stiga så fick jag alltid ligga ned i 15 minuter innan dom tog trycket. När trycket låg kvar på ca 150/90 så fick jag gå på tätare kontroller. Mitt tryck fortsatte att öka och gick upp till 170/95 så fick jag medicin. Då hade jag lite mindre än två månader kvar. Men jag hade inga andra tecken på havandeskapsförgiftning. Men jag fick med mig en blodtrycksmätare hem och fick ta trycket morgon och kväll. Medicinen funkade bra i ca 4 veckor. Sedan sprang trycket iväg ännu mera. Så två veckor innan jag hade bf så pratade dom om igångsättning. Men då ville lilleman ut ändå så det behövdes inte.
Jag tyckte att det behövdes rätt så högt tryck (om inget annat tyder på havadeskap) innan dom blev oroliga. Dom menade på att kroppen tål en rätt så hög belastning under kortare tid. Vilket dom klassar två tre månader som.
Tess