• NochA

Får vi?

Grannens häck är mer än lovligt vildvuxen. När vi påpekade detta för honom så svarade han att den inte skulle klippas för den är så fin när den blommar. Dessutom så tyckte han att vår tomt ändå var så stor så att det inte gör nå´t att den hänger över på vår tomt.

Får vi ta bort det som hänger över på vår tomt? Vi har kollat och det handlar alltså om 2-2,5 meter häck som är innanför vår tomtgräns.

Det måste vi väl få göra eller??

• Svar på tråden Får vi?
  • korven72

Jag tolkar det som att man får det. Vi hade diskussion med vår granne om detta. Kontenta: Hon bestämmer höjden då den står på hennes tomt, men vi ansar sidan mot oss då den tar upp plats på vår tomt...

Jävligt krångligt sånthär. Försök komma överens innan ni sätter igång och sågar, det kan bli värsta bråket.

• ASG82

jag har för mig att man får göra så ifall häcken är på ens sida.

• Tutilure

Man får ansa och ta bort grenar som hänger över ens tomt, men frågan är ju om det är värt det om grannen blir sur.
    Det är inte kul med tjuriga grannar.

Vi ska få en TJEJ, BF 17/8
  • Torparn

Vad är det för sorts häck? Endel är ju inte lämpliga att formbeskära. Annars skulle ju en lösning vara att ni sidklipper er sida och försöker enas om en höjd. Sen vad han gör på sin sida får han sköta själv.

Men är det tex syren så blir det sällan bra att klippa och ansa.

• olpansfamilj

Varför gillar ni inte häcken?

• NochA

Tack för era svar!!

Svarar er allihop: Jag har ingen aning om vad det är för sorts häck. Den är kanske 2 meter eller ändå högre, den får vita blommor.
    Vi vill helt klart ha kvar häcken för den är jätte bra som insyns skydd. Men vi tycker inte om att den är så himla vanvårdad. Den ser så himla risig ut!!
    Dessutom så hänger hela häcken (läs ligger) 2,5 meter in på vår tomt och det gör ju att vi inte kan utnyttja vår tomt till fullo.

Idag har vi faktiskt börjat röja lite. Har bara kommit en liten bit o redan har vi fått köra iväg ett fullt släp med ris o grenar. De flesta grenar som vi har tagit bort har varit stendöda o nästan fallit sönder i händerna. Mycket ris o grenar kunde vi utan svårighet dra bort.

Denna lilla röjningen gör att vi nu kan ställa våra bilar så att även besökande får plats på uppfarten. Så det gör mycket för oss att häcken blir mindre.

• AnnaGBG
    honeypie84 skrev 2008-04-29 22:34:49 följande:
    Tack för era svar!!Svarar er allihop: Jag har ingen aning om vad det är för sorts häck. Den är kanske 2 meter eller ändå högre, den får vita blommor. Vi vill helt klart ha kvar häcken för den är jätte bra som insyns skydd. Men vi tycker inte om att den är så himla vanvårdad. Den ser så himla risig ut!!Dessutom så hänger hela häcken (läs ligger) 2,5 meter in på vår tomt och det gör ju att vi inte kan utnyttja vår tomt till fullo. Idag har vi faktiskt börjat röja lite. Har bara kommit en liten bit o redan har vi fått köra iväg ett fullt släp med ris o grenar. De flesta grenar som vi har tagit bort har varit stendöda o nästan fallit sönder i händerna. Mycket ris o grenar kunde vi utan svårighet dra bort.Denna lilla röjningen gör att vi nu kan ställa våra bilar så att även besökande får plats på uppfarten. Så det gör mycket för oss att häcken blir mindre.
    Vad säger grannen om att ni röjer?
  • Torparn

Är det så mycket dött så kan han väl inte säga något tycker man.

Säg att den behöver gallras lite så nya friska skott kan växa upp och så smånigom blomma så där vackert som han vill ha det

Vore bra om du visste vad det är så jag kan tipsa om hur den ska skötas för att inte bli så slängig och risig.

Kan du kanske ta med en kvist till en plantskola eller liknande och be dem identifiera?

• AnnaGBG
    Torparn skrev 2008-04-29 22:51:36 följande:
    Är det så mycket dött så kan han väl inte säga något tycker man.Säg att den behöver gallras lite så nya friska skott kan växa upp och så smånigom blomma så där vackert som han vill ha det Vore bra om du visste vad det är så jag kan tipsa om hur den ska skötas för att inte bli så slängig och risig.Kan du kanske ta med en kvist till en plantskola eller liknande och be dem identifiera?
    Enligt TS så tyckte han ju inte att de skulle klippa den, så jag är bara nyfiken på om han går med på att de får tillbaks 2,5 meter av sin tomt
  • Torparn

Ja, det kan man ju undra Hoppas han såg alla döda pinnar!!!

Svar på tråden Får vi?